• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare svea08_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 236
Sv: Täcken

först så har dom bomullstäcke (med padd vid frontknäppningen för att minimera risken för skav), sen en tjock yllefilt (går upp en bit på halsen), sedan ett Rambo Stable 400 g. och när de går ut får de på sig ett 370 g. (?) Rambo med hel hals. Alla hästarna är helklippta o de är halvblod.

Fröken_Skåne skrev:
vi har runt 6-8 minusgrader. Min valack har ett fleecefodrat regntäcke, stoet har ett tunnt fodrat vintertäcke

Samma här... Östergötland ung. exakt samma temperaturer. Min fullblodsvalack är täckesklippt, går med fleecefodrat regntäcke till -10 grader ca, samma med araben i stallet. Varma och goa och inte övertäckade utan befog är tumregeln för dessa :D De får mycket mat dock.

attsy skrev:
först så har dom bomullstäcke (med padd vid frontknäppningen för att minimera risken för skav), sen en tjock yllefilt (går upp en bit på halsen), sedan ett Rambo Stable 400 g. och när de går ut får de på sig ett 370 g. (?) Rambo med hel hals. Alla hästarna är helklippta o de är halvblod.

Du får skälla på mig för att jag lägger mig i, men... vet du att bomullstäcken har kylande effekt? Bomullstäckets isolerings förmåga är 50% av pälsens egen förmåga, om du inte lägger på täcken...

Med andra ord kan du täcka din häst effektivare, om det är värme du är ute efter, genom att använda ett bättre material än bomull....

Gissar att dom har bomull under för att kunne tvätta dom..... :idea:
Ganska vanligt i större stall, så slipper man tvätta stora tunga thermotäcken...

Våra oklippta fjord behöver inga täcken, :) långpälsade nallar som de är!

svea08_ skrev:
Vad har era hästar för täcken nu ute i kylan? och vad har ni för väder?

Där vi bor har vi just nu - 25 C men oftast långa perioder med - 35 och ännu lägre temperaturer.

Lukas vårt kallblod (helklippt utom ansikte och ben) har nu ett 400 grönt Rambo stalltäcke inne, över det så lägger vi ett 300 gr Rambo med halvhals.

Skulle gärna vilja köpa ett Rambo XL med halstäcke när ekonomin tillåter...

Ser att många av er som har mycket mildare väder har lika tjocka täcken som vi - undrar vad ni skulle ta på här uppe ;)

~Ingrid

för ett par dagar sen var det -19, nu är det bara -5. Min häst har ett tunt regntäcke om det snöar, annars ingenting. Gamla halvblodsstoet, 24 år har ett tjockt vintertäcke alla dagar och ponnyn har inget täcke alls, oavsett väder.
Stor variation med andra ord.

Har runt -10-20C & en massa snö.
Helklippt häst.

Inne: Fleece+ innetäcke 200g
Ute: Fleece+360g utetäcke eller 200g innetäcke+360g utetäcke

Minusgrader, 2 dm snö, lite blåsigt.
Hon har inget täcke alls som vanligt, när vi har ridit och hon är lite svettig har hon ett Horse Saver regntäcke med tunnt fleecefoder.

hej, hur många minus vet jag inte det är men några är det iaf för det är svinit kallt, jag har täcken från irland väldigt bra riktiga termotäcken och ibland sätter jag på hals.

vi har bumullstäcken unders fär, del att slippa tvätta tjocka termotäcken + att kunna sätta padden i nått som inte är så tjockt så dom inte får skav asså.. :P o ja tror inte att dom fryser.. hehe :D men tack för tipset! :D :D

De e typ -3.
Han har Rambo stalltäcke, 300g och ovanpå har han ett Rhino vintertäcke med halvhals, 400g

3 av mina hästar, russen och unghästen har inga täcken alls så länge som det inte är nå nederbörd. "Gamlingen" och min arab har vintertäcken.

Jag har först ett tjockt teddyfodrat fleecetäcke, sedan ett 600 g termotäcke i stallet

I hagen har hon båda innetäckena+ett ganska tjockt utetäcke, typ 275-300 g eller nåt..

Har två araber som går ute dygnet runt utan täcken. I natt hade vi -28. Nu på dan var det bara -8. Har regntäcken om det tempen är nära noll och om det regnar/snöar eftersom de ser ut som is skulpturer efter ett tag... :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
711
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 918
Senast: Görel
·
Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
702
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka