TÄckesfrÅga:

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kurant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 5 758
K

Kurant

Vilket täcke har ni på era hästar nu (om ni har hästarna täckta)?Är det för tidigt med vintertäcke(mellansverige)?Svårt att veta tycker jag för vädret växlar ju under dagen :confused:

Kurant

Sv: TÄckesfrÅga:

Ja hon har blivit rätt så lurvig redan....

Kurant

Jag bor i Umeå.. PÅllen är klippt för ca 1 månad sen.. han har innetäcke på sig inomhus.. och ute får han ha ett tunt regntäcke över det..
Snart börjar det bli dags för lite tjockare täcke, så då får han ett med 100 gr fyllning, och halvhals.. :)

Bor i Uppsala, min pålle har fleecetäcke på nätterna (kallstall) och ofodrat regntäcke på dagarna. I morgon ska han klippas så då får han börja ha ett tjockare regntäcke/tunt vintertäcke dagtid och så småningom blir det dags för tjockt vintertäcke...

Har min häst klippt och hon har ett 375grams halstäcke plus ett 150grams täcke, ute har hon innetäckerna och ett regntäcke me typ ullfyllning, hon varken svettas lr fryser :) Bor i Sthlm och nu är det kallt på nätterna tycker jag...*burr*

Jag har liknande som dig.... bor i östergötland, har ett fullblod som väl har medel tjock vinterpäls (för att vara fullblod.) Jag har haft hästar tidigare som jag köpt och som tidigare i sina liv varit väldigt upp-täckade och därför varit väldigt frusna av sig, dvs behövt super fodrade täcken, dubbla täcken osv osv för att de varit så frusna/vana vid tjock täckning. Vill undvika det om det går, och eftersom min häst inte alls är särskilt frusen av sig har jag följande:

Över nollan som det varit hittils på dagarna: ofodrat regntäcke ute i hagen. Ganska tunt fleece täcke inne i stallet på natten.

När det börjar gå stadigt under nollan dag och natt kommer han att ha fleece fodrat utetäcke samt ylle stall täcke inne.

Bara när vi börjar få köld knäppar på neråt minus 10 kommer jag täcka upp honom ytterligare, med extra fylling i ute täcket samt thermo täcke inne.

Han är spårklippt, hela undersidan av halsen och vidare under magen, en bit upp på sidorna.

det är ju en häst och om den inte är klippteller svettig.Hästar har ju klarat av att va utan täcke i 600 000 år och nån gång borde det ju vart kallt

Det är ju en häst och om den inte är klippt eller svettig så kan den ju gå utan. Hästar har ju gått utan täcken i 600 000 år så, men det är ju upp till en själv.

OK!
Tack hörni! :idea:
Återgår nog till regntäcket tills vidare.
Det är ju +grader dagtid än så länge.

Kurant

Mina araber har regntäcken på än så länge, när det börjar bli några - så åker tjocka täckena fram. Shettisen har bara täcke på om det regnar, han tappade all sin päls för ett tag sedan o blev helt kal så nått skydd behöver han ha när det är skit ute.

Min häst blir lätt kall och får då probelm med kisseriet. Han har ett fleecefodrat regntäcke ute. Inne har han det urtvättade, tunna termotäcket.

M.

Befinner mig i höjd med Stockholm och pållan har fodrat bucasregntäcke. Räcker bra än så länge. Vädret är ju lite lurigt just nu.

Lätt att säga det, säg det till min tant då.
Hon fryser när det går under 5 grader, hon måste tyvärr ha täcke annars står hon bara och spänner sig och blir superstel.
Hon skiter fullkomligt i om hennes förfäder gick täckeslösa.... har försökt att ha henne utan då hon inte alls går hårt längre, men det bara funkar inte.... :smirk:

Häst 1,Irish Cob,helrakad för 5 veckor sen,bor i hmm,kallstall (?),stallet har som kallats hittills under hösten gått ner till 6,5 grader.Håller annars en temp på runt 8-9 grader.Så hon står "naken" inne. Ute har hon ett tunt regntäcke på sig.

Häst 2,hbl,orakad,naken inne,tunt regntäcke ute.

Häst 3,hbl,orakad,naken inne,fodrat regntäcke ute.

Bor i Södermanland och vi har haft soim kallast runt -6 på morgonen men dagtid kryper tempen upp tilll en 8-10 plusgrader.

Mina(helklippt fjording och oklippt vbl)har 100 gr höst/regntäcke. Det kommer dom få ha tills det blir - grader dagtid iaf.

Liknande trådar

Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 802
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 618
Senast: Stergo
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Amk
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
975
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form