Täckes problem.

Capricorn

Trådstartare
Jag har ett litet problem gällande täcken.
Det är nämligen så att min unghäst går och biter sönder allla täcken som hans hagkompis har på sig:crazy: Så det blir hål i täckena.

Är det någon som vet om det finns något man kan stryka/spruta på täckena så att han slutar med detta??

Sv: Täckes problem.

Anti-bit-spray för hundar fungerar suveränt. Syns inte, kladdar inte men smakar och luktar päckel för hästen.

Tillverkare är Dogman, brukar finnas på Citygross, Eko :- och liknande ställen.

Om det blir till att köpa nya täcken hela tiden oxå så rekomenderar jag ett täcke från exklusiv.se då utav deras starkaste sort, dom har stått emot allt här hemma såsom tänder stenar och träd, helt suveräna är dom, enligt mig i alla fall.
Annars hoppas jag att tipset i ovanstående funkar.

Om det blir till att köpa nya täcken hela tiden oxå så rekomenderar jag ett täcke från exklusiv.se då utav deras starkaste sort, dom har stått emot allt här hemma såsom tänder stenar och träd, helt suveräna är dom, enligt mig i alla fall.
Annars hoppas jag att tipset i ovanstående funkar.[/QUOTE

Det ska jag försöka ha i minnet om han inte ger sig med sina dumheter.
Tack!!

jag har provat olika anti bit medel, men jag tyckerinte at det hjälper.
det hjälperför stunden, men då måste man spraya varje dag, regnar det ute så försvinner det, eller om hästen rullar sig..

:bump: Kan bara hålla med föregående. Hade samma dilemma här. Fast jag var den som fick mina täcken sönderbitna av en hagkopmpis:confused:
Jag sprayade mina med utblandad ättika. Funkade kanon om du gjorde det varje dag. Men som sagt ,regnar det så var det inte mycket till hjälp:cry:

kl....själv har jag problemet att kusen bänder sönder alla metallspännen..nån med förslag? han bryter helt enkelt av dom på mitten...fast bara på sina egna täcken och ja, han gör det själv för hästkompisen e en shettis och han når inte upp....vet inte hur många gånger jag suttit å svurit vid symaskinen i vinter och bytt spännen(från gamla täcken)

kan du inte testa en sån haklapp som man sätter fast i grimman då?
har aldrig testat det själv men den sitter ju bara under hakan så de inte kommer åt men de kan dricka o äta..

:bump: Kan bara hålla med föregående. Hade samma dilemma här. Fast jag var den som fick mina täcken sönderbitna av en hagkopmpis:confused:
Jag sprayade mina med utblandad ättika. Funkade kanon om du gjorde det varje dag. Men som sagt ,regnar det så var det inte mycket till hjälp:cry:

Ja det är väl ett problem till att den som får sina täcken sönderbitna är min andra häst:smirk: Då vi har vallacker och ston för sig och jag är den ende i stallet som har dessa han djur så det finns ju inte så mycket att välja på om dom inte ska gå i varsin hage men det är så synd för Monty som bara är barnet(5 år) så det vill jag inte inte heller:crazy:
Så det kommer ju antagligen bli en dyr historia om han inte ger sig med dessa dumheter.
Men jag får pröva olika alternativ:)

kan du inte testa en sån haklapp som man sätter fast i grimman då?
har aldrig testat det själv men den sitter ju bara under hakan så de inte kommer åt men de kan dricka o äta..

Oj va smart. Det kanske är värt å pröva:)
Vart får man tag på en sån??

Vi stått med en riktig täckesätare senaste halvåret.
Vi har nog haft åtgång på ett 10-15-tal täcken - bara för min häst. Min kompis häst lyckades han slita av bara undertäcket på. Yttertäcket låg kvar men undertäcket var helt demolerat framtill och låg i skogen.

Vi har senaste tiden kört med ättiksprit. Det har faktiskt fungerat. Det tog ngn vecka eller så innan hästen förstod att täckena faktiskt alltid smakade så illa. Nu får de vara ifred delvis. Vi har kunnat ha samma täcken på i ca 2 veckor nu. Lite småbett men inget mer.

Vi sprayar täckens varända dag när vi klär på hästarna. Både undetäcke och yttertäcke, även man och svans. Det går åt ca 1 stor flaska var 3e-4e vecka ungefär för två hästar (vi delar med den andra hästägaren). Vi dränker då hela yttertäckena och sprayar längs kanterna på undertäckena.

Vi flyttar dock, turligt nog, nästa vecka. :D

Munkorg på bithästen är väl sista utvägen kanske. Bara för en period så att han vänjer sig av med beteendet. Någon kanske borde kolla upp varför hästen beter sig som den gör?

Vi stått med en riktig täckesätare senaste halvåret.
Vi har nog haft åtgång på ett 10-15-tal täcken - bara för min häst. Min kompis häst lyckades han slita av bara undertäcket på. Yttertäcket låg kvar men undertäcket var helt demolerat framtill och låg i skogen.

Vi har senaste tiden kört med ättiksprit. Det har faktiskt fungerat. Det tog ngn vecka eller så innan hästen förstod att täckena faktiskt alltid smakade så illa. Nu får de vara ifred delvis. Vi har kunnat ha samma täcken på i ca 2 veckor nu. Lite småbett men inget mer.

Vi sprayar täckens varända dag när vi klär på hästarna. Både undetäcke och yttertäcke, även man och svans. Det går åt ca 1 stor flaska var 3e-4e vecka ungefär för två hästar (vi delar med den andra hästägaren). Vi dränker då hela yttertäckena och sprayar längs kanterna på undertäckena.

Vi flyttar dock, turligt nog, nästa vecka. :D

Munkorg på bithästen är väl sista utvägen kanske. Bara för en period så att han vänjer sig av med beteendet. Någon kanske borde kolla upp varför hästen beter sig som den gör?

Ja skönt att du slipper det problemet nu då när du ska flytta.

Ja munkorg är sista alternativet men funkar det inte med något annar så prövar jag det.
Och hästen i fråga är bara 5 år så detta har med lek göra lixom. Det är därför hästen beter sig som han gör.
Späder ni ut ättikan med vatten lr sprutar ni p som den är??

jag har sett sån i den lokala ridsportsaffären de har allt möjligt både från trav o ridning

Det känns som ett typiskt valack-probelm :crazy: Min förra häst var täckesätare (valack), min nuvarande häst (valack) fick sina täcken uppätna av en valack på gamla stallet, han äter själv lite på andras täcken men framför allt äter han på jackor, tröjor, staket, mm.. Han är 3 år och helt manisk. Verkar se det som "mys" då han blundar och ser allmänt nöjd ut. Munkorg funkar så länge dom inte får hö i hagen, ska iaf testa Ättika jag me! :bump:

Liknande trådar

Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
546
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 703
Senast: hollypolly
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka