Sv: Täcken!

Nu går hon med Shires stalltäcke + Shires regntäcke över. Blir det kallare då får jag lägga på ett tjockare vintertäcke.. Men just nu är det ingen fara. Hon är inte klippt och har inte fått någon vinterpäls än, skönt!

ann80 skrev:
Det hjälper inte att täcka dem, de sätter päls ändå. Beror på ljuset.

Det hjälper det kan jag lugnt säga efter egna erfarenheter!!! Kanske inte helt och hållet året runt men en häst som sätter björnpäls på några dagar utan täcke ute så är det pga temperaturen och inte ljuset, i alla fall inte enbart!!!

Har haft hästarna täckta både på lösdrift o i stall o har inte märkt någon skillnad.

gud va tjocka täcken många har redan, de e ju inte ens minusgrader.. :crazy:
min har ett 150 g innetäcke och ett ofodrat regntäcke över ute..

Ljuset? Förklarar?

Förra året täckade jag honom inte lika snabbt och han fick mer päls än vad han har nu. Är dte bara inbillning alltså? En ponny i stallet har dom börjat att täcka för att tag sen och hon har inte det där "burret" som hon brukar.

Konstigt

Men förklara gärna, har aldrug hört detta förr!
/M

Inga täcken.
Dock har jag ett regntäcke, ett fleece/stalltäcke, en hel uppsjö av filtar, ett kraftigt fulttäcke och ett allväderstäcke.

och jag har inget täcke alls :p Förutom om hon är ute när det regnar föstås, då får hon fodrat regntäcke och så har hon fleecetäcke å natten.

Så endast pälsen där täcket ligger slutar växa?
Pälsen på halsen/benen/huvudet borde ju växa normalt eftersom dom områdena inte är täckade?

Låter inte det lite... konstigt?

Nej, det har jag inte sagt. Är du alltid heltäckt över hela kroppen när du är ute på vintern? Även ansiktet? Du fryser inte om ansiktet heller eftersom kroppen uppnår en värme som gör att också det hålls varmt. Samma på hästarna, täcket håller upp kroppstemperaturen, men trots det tror jag ändå att hästarna kan sätta lite mer päls på otäckade stället, men inte någon björnpäls. Shettisen hade tex mycket mindre päls på mansidan av halsen än den andra...

Min arab är klippt överallt utom på baken och ryggen (vad nu sån klippning heter..) och går på "halv" lösdrift, hon har ett horsesaver vintertäcke med halvhals och nu i veckan när det var kallt hade hon även ett ulltäcke under. De nätter hon sover inne har hon ull eller fleecetäcke, har tänkt att köpa ett thermotäcke med halvhals från hööks el ev ett med helhals att ha inne i vinter. Har även beställt ett halstäcke med 400 gram fyllning och magplatta så att hon inte ska frysa när det blir 20-30 minus, bor i norrland..

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade inte tänkt börja täcka mitt sto förrän det blev KALLT, men i tisdags frös hon så hon skakade när jag skulle luncha så då åkte ett fleecefodrat regntäcke på.
När jag släppte in henne på kvällen frös hon ännu mera så hon fick ylletäcke + fleecetäcke på sig, innan har hon varit utan helt på nätterna. Men hon har inte varit helt ok på sista tiden så jag fortsätter att täcka henne. Hon har bla blödit näsblod och vet har varit här och tagit blodprov som visat på lågt blodvärde.

Jag som hade tänkt låta henne gå otäckad och sätta vinterpäls och sedan klippa henne. Nu går ju inte det. :( Jag får endast skritta henne tills vidare. :(

stina-lina skrev:
Jag köpte precis täcken från Titano.. sprang på dom av ren slump och dom har ju täcken med goretex. Jag köpte deras club dry vintertäcke 340g och det verkar jättebra…. Sitter som en keps på min pålle J Dom ska tydligen behålla sin vattentäthet fast man tvättar det :love:

Var köpte du det täcket? :)

Spårklippt häst (undersidan av halsen, bogarna, buken, mellan bakbenen, sidan av bakbenen).
Har inget täckesschema som jag följer strikt, men för att ta ett exempel.
Så här kan det se ut just nu, med undantag och variationer förståss som sagt:

Inne, kallstall: Inget täcke.
Ute, ingen nederbörd, ev. torr snö: Inget täcke.
Ute, nederbörd, över 5+ grader: Inget täcke.
Ute, nederbörd, under 5+: Vanligt, ofodrat regntäcke.
Ute, svettig efter ridtur: Regntäcke med tunnt fleecefoder ( :love: ), eller ofodrat regntäcke + tunnt fleece under.
Inne, svettig efter ridtur: Börjes ulltäcke, eller tunnt fleece.

Jag köpte det på www.titano.se, de har många olika täcken med goretex! Jag fick ringa dit och beställa eftersom deras webbshop inte fungerade.

just nu har min häst ett 200 g vintertäcke ute och inne har hon ett 150 g termotäcke (ganska tunt alltså). Vädret här är lite konstigt... ena dagen är det 10 plus och andra dagen 5 minus.
Men om det börjar bli lite kallare på nätterna nu snart så ska jag byta till ett 220 g termotäcke istället.
hon är inte klippt men är 20 år o därmed ganska känslig.

Minime skrev:
Mitt varmblod har ett jackson fleece inne o ett bumull+ett grovt utegångstäcke (märke okänt) ute på dagarna. Hon är inte klippt men sätter inte mycke päls =(

det var väl din som fryser så mycket eller?
dubbla täcken ökar isoleringen med endast 15%.
bomullstäcke erbjuder HÄLFTEN av isoleringen som hästens egen päls erbjuder. Tänkte bara att det bör vara intressant för dig att veta om du har problem med att inte hitta ngt hon håller sig varm i - dvs det finns bättre alternativ än det du har på henne nu.

trådskaparen:
har jaktlippt fullblod som ej är frusen av sig över huvud taget.
går med fleece fodrat ute täcke med halvhals från 0 till neråt - 10. Efter det tjockare 300 g vinter täcke.
Över 0 grader endast regntäcke med halvhals.
Inomhus 200g thermo täcke, eller enbart tunt fleece täcke i de varmare temperaturerna.

Senast ändrad:

uppdaterar :p

bomullstäcke
300 g amigo stalltäcke
tunnfodrat regntäcke över i hagen alt. 150 g. shires typhoon vid äckelväder (snö, regn, blåst o.s.v.) mest tack vare att shires täcket har så bra impregnering! :)

correction: min häst är TÄCKES klippt - dvs undersidan av magen, låren och hela halsen - skrev jaktklippt :o

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har ett Rambo summer series, ett Rambo airmax cooler disc och ett rambo protector disc. Alla rambo och med disc front, samtliga... 2
Svar
26
· Visningar
1 532
Senast: ako
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Vi som letar häst II
  • Brodd och skydd?
Tillbaka