Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För det första antar jag att du byter underkläder och strumpor varje dag, åtmindstånde 1ggn/dag ? ? ?
Så varför ska hästarna ha smutsiga stela "kläder" som är fulla av tidigare dagars hårda och vassa svettmolekyler som ger småsår och revor i huden ? ? ?
Jag brukar köpa 2-3 nya schabrak om året fast jag har ALLA mina schabrak och vojlockar i tyg kvar sen 70-talet som jag regelbundet använder och tvättar utan att dom någonsin blivit noppiga eller fula av den anledningen. Dock har några missfärgningar efter svarta sadlar som färgat av sej och något har märken efter möss, men det syns inte då det är under sadeln så det schabraket används och tvättas som dom andra utan att hålen blivit större.
Den mest skavkänsliga hästen jag har haft var inte mitt fullblod som behövde "lindas in" i fårskinn för att inte få skav överallt, utan det var en fjording jag hade för inte så länge sedan.... Några timmar i hagen med grimma, läder eller tyg spelade ingen roll, så tog det drygt 1 månad innan alla såren var läkta.... Med tiden lärde sej stallpersonalen att han inte skulle ha grimma på sej ute, men det hände hela tiden att nya personer som släppte ut inte brydde sej om vad som stod på boxdörren.....