Täckesförlängare/bogbreddare, funkar det bra?

Mattsson

Trådstartare
Har ett Bucas täcke som jag är supernöjd med, men det passar givetvis inte till min nuvarande häst. Täcket är alldeles för smalt över bogen. Har snokat reda på att det finns täckesförlängare från Horseware som man kan använda. Innan jag beställer vill jag bara höra om någon har erfarenhet från täckesförlängare/bogbreddare? Funkar de bra? Sitter de ordentligt även efter en helkropps lerinpackning?

Sv: Täckesförlängare/bogbreddare, funkar det bra?

Har efter ytterligare en stunds googland kommit fram till att det finns fler varianter än den från HW. Någon som har provat någon variant och kan komma med synpunkter :confused:

Har tyvärr aldrig ens hört talas om.. ska bli spännande med svar! :bump:

Även Bucas har sådana, eller hade iaf.

Jag tycker passformen blir knas med dem dock, men bara provat på en häst.

Det beror nog mycket på formen på själva hästen. En i mitt stall har till ett HW täcke, det kanar bak och lägger sig bakom manken.

:laugh:

Jag hade ju planer på att skaffa en själv till hästen med bred hals och ganska grov bringa.
Men det blev aldrig av och såhär i efterhand skulle jag inte tycka det var någon idé för min egen del iaf.

Story:
Rhino wug 140cm som funkar kanon MEN ger skav på halsen och är nätt och jämnt att man klarar att spänna framtill.
Då tänkte jag vara smart och skaffa ett i "vanlig" dvs icke-wugmodell som man kan skaffa bogbreddare till. Eftersom den hade 140-145cm i storlek tänkte jag också testa en storlek större till att börja med.

Sagt och gjort, skaffade ett begagnat Rambo 145cm. Det blev alldeles för STORT i halsen helt plötsligt! :p Satt alldeles för långt ner så spännena hamnade nästan vid benen på hästen när den gick. Min slutsats var att en bogbreddare skulle göra den ännu större i halsen = halkar ännu längre ner (ändå var det på gränsen att det gick att spänna framtill när hästen stod stilla på stallgången).
Har man inte samma problem att spännena hamnar för långt ner (var ju trots allt en D-ponny i ovanligt långt täckesformat, hamnar förmodligen inte lika långt ner på en stor häst) så skulle jag tro att det fungerar bättre. För min del får jag ta och leta efter något med rejäla bogveck istället, misstänker att spännena inte kommer hamna 1-1½dm högre upp för att man går ner 5cm i storlek! :angel:

Har hittat en Bucas variant, men måste nog ta mig en ordentlig koll med måttband innan jag bestämmer mig.

Det låter ju inte bra för då förlorar det ju hela meningen. Ska som sagt mäta ordentligt så att det inte blir en för stor/bred förlängare.

Spännena sitter snarare för högt upp än för långt ner nu, så det kanske kan funka, men det får ju inte heller bli så stort att det glider över manken. Är just nu inne på att prova spännförlängare, men måste ta reda på måtten.

Jag har en bogbreddare men den fungerar enbart på täcken med vanligt spänna, alltså inte tillbaka-knäppning eller snabbknäppning.

Möjligt att man kan trixa till något eget så den fungerar, men orginal-tanken med den så fungerar det inte...

Och fn har jag enbart täcken med annan knäppning än vanlig... Så den ligger mest och samlar damm nu...

Med vanliga spännen, menar du sådana här?

ProductPopup.aspx

I så fall kanske vi kunde göra en deal :idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 597
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 949
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hur svårt kan det vara att hitta ett flugtäcke som sitter bra egentligen? Började med att prova samma modell som min förra häst alltid...
Svar
12
· Visningar
2 107
Senast: mooi
·
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
3 122
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Diskbråck