astronaut

Trådstartare
Ni som har två täcken på era hästar.

När brukar ni ta av ena täcket?
Vad för märken är det på täckena?
Varför 2 och inte 1 ?

Sv: Täcken

Menar du just nu eller allmänt? Min häst hade två täcken när han va ute i vintras. För att det skulle bli tjockare eller vad man ska säga. Han hade ett regn täcke över innetäcket ett tag nu på våren också.. Det va mest för att underlätta för den som har in/utsläpp.

När brukar ni ta av ena täcket?
Under natten tar man av det övre täcket.

Vad för märken är det på täckena?
Ena, innetäcket, är från börjes. Andra yttre täcket är bukas tror jag..

Varför 2 och inte 1 ?
För att det blir för kallt inne om hon inte har nått täcke på då, och för kallt om hon bara ska ha ett ute (har bara regntäcken).
Hon har dessutom ont i ryggen nu, så hon måste hålla si varm.

När brukar ni ta av ena täcket? När jag kommer till stallet

Vad för märken är det på täckena? Horsesaver bomullstäcke för Horseware Rambo Insulator är lite stort och ett Treadstone regntäcke när han går ut

Varför 2 och inte 1 ? För jag har inget enkeltäcke som passar vädret just nu

När brukar ni ta av ena täcket? Utetäcket tar personalen av vid insläppet
Vad för märken är det på täckena? Inne: Horseware Insulator 150 g. Ute: Horseware Rhino regn
Varför 2 och inte 1? Tycker det är lagom för vädret just nu

typ allmänt. vet en som hade två tjocka vintertäcken (då menar jag tjocka täcken) när det var som varmast ungefär. alla andra var nakna och den hästen gick med dubbla vintertäcken. Han kändes kokhet också :crazy:

därför jag frågade några frågor varför ni hade dubbla täcken.

Visst så är det ju upp till ägaren om 1 eller 2 täcken, men jag är bara så nyfiken ;)

jag har aldrig dubbla täcken. hasten har en komfort zon på 20 grader. då räcker det mer än väl att variera tjockleken på det täcket han har ytterst lite, dvs regntäcke, (plus grader) tunt fodrat fleece, ("normala" minus grader) eller tjockare 300 g täcke vid extremt kalla temperaturer (-15 och kallare). det finns en studie från strömsholm som visar att dubbla täcken endast ökar isoleringen med ca 15%.

Liknande trådar

Utrustning Köpte nytt täcke av märket coverme. Det är någon extra flärp med tarra längst fram på täcket vid spännena. Någon som har detta täcket...
Svar
15
· Visningar
704
Senast: MiniLi
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av detta och har använt det? Fungerar det? Hur blir hållbarheten? Jag har en fyraåring som lever rövare i hagen... 2
Svar
24
· Visningar
1 041
Senast: Sassy
·
Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 417
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
416
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka