täckes tvättning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pula
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 4 516
Sv: täckes tvättning

För det första antar jag att du byter underkläder och strumpor varje dag, åtmindstånde 1ggn/dag ? ? ?

Så varför ska hästarna ha smutsiga stela "kläder" som är fulla av tidigare dagars hårda och vassa svettmolekyler som ger småsår och revor i huden ? ? ?

kul med så många olika svar!

jag ville kolla lite priser, så jag drar min slutsats att en maskin (1 täcke) för 60:- var icke dyrt :laugh:

palle: en nyfiken fråga om OK.
hur kan svettmolekyler ge småsår och revor?

träns, sadelgjord mm blir ju också svettmolekyls-drabbade (!)
tvättar/putsar du varje dag med?

Svett är en massa olika salter och alla salter bildar vassa molekyler i olika storlekar när det torkat.
De kanske inte känns så men om du gör lite salt i vatten och låter det dunsta så det blir ett pulver igen och stoppar det i en strumpa som du sen går omkring med så har du garanterat fått små sår och revor på och under fötterna.....

Likadant att du kanske har kännt att den tröja du använde när du blev som svettigast i skolgymnastiken blev stel, hård och skavde... Det är intorkade svettpartiklar som ger den känslan...

Så att tvinga hästarna att ha samma grejor dag efter dag utan att det rengörs från dessa vassa partiklar kan väl kanske inte klassas som tortyr, men åtmindstånde inte snällt mot hästen i alla fall....

Självklart torkas allt läder av med en lätt fuktad svamp och torkas torrt med en handduk efter varje gång det använts...
Är lädret av god kvalite och noga insmort inann det använt första gången behöver man bara torka av det till vardags....
Även svettpartiklarna skaver och förstör lädret......

Tar inte längre tid i det långa loppet då jag slipper den där tråkiga smörjarhelgen många har framåt våren/sommaren.

Jag har träns, sadelgjordar, sadlar, benskydd m.m. från 60-talet som är i bättre skick än mycket som inhandlas idag.....

KL
Efter varje säsong när det är dags att hänga undan just det täcket tvättas det så det är rent när jag plockar fram det igen. Det ofodrade regntäcket tvättar jag själv och impregnerar vid behov. De andra lite tyngre täckena med foder som det sitter hår i lämnar jag iväg för en hundring. Flugtäcket tvättar jag också själv.

Använder inte innetäcken överhuvudtaget men har ett ylle om hästen är blöt eller svettig och det har jag aldrig tvättat, men det är heller inte använt särskilt mycket. Det kommer lämnas iväg när jag anser att det behövs.

Schabrak, lindor och grimmor tvättas hemma. Lindorna kan ju variera väldigt om man ridit ute och de är grusiga och blöta måste de tvättas på en gång.
Schabraken byts ca 3 vecka då de tvättas.

Har aldrig haft skav på pållarna och täckena är fortfarande täta :). Man behöver inte vara så nojjig tror jag över impregneringen bara man inte använder sköljmedel (men vem gör det på hästsaker:cool:).
När barnen var små så tvättades deras leriga overaller betydligt oftare och dessa var impregnerade och höll ändå vätan borta när det var slask.

Jag märker stor skillnad på impregneringen när man tvättar utetäcken ofta och i maskin. Det är flera säsonger kortare livslängd med frekvent tvättning.

Undviker att använda impregnering med hänsyn till miljön, försöker hålla täckena så rena det går så det bara behövs en tvättning/säsong. Nu har vår nuvarande häst inte sina utetäcken så länge, han har flera och tjockleken byts upp successivt under den kallare årstiden för att sedan gå tillbaka ner under våren. Det går ju alltid att tvätta bara insidan (manuellt) om det skulle bli för guckigt.

För det första antar jag att du byter underkläder och strumpor varje dag, åtmindstånde 1ggn/dag ? ? ?

Så varför ska hästarna ha smutsiga stela "kläder" som är fulla av tidigare dagars hårda och vassa svettmolekyler som ger småsår och revor i huden ? ? ?

Jag tycker nog inte att man kan jämföra ett djur med päls och en människa utan päls faktiskt. Dessutom används grejorna ca en timma, snarare än en hel dag.

tvättmedel är minst lika onyttigt som lite svett partiklar, som dessutom kan borstas av till 90%.

vinter och regn-täcken (d.v.s. utetäcken) tvättar jag helst inte alls. de håller tätt mycket bättre om de inte slits i tvättmaskin för ofta.

stalltäcken försöker jag tvätta en gång innan användning inför vintern och en gång efter (och ev. en gång medans så får hästen ha på sig något annat. om inte täckena blir extrem smutsiga ser jag ingen anledning att tvätta dom så ofta!)

schabrak, lindor, paddar etc. beror på, sommartid blir det oftare eftersom de då blir svettiga och blöta. vintertid kan jag nog använda ett schabrak 2-3 veckor, men jag använder ju inte ENBART det schabraket utan varierar.
benskydd klarar sig nog en vecka beroende på vart man ridit.

ulltäcken etc tvättar jag i stort sett aldrig, försöker förvara dom bra och fräscht för att slippa sådant.

tvättar nog mina hästars saker rätt sällan :p men är de inte tvärsmutsiga och äckliga försöker jag spara på det, tror verkligen inte på att övertvätta saker som man köper för att ha LÄNGE.
blir något blött och skitigt tvättas det direkt, ex lindor,benskydd, paddar.

KL
Tvättar vid behov i stallets tvättmaskin och använder endast gulsåpa vid tvätt.
Jag har löstagbart innerfoder på flera av utetäckena, såtillvida att det går att maskintvätta fodret, håller med övriga talare om att utetäckena inte håller särskilt länge om de maskintvättas för ofta. Utetäckena tvättar jag bara ca 1 gång/år.
Jag tror det kostar ca 100:-/täcke att lämna in för tvätt i närmaste butik (jag har aldrig behövt lämna in mina täcken eftersom vi har en stor tvättmaskin i stallet).

*KL*

Vintertäcken och regntäcken tvättas en gång per säsong, på våren så de är rena inför att de tas fram på hösten.

Innetäcket tvättas vid behov, dvs 1 - 2 ggr per säsong.

Skulle täckena vara hemskt otäcka mitt i säsongen så spolar jag av dem, men sällan man måste det.

Jag lämnar på tvätt, betalar för tjocka vintertäcken ca 180 kr för tvätt + impregnering, och de kommer tillbaka och ser sprillans nya ut.

Skulle ALDRIG få för mig att tvätta schabrak/lindor eller sånt efter varje användning - hur onödigt är inte det!? När schabraken börjar bli skitiga efter ett tag så är det dags att tvätta, benlindor tvättar jag inte i onödan eftersom dom blir noppiga och fula..

Nu rider jag inte precis stenhårda MSV-klass dressyr dagligen, men tjejen blir lite svettig och fäller lite hår, men jag tycker inte att man kan vara för petig med det där. Att köpa nya schabrak hela tiden för att andra är söndertvättade är inget man ser fram emot ;)

Jag har aldrig haft problem med skavsår efter schabrak/sadelgjord på någon häst kan jag tillägga då också.

Vinter- och regntäcken tvättas en gång om året, på våren innan de skall läggas undan till nästa säsong. Regntäcken tvättas i stallmaskinen, de tjockare vintertäckena i vår Wascator. Torkas i pannrummet och återimpregneras.

Stalltäcken tvättas oftare, både termo, fleece och bomull i olika tjocklekar. De tvättas när de är smutsiga och alltid innan de läggs undan.

Schabrak, lindor och benskydd tvättas även de vid behov i stallmaskinen.

Ogillar att ha massa halvsmutsiga täcken och schabrak liggandes och allt tvättas innan de läggs undan. Samma sak med sadlar och träns, allt putsas av efter användning.

Tvättar aldrig ute/regntäcken. Däremot har mina hästar egensydda fleecetäcken i pullover modell (inga spännen i bogen) som undertäcken och dessa tvättas när de blir smutsiga. Ett par gånger per säsong oftast.

*kl*

Ute/regntäcken 1-2 ggr/år. Innetäcken när de blir smutsiga, kanske 3 ggr/år (typ om det legat underutetäcket och fått lera på). Svettäcken och tävlingstäcken hålls alltid rena och prydliga.

Lindor och schabrak tvättas vid behov. Efter typ tre-fyra användningar.

Jag brukar köpa 2-3 nya schabrak om året fast jag har ALLA mina schabrak och vojlockar i tyg kvar sen 70-talet som jag regelbundet använder och tvättar utan att dom någonsin blivit noppiga eller fula av den anledningen. Dock har några missfärgningar efter svarta sadlar som färgat av sej och något har märken efter möss, men det syns inte då det är under sadeln så det schabraket används och tvättas som dom andra utan att hålen blivit större.
Jag har både billiga och dyrare schabrak, tunna och tjocka alltför att kunna variera allt efter behov.

Man ska inte låta lura sej för att hästen har päls och tro att dom inte kan få skav....
För när svettpartiklarna har skavts av från schabraket/täcket/sadelgjorden m.m. hamnar dom efter ett tag nere på huden UNDER pälsen på hästen och ger små sår och revor.
Har man en tålig häst kanske man inte märker något men har man en känsligare häst märks det oftast direkt för ett tränat öga medans ett otränat öga kanske inte märker något förräns det blivit ett större fult och varigt sår...

Den mest skavkänsliga hästen jag har haft var inte mitt fullblod som behövde "lindas in" i fårskinn för att inte få skav överallt, utan det var en fjording jag hade för inte så länge sedan.... Några timmar i hagen med grimma, läder eller tyg spelade ingen roll, så tog det drygt 1 månad innan alla såren var läkta.... Med tiden lärde sej stallpersonalen att han inte skulle ha grimma på sej ute, men det hände hela tiden att nya personer som släppte ut inte brydde sej om vad som stod på boxdörren.....

Tvättar alltid i flytande Ariel som jag tagit 2 matskedar av i bollen och fyllt sen på med vatten. Använder också ALLTID, förutom utetäckena, sköljmedel... Euroshoppers billiga gula.
Det är det enda som fungerar för mej för annars blir jag dålig av produkterna och det fungerar perfekt till djurens alla tvättbara grejor också.
Har inga behov av starkare grejor då prylarna aldrig blir vrålskitiga...............

Så är alternativet att använda starkare produkter på vrålskitiga prylar sällan eller använda milda produkter oftare vet jag vilket alternativ JAG väljer.......

Och har man någon gång i livet antingen jobbat eller stått uppstallad hos en seriös tävlingsryttare så vet jag också vilket alternativ man då väljer........

Brukar spola av utetäcken med högtryckstvätt och impregnera dem efteråt max en gång/år. Insidan borstas av (har ofta stalltäcken under så de är sällan skitiga på insidan).

Tunnare stalltäcken som får plats i tvättmaskinen hemma tvättas vid behov, 1-2 gånger/år brukar det nog bli. Fleece och svett-täcken likaså.

Tvättar inte ridtäcken, de blir inte så skitiga.

Schabrak, lindor och tunnare stall/fleecetäcken tvättas i stallets tvättmaskin (som är en vanlig hushållsmaskin, ingen stor modell som tål utetäcken). Hänger på ork som med vanlig tvätt.
Utetäcken och tjockare stalltäcken lämnar jag iväg till en som jobbar med att tvätta,laga och impregnera hästtäcken. Har även fått köpa riktigt bra impregnering av henne som jag använder hemma till de tunna regntäckena som jag klarar att tvätta själv.
Utetäcken tvättar jag högst en gång per år, och de impregneras de alltid. Som Jordgubben så struntar jag också i hur de ser ut på utsidan, de tvättas om de är sunkiga invändigt. Eller om impregneringen börjat säga upp sig.

Jag brukar köpa 2-3 nya schabrak om året fast jag har ALLA mina schabrak och vojlockar i tyg kvar sen 70-talet som jag regelbundet använder och tvättar utan att dom någonsin blivit noppiga eller fula av den anledningen. Dock har några missfärgningar efter svarta sadlar som färgat av sej och något har märken efter möss, men det syns inte då det är under sadeln så det schabraket används och tvättas som dom andra utan att hålen blivit större.

Slitaget blir måttligt stort har du kvar och använder alla schabrak och vojlockar sedan 70-talet så lär du ha så där en 100-olika och har du bara en häst så blir de knappast slitna av att användas några timmar om året inklusive 3-4 tvättar :). Visst det var oftare från början, men du verkar ha absurt många schabrak/vojlockar, var gör du av alla?

Du måste vara den endapå hela jordklotet som lyckats tvätta schabrak och vojlockar dagligen sen 70 talet, utan att de slits ;)

Jaha: så har man inte jobbat i tävlingsstall och tvättar grejorna efter en användning så är man en idiot? Tycker du idiot förklarar folk med den sista dryga kommentaren faktiskt.

Jag har haft häst i 30+ år och aldrig kommit på tanken att tvätta schabrak efter varje användning. Jag borstar dem noga på undersidan och ser till att de tas bort från sadeln och hängs upp och luftas. De håller sig fräsha betydligt längre än en användning utan att hästen får dödliga saltpartiklar inhäftade i huden, jag lovar : )

Helt riktigt!!
Man ska tvätta ofta!! Det är ingen självklarhet har jag märkt!!!
Blir helt mörkrädd då man ser vad folk kan lägga på sina hästar.

Har jobbat med proffs i både rid, trav och galoppvärlden world wide. Skulle aldrig drömma om att lägga ett smutsigt täcke (insidan) schabrak, underlägg lindor eller benskydd på en häst.

Det är en självklarhet att alltid ha rena grejor oavsett om det är texil eller läder....

Den mest skavkänsliga hästen jag har haft var inte mitt fullblod som behövde "lindas in" i fårskinn för att inte få skav överallt, utan det var en fjording jag hade för inte så länge sedan.... Några timmar i hagen med grimma, läder eller tyg spelade ingen roll, så tog det drygt 1 månad innan alla såren var läkta.... Med tiden lärde sej stallpersonalen att han inte skulle ha grimma på sej ute, men det hände hela tiden att nya personer som släppte ut inte brydde sej om vad som stod på boxdörren.....

Jag har faktiskt aldrig träffat eller hört talas om en människa som tvättar hästens utrustning efter varje användning, att grejer hålls rena och fräscha är en sak, medans "alltid nytvättat" är en annan. Sen är det absolut inte fel, alla gör vi olika :)

det här med skavsår är väl lika individuellt som hos människor.. jag jämför gärna hästar med människor har jag märkt nu, men det är ju samma princip. Jag får i princip aldrig skavsår medans min syster får skavsår av ALLT :d

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som... 2
Svar
22
· Visningar
5 019
Senast: nullo-modo
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 504
Senast: Buck
·
Hästvård Fröken häst är känslig i ryggen och blir lätt öm i länden, av allt från en sadel som inte ligger hundra till regn året om. Jag har ägt...
Svar
2
· Visningar
2 552
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 871
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka