Täckes funderinar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sysh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 2 562
Sv: Täckes funderinar

Det var en tråd uppe för lääänge sedan om för och nackdelar med Hööks resp. Börjes regntäcke. Det var väldigt många som var missnöjda med Hööks. Därför köpte jag Börjes. Och jag är helnöjd. Köpte ett par till för att ha till andra hästen samt att byta med.

Jag har haft en eksemhäst. Provade diverse täcken. Men det var bara småsmulor kvar av de jag provade så jag vågade aldrig köpa de av lite bättre kvalitet. Men han kliade sej väldigt mycket och fastnade med täckena i grenar till följd att han slet sönder dem. En liten notis bara att tänka på kanske.

sysh skrev:
Hööks Thermomaster rain för 449 kronor har andasegenskap 3000mvt.
Yttertyg i 420 D nylon. och vattenpelare på 2000mm.

Både andas egenskap måtten och vattenpelaren är normala mått.
yttertygen är som jag sagt - helt otroligt kasst. Måtten på hög kvalitets täcken för yttertyg är runt 1600 och högre!

oj! då var ju yttertyget väldigt uselt!!!
Men andas egenskapen var ganska hyfsat då alltså?!?!?!

Någon som vet vad ett regn Shire täcke ungefär kostar ? Eftersom många tycker att ett sådant täcke är bra...

Okej, så ett eksem täcke håller inte specciellt länge om man frågar dig alltså?!?!

det blekgröna älskar jag.. vilken size? *kan ta det* :D

Så du tycker inte att det är något fel på andas funktionen ?!?!?!
Skall kolla om det passar tror jag. Men Shire täckena var inte så dyra som ja trodde. Tex. Tornado regntäcke utan foder 590 är ju inte jättedyrt om ni säger att det är bra.
Kan man ha ett regntäcke på hästen en natt i juli efter en dush (när den torkat) över natten så att den inte blir lortig eller blir det för varmt???(Innan tävling är det jag pratar om) har vit häst så inte så kul om den går och rullar sig.. Eller tror ni att det blir för varmt för hästen???

tycker att dom är dåliga om jag ska vara ärlig :S .. regnar igenom lätt och efter ett tag så börjar dom lukta äckligt..
:confused:

Tycker som andra i tråden redan har sagt att du ska testa Shires!:idea:
Dom finns att köpa på bla EKO hallen(sthlm,, finns på andra ställen med..)!
Köpte mitt vintertäcke där för 800-900:- och det har varit super!

jag ska inte köpa det men min kompis fråga mej vad jag trodde att hon kunde ta för det...
vad tror ni ?? >Ungefär...helt oanvändt...

mackan skrev:
Det är den gamla modellen Thermo master rain. Det sämsta med det täcket är att det har INGEN andas effekt. Hästen blir som inpackad i plast påse!

det andra är att ytan på täcket är super kass: ett bett från en kompis i hagen så är hela täcket sönder rivet på en sekund.

skulle rekommendera att lägga de 200 kronorna mot ett bättre och lite dyrare täcke som andas och har bogveck och bättre hållbarhet.

Håller med! Min nordis har haft det ibland på dagen, om det har varit dåligt väder och jag har tänkt slippa rida en blöt häst på kvällen. När det var över 10 + grader ute, så svettades han i det och kändes faktiskt som inpackad i en plastpåse! Har fått en liiiten reva i täcket, som tur är inte på ett ställe som är så utsatt. Vill man ha ett ordentligt regntäcke som skall användas mkt så rekommenderar jag trådskaparen att köpa ett av bättre kvalité som också andas.

sysh skrev:
okej=) jo alla täcken ger skav tycker jag med... det är ju bara provat så priset är ju väldigt bra. För något år sedan gick ju alla hästar med täcken utan bogveck så det borde ju funka än idag eller?!?!
Mitt andra regntäcke (av helt annan modell med bogveck) har hållt mycket bra men det är ett litet foder fleece i det så ja tycker det är lite varmt vid regn på sommarn...
ska prova täcket en gång till så att det passar super så kanske jag köper det sen..
Ngn mer som har erfarenhet av dessa täcken ?? bra/dåliga??

Varför får din/a hästar skav av täcken?
Tar ni aldrig av dom eller vad?

Jag skulle lägga pengarna på ett regntäcke med andasfunktion istället. Kan få ett för samma pris nu. Och dessutom ska det täcket du nämner vara förbättrat nu, med just bogveck och andasfunktion! :)

Jag har ett sådant täcke men jag skulle inte rekomendera det, det tog inte många timmar innan min polles hag kompisar lyckades mer eller mindre strimla det:cry: , har lagat det många ggr nu och har man det längre perioder så ger det skav på bogarna dessutom...:crazy:
Så jag rekomenderar inte det, speciellt inte om de leker mkt och hårdhänt i hagen..

Mina täcken ger inga skav! Jag använder absolut inga såna täcken! :cool:

Som någon sa innan ingen andasfunktion och det är ett MÅSTE tycker jag iaf. Lägg dom 200 på ett annat täcke!

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 582
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag är väldigt okunnig kring hästtäcken, då jag enbart använt täcken tidigare för att skydda mot väta och smuts inför träning. Men nu... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 611
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Börjar fundera på nytt täcke. Just nu har hästen "bara" 1 flug/regntäcke, ett 0g regn, 80g regn, 370g vinter, 50 & 100g... 2
Svar
30
· Visningar
10 148
Senast: Darkie
·
Utrustning Har länge velat byta ut ena hästens innetäcke till ett i glatt material så man kan ha det under regntäcke vid behov(dvs när...
Svar
11
· Visningar
1 114
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka