• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Elemmírë
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 845
E

Elemmírë

Ja, det kan ju verka långt till vintern, men under mina år har jag lärt mig att den aldrig är långt borta...

Jag funderar lite på det där när det är dags att täcka upp. Jag har tidigare i mitt liv inte använt så mycket täcken, men nu när jag rider såpass mycket mer har jag varit tvungen då min häst svettats väldigt mycket. I vintras var hon oklippt, hon fick då ganska mycket päls, men var en liten fryskråka iaf, eftersom hon var lite svår att hålla i hull fick hon gå en hel del med täcke för att inte förbruka "onödig" energi på att hålla sig varm.

Min fundering är hur man ska gå tillväga när man vill hejda pälsättningen? Vill helst inte klippa, men vill ju inte heller ha samma problem med svettblöt häst i vinter.

Tips?
Låter luddigt, men osm sagt, jag har, trots att jag hållt på med hästar i hela mitt liv, inte så stor erfarenhet inom klippning och täcken.

Sv: Täcken

jovisst... det kommer nog bli så.. men jag tycker dem känns så äckliga i pälsen då.. knäppt, jag vet;)

Det är iofs sant. Köp bra täcken som andas mycket, och använd mycket pälsglans, så blir det lite bättre.

Om du ofta rider hästen svettig vintertid är det frågan om du inte ska överväga att klippa ändå. Jag har själv hittills inte klippt min häst för hon har inte blivit riden så pass ansträngande så att hon oftast inte blivit så jätte svett (åtminstone inte så särsklit ofta) förut. Men nu är hon 5, kraven och ansträngningen ökar och jag funderar själv på att klippa henne i vinter. Rider man hästen svettig ofta är det ju väldigt effektivt att klippa den och så täcka extra i stället. Så skulle i alla fall jag ha gjort. Och du behöver ju dessutom kanske inte klippa hela hästen, det finns ju olika typer av klippningar.

Vet du nån bra sida där man kan se olika typer av klippningar?? Eller om ni har egna bilder...?

Jag klipper aldrig min häst utan börjar täcka tidigt istället och se till att det är ljust runt hästen tex släck först klockat tio i stallet osv. Jag börjar lägga på täcken så fort det börjar krypa under 16-17 grader och det inte är sol ute och har täcken på hela tiden (om det inte är jättevarmt) i september. I oktober brukar jag för det mesta vintertäcka med ett tunnare fodrat täcke för att sedan gå över till tjockare och vidare över till dubbla allt eftersom temperaturen sjunker. Nu har jag gjort så här så långt tillbaka jag kan minnas och han sätter aldrig någon vinterpäls utan byter bara till ny kort päls på hösten. Jag tror dock att det kan variera på hur kort päls man kan få på dom på vintern, jag menar gener spelar nog också stor roll.

halvklippning? Låt benen ha päls kvar och klipp snett neråt från manken så får du väck en hel del utan att hästen är kal över rygg o länd där de kan frysa lättast

Varför vill du inte klippa?
Rids hästen mycket på vintern är det så himla mycket smidigare att
ha den klippt ;)

Min häst har varit klippt såhär och såhär.
Jag själv klipper hellre än börjar täcka tidigt.

Elemmírë skrev:
Vet du nån bra sida där man kan se olika typer av klippningar?? Eller om ni har egna bilder...?
Jag klippte en av mina som på Mentans första bild, men jag tyckte det var krångligt att veta hur man skulle täcka. Smidigare att klippa hela kroppen då, tycker jag. Annars känns det ju som att hästen borde ha bara halstäcke och magplatta lix.

Men spara huvudet, benen (halva eller hela, smaksak) och en triangel ovanför svansroten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 367
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 343
Senast: lilsan
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes... 3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 895
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025