Täckes problem..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rebby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 197
R

Rebby

Hej! Har en häst i ett stall där man betalar för utsläpp och hjälps åt med insläpp- Min häst har nu ett innetäcke på inne och innetäcke + ganska tjockt regntäcke ute. Men nu vill hon som tar ut att jag ska antingen ha inget täcke eller ha på båda täckena för hon vill inte ta på täcket på morgonen.:crazy:

Men man kan väl inte ha på innetäcke + regntäcke dygnet runt? Jag vet inte varför men jag VILL bara inte det!
Vill bara höra lite.. åsikter typ. Tycker ni att det är mkt begärt att slänga på ett täcke ovanpå innetäcket på morgonen? Hon får ändå 250 kr/månaden för att ta ut hästarna.. Och det är en annan tävlingshäst som har mkt mer utrustning som ska på/av, min häst är väl inte sämre än den? Då borde man väl kunna slänga på täcke på min med..:confused:

PS. hon fryser om hon inte har täcke, ett varmblod..

TACK :)

Sv: Täckes problem..

Hade förstått tjejen om det var flera täcken som skulle på med tillhörande borstning innan men ett täcke ska väl inte behöva vara ett bekymmer, om täcket hänger i närheten av boxen tar det väl typ 30 sekunder att slänga på....

hänger just utanför boxen. Och det är snabbspännen å allt. så det tar ju högst 30 sek. Men hon säger att hon har ont i ryggen? men om dom kan göra det på tävlingshästen måste dom väl kunna göra på min med..? Det är ju bara slänga på!

Tycker väl att det vore det minsta om du betalar så pass för att hon ska släppa ut din häst. Så besvärligt är det faktiskt inte att slänga på ett täcke. Kolla med den andra hästägägaren om den betalar mer för all utrustning som ska på eller är det hennes häst?

Hon betalar liak mkt, men hon har ju "finare/viktigare" häst än mig. + att hon är äldre så om hon säger att hon vill att det ska på täcke, så verkar det kanske viktigare än om jag säger det.. Vet inte..?
Dom andra hästarna i stallet är typ bara islandshästar, förrutom en som är ett russ, men dom behöver ju typ inte täcke om det inte regnar å så.. Jag har ju en tunnhårig häst som behöver täcke..

Men är det typ... Farlig eller vad man nu ska säga, att ha på innetäcke och regntäcke inne? Eller är det bara jag som dummar mig? Det kanske inte alls är dumt, men det är ju inte andas på regn, plus att två täcken känns inte som tt det kan va så bekvämt att sova i..

Jag hade ju inte tagit på 2 täcke på min häst. Tycker du ska försöka prata med den som sköter utsläpp eller stallägaren, för inte kan det vara så jobbigt att kasta på ett täcke som dessutom har snabbtäcke.
Alla hästar är ju lika viktiga! En tävlingshäst har ju all möjlig skit dom lägger på så inte ska det vara jobbigare att lägga på ett täcke..

amen herregud.. jag bytar täcke på 11 hästar varje morgon.. tycker att man får räkna med det när man har inackoderingar. Klart att hon ska lägga på de!! usch va tramsigt..

Okej bra. Hon har ju gjort det hittills och jag har stått där i typ 2 månader. Men hon resonerar att det "är ju bara min häst som ska på med täcke". Kanske att det blir orättvist mot doom andra? eller att dom betalar lika mkt men hon behöver inte he på nått täcke på deras hästar? Vet inte ritkgit.. Hon har ´sagt två ggr att hon vill att jag ska ha på båda täckena jämt eller ett täcke jämt så det inte blir så jobbigt på morron. Jag har som jämt bara sett besvärad ut och sagt typ.. "njaa, jag vet inte.." sen har det inte blivit nått mer.. Men frågade hon mig igår igen och det känns som att jag måste säga nått me rän det nån gång.. :p

Ingen häst är "finare/viktigare" än den andra. Betalar ni dessutom lika mycke ska ni få samma service att du är yngre ska inte spela någon roll. Tycker att du ska kräva att hon lägger på din häst täcke går det med den andra så... Stå på dig!

Ja, tycker jag också egentligen, men ville ha lite äsikter först :D Jag tycker hellre hon kan lägga på min häst täcke också just för att det bara är 2 hästar som ska ha täcke. Hon ska väl typ hellre vara "tacksam" att inte alla har täcke? För vi betalar ju faktiskt 250 kr månaden för utsläpp..

det är just därför vi har ett täcke som innetäcke, och sen ha han det på sig + ett utetäcke ute, det var för att göra det enklare för de som skulle släppa ut, de la hellre på ett täcke vid utsläpp än tog av ett, och på ett annat.. Så jag förstår inte varför h*n tycker det ska vara så jobbigt? om jag fick 250spänn i månaden för att släppa ut hästen och slänga på täcket på morron skulle jag lungt göra det!

1. Får hon 250 kr/mån av från resp. hästägare eller får hon 250 kr totalt? Om det är 250 kr totalt har jag full förståelse för att hon inte vill göra mer än släppa ut hästarna. Hon kanske har gjort en annan deal med tävlingshästens ägare?

2. Jag har mest haft häst i stall där det inte har gått att få täckesservice alls. Min häst hade bara utetäcket (anpassat efter temperatur ute) på sig och mådde utmärkt ändå. Han var inte skållhet under inne. Dock var stallet välventilerat och ganska kallt. Blev utetäcket genomblött bytte jag till ett annat utetäcke.

hon får 250 kr av alla i stallet. Jag ger alltså 250 kr, dom med två isalandshästar ger 500 kr, den med russet ger 250 kr osv. 250kr/per häst.

Hade funderat på ett sånt täcke som du säger (typ ett andastäcke, som anpassar sig efter hur kallt/varmt det är antar jag?) Men nu har jag ju nyss köpt ett regntäcke och ett stalltäcke, och jag har inte råd med ett bra sån täcke också.

Tja, i så fall får du väl försöka komma överens med henne om att hon lägger på regntäcket. Vill hon inte det ändå får du antingen köra med dubbla täcken jämt eller fixa det själv på morgonen.

Har ni något skriftligt avtal där det står vad hon ska göra för pengarna? Finns det med något om täcken i ditt kontrakt för stallplatsen? Om det finns avtal och täckeshjälp tas upp där så kan du ju hänvisa till avtalet.

Rebby skrev:
Ja, tycker jag också egentligen, men ville ha lite äsikter först :D Jag tycker hellre hon kan lägga på min häst täcke också just för att det bara är 2 hästar som ska ha täcke. Hon ska väl typ hellre vara "tacksam" att inte alla har täcke? För vi betalar ju faktiskt 250 kr månaden för utsläpp..

Kan nog nästan lova att om alla hästar skulle ha täcke så skulle ni få lov att betala mer än de 250 kr ni betalar för utsläppet.

Som hästägare är det himla lätt att tycka att slänga på ett täcke och ta av ett annat är ju ingen match!
Men när man har ett stall fullt med hästar och alla ska av med täcke o på med ett annat då blir det i längden drygt! Jag vet, för jag har en historia av att ha klätt på och av hästar i stallet där jag jobbade. Efter det så vart jag helt sjukskriven i 3 år och har nu vart deltidssjukpensionär i 2 år.

Är alltså fortfarande 5 år efter att jag hade slutat dålig i min rygg.
Ni betalar ca 8 kr/dag för utsläpp, det tycker inte jag är mycket!

Vill man sen ha ytterligare service med täcken på och av, jag då får man vackert betala för det eller göra det själv.

Lånar knapp.

Grängesberg - du har väldigt rätt och jag håller med ang slitgörat och tiden som det går åt till att "bara" slänga på x antal täcken osv.

dock i detta specifika fall, så gäller det ju vad jag förstår 2 st hästars täcken, ingen annan går täckad, och människan får 250 kr/häst för utsläpp osv. Personen vill alltså slippa EN häst, fortfarande täcka den andra.

Det skulle jag också ifrågasätta.

för att vända på slanten: låt hästen stå i samma täcke inne som ute, anpassa fodret/tjockleken på ute täcket till din individuella häst så den är lagom varm. Funkar utmärkt att stå i samma täcke, om du har ett bra andastäcke.

snarare är det så att DUBBLA täcken förstör andas funktionen, så det är mer skadligt än att stå i samma täcke ute och inne, om det är ett bra täcke (vilket majoriteten på marknaden av ute täcken är idag pga konkurrensen på marknaden).

nu har du fått bägge sidor av "debatten".

mackan skrev:
Lånar knapp.

Grängesberg - du har väldigt rätt och jag håller med ang slitgörat och tiden som det går åt till att "bara" slänga på x antal täcken osv.

dock i detta specifika fall, så gäller det ju vad jag förstår 2 st hästars täcken, ingen annan går täckad, och människan får 250 kr/häst för utsläpp osv. Personen vill alltså slippa EN häst, fortfarande täcka den andra.

Det skulle jag också ifrågasätta.

Läste nog inte där det stod att det endast var 2 hästar med täcke.:o

Om jag skulle ha denna situation i mitt stall så skulle jag låta de hästar som är utan täcke betala de 250 kr/månad och de som ville ha täcke fick betala för den servicen.

För det är ju inte rättvist att de som inte har täcke ska betala lika mycket som de med täcke. Det är trots allt extra jobb och 8 spänn om dagen för utsläpp.. det är ju billigt.

Är det ett fåtal hästar så tar ju ryggen inte lika mycket stryk som om det är många.. Jag hade 17 st hästar då jag blev skadad varav ca 8 av dom byttes det täcke på 4 ggr/dag. De många bytena var pga av att de först gick i skrittmaskinen(inne av, ute på), sedan in i stallet för att ridas(ute av, inne på), sedan skulle de ut i hagen(inne av, ute på) och sedan in för att få em mat(ute av, inne på)

Många byten blir det, inte blev det bättre av att jag är liten, hästarna stora och vissa täcken, speciellt blöta utetäcken är svintunga.

Övriga hästar i stallet var det bara från inne till ute och från ute till inne som jag böt varje dag jag jobbade.

Så det är inte konstigt att min rygg sade upp sig i samma stund som jag gjorde det själv..

Det är klart jag förstår att det kan bli jobbigt ibland, men det är bara 8 hästar i stallet och 2 har täcken ute, min och en till. Och jag har nyss köpt innetäcket och två regntäcken, och jag har inte lust att springa och köpa ett till/annat täcke nu, det ha<r jag ändå inyte råd med.. Men men..

Rebby skrev:
Det är klart jag förstår att det kan bli jobbigt ibland, men det är bara 8 hästar i stallet och 2 har täcken ute, min och en till. Och jag har nyss köpt innetäcket och två regntäcken, och jag har inte lust att springa och köpa ett till/annat täcke nu, det ha<r jag ändå inyte råd med.. Men men..

Så kan det vara..
Men jag kan inte låta bli att tycka att de som vill att täckesservice ska ingå ska betala mer än de som inte vill ha det!

Oavsett om det är en eller 20 hästar i stallet!

låter ju väldigt konstigt om hon kan lägga på täcke på en häst, men inte på din! för "tävlingshästen" är inte hennes eller?
försök prata med henne, det måste ju va lika villkor för alla!!

klart hästen kan ha utetäcke på sig inne, bara de andas så är det ingen fara, det hade min häst i förra stallet. Klart man hellre vill att de ska ha innetäcken på sig över natten, men det är ju inte på ngt sätt skadligt!
då är det värre med innetäcken ute!
du får nog välja ett tunnare utetäcke ifall ni har det varmt i stallet, så hästen inte står å svettas på natten.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: Stergo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 290
Senast: Fiorano
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 046
Senast: Pilot
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 997
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka