Täckesförvaring

Sv: Täckesförvaring

Vi har en täckeshängare på boxen och så har vi ett stort skåp för varje häst för att förvara schabrak, borstar osv och där lägger vi även täcken som vi inte använder för säsongen.

Forvaring:
Vi har en lang hylla som gar fran en ende till en annan i sadelkammaren. Hyllan ar ca 1.60 cm fran golvet, och sa viker jag ihop och stapplar tackena pa varandra. Jag har en stapel for vintertacken for ponny, en for hast, sedan ute tacken ponny och en for hast. Alla svett-tacken ligger i en stapel, men jag anvander bara de 2-3 st som ligger overst. Jag har en liten pall som jag kan sta pa om jag behover lagga upp ett tacke, m en man far in tekniken ganska snabbt att slanga upp dem sa att de haller formen och vikningen perfekt.

Till torkning:
Har jag krokar i taket som hanger i rep som man kan hissa upp och ner. Blota tacken ar oftast tunga, sa det ar underbart att kunna hissa upp dem med ett handtag i slutet pa repet. Dock ar jag lite lat och anvader inte de krokarna som jag bor, utan jag hanger dem pa sadelhangare som inte ar upptagna for tillfallet.

Hyllan ar dock det basta jag gjort. Dar far alla tacken plats, aven pa sommaren nar man inte anvander sa manga tacken. Pa vintern hanger jag stalltackena pa boxdorren nar hastarna ar ute.
Under tackes-hyllan har jag flera stall-lador, som innehaller diverse. En lada innehaller schabrak och vojlockar, en annan innehaller olika borstar och sant, mm. Det ar perfekt hojd pa hyllan sa man kan oppna locket till ladorna och ha dem uppe utan att man maste halla i dem, eller att hyllan tar emot. Av nagon anledning ar ladorna nastan alltid oppna! :angel:

Min sadelkammare är liten typ 2,5m*2m nu har min snälla sambo byggt en bänk/låda som han har delat in i fack helt perfekt att ha täcken shabrak och dyl.
Sedan har jag en täckeshängare ute i stallet.
Har även satt upp hyllor som sväljer det mesta. Dom jag har är 40cm djupa och var från början 2,5m långa.Pris 89:-/st Nu var de snälla på snicken och kapade dem i önskade längder!! De finns både i 30cm djup och 50,60cm djup.
Bifogar lite bilder!! :D Nu saknas bara locket till lådorna och lite färg!
Marillensomprovdocka012.jpg

Marillensomprovdocka010.jpg

till tork har vi skruvat upp krokar i taket på lagom avstånd för att hänga upp dem o svans eller bogspännena. detta i ett uppvärmt rum.
till förvaring har vi en stege i taket där vi hänger dem i svansspännena på kökskrokar (s-formade från ikea) på stegens pinnar. varje stegpinne rymmer 3 täcken , så vi får rum med ca 45 upphängda täcken på 1x3 m i vår sadelkammare. helt suveränt! :idea: :idea: :idea:

Täcken som används ofta hängs utanför boxen (om de är torra) eller på en speciell täckeshängare i sadelkammare. Täcken som inte används speciellt ofta ligger ihopvikta på djupa hyllplan.

Köpte stora (smått enorma) förvaringspåsar på Ikea som dom ligger i så inte möss och smuts ska komma åt dem. Kanonbra!

Vi har en sån täckeshängare på väggen. Man kan bläddra bland täckena. I förra stallet hade vi sånna där svängbara armar (3 st på varje) som vi händfe täckena på.

_HESTUR_ skrev:
ETT HETT TIPS:
Ikea har en förvarinspåse som passar täcken perfekt, kostar 39 kronor. Dom har dragkedja, så tvättade täcken blir inte dammiga, plus att dom har handtag så det är lätt att släpa runt om man vill. Dom är i samma material som deras "höpåsar", men i genomskinligt så man ser lätt vad man har i påsarna. Dom är fyrkantiga och lätta att stapla på varandra liggande.

Marita

Jag använder liknande kassar, de är verkligen jättebra och tar upp lite utrymme i och med att de går att stapla.

I stallet där våra hästar står, har dom lagt hyllor runtom hela sadelkammaren ganska så högt upp så måste ha stol för att komma upp, där ligger alla täcken som ej används dagligen. Annars så har man i respektive skåp eller hängades på täckeshängare.

Tican, jag var helt sonika på Coop Forum och köpte Elfa förvaring. Långa skenor som du fäster på väggen (vertikalt) och sen fäster hyllplan på. Har delat av 1,80 i 60 cm:s sektioner och under hyllan hänger en sadelhängare.

Därefter uppåt två 30's hyllplan för vojlockar, boots etc och överst ett djupare där torra täcken förvaras. Allt uppdelat då efter respektive häst/ sadel. Nu går det att flytta hyllorna i höjdled som man vill om man vill ändra nåt senare, men än funkar det bra. På golvet under sadeln finns plats för borsthink osv.

IKEA säljer en stadig pall för ynka 99,- så att nå är inget trubbels alls.

Hej!
Jag har hittat en galge på Tränarportalens sajt. De har en galge som fungerar bra. det finns en bild på den på deras startsida i högerkolumnen. Den går tom att beställa där.

Hej!
Jag har ett rum som jag har för täckesförvaring och som torkrum. Till täcken som inte används har jag skaffat en garderob från I**A, 236cm hög och 1m bred som inretts med "byxhängare", en hängare högst upp och en på mitten. Där hängs täckena och garderoben sväljer ca. 20 täcken. Himla praktiskt eftersom man har full koll och mususlingarna kommer inte åt dom. :D
Täcken på tork hängs upp med täckesgalgar i taket, med hjälp av en vanlig galge hålls täcket isär för att kunna torka ordentligt. Har en värmefläkt + avfuktare på över natten och täckena är helt torra nästa morgon.
//Eva

Jag gjorde en sån här tråd i somras, den försvann säkert i kraschen. Där fick jag tipset att använda dynlådor. Ni vet, såna som man kan köpa på t ex Jysk att förvara dynor till trädgårdsmöbler i. Så nu har jag två sådana i sadelkammaren! Helt suveränt!!! Det får plats många täcken, fler än man tror och schabrak. Inga råttor kommer in i lådorna och det blir inget damm! Relativt billigt också!!

Liknande trådar

Utrustning Mina paddar blir fuktiga ibland när de hänger på boxen under dagen, idag var de rejält blöta! Och i mellanskiktet! Alltså baksidan av av...
Svar
8
· Visningar
786
Senast: AbCdE
·
Utrustning Jag har börjat kika på täckeshängare och ser att de flesta verkar vara av sk bygelmodell. Visserligen går ju många att dra ut och göra...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Om det skulle bli fortsatt ridning för mig, så funderar jag på en ridkjol. Men tittar lite mer på den här typen (fast med benremmar... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 310
Senast: fio
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka