TÄckesfrÅga:

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kurant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 5 758
Sv: TÄckesfrÅga:

Nja, hästens päls isolerar så pass bra att ett bomullstäcke inomhus är total overkill snarare. Sen struntar jag i både dina och din sambos kalsonger när vi pratar om hästar.

Jag menade inte materialet utan snarare tjockleken. Ett så tunnt täcke gör varken från eller till. Läs igen (eller länken):
"Hästar har en komfortzon som är ca 20 grader vid. Det gör att de inte är så känsliga för temperatursvängningar och att du inte måste ha en stor täckeskollektion. För en klippt häst ersätter du pälsen med ett termotäcke. Täcket uppgift är främst att hålla hästen torr och dragfri."

Det är alltid intressant att se vad man får för svar när man frågar nån om deras kära täcken. Ofta kan de inte ge en logisk förklaring till varför de används öht och ofta verkar det vara en väldigt öm tå eftersom en del bara blir sura. Det spelar ofta ingen roll hur mycket vetenskaplig info man visar - det går inte in.

Jag bryr mig inte om hur mycket täcken ni använder men sluta försöka rättfärdiga det på det ena konstigare sättet än det andra. Kan inte nån bara säga att jag tycker det är snyggt eller nåt - d e t skulle jag begripa.

Och ja jag använder själv täcken, oftast för min egen bekvämlighet eller för att jag är en mes som tror mina hästar mår bättre av det fast jag egentligen vet att så inte är fallet.

Senast ändrad:

Ojojoj.... :rofl: ursäkta! :o Men JAG (eftersom det var mig du svarade) har varken försökt att ursäkta eller rättfärdiga att jag använder täcken eller att jag faktist inte förstod varför ett bomulltäcke inte gör nytta! Jag tog mig själv och MIN UPPLEVELSE som exempel! Eftersom JAG (vet inte om du har förmågan ;) ) inte kan UPPLEVA det hästen upplever MÅSTE jag hänvisa till mig själv och mina erfarenheter av bomull! Men jag vill minnas att jag skrev så här också: Eller är det så att hästens päls isolerar så pass bra att den lilla värme som bomullen håller kvar/alstrar inte kommer igenom pälsen till huden???

Och ja, jag använder helt säkert för mycket täcken till min häst! Ja, jag tycker det är snyggt med täcken men det är INTE därför jag använder dom. Jag använder dom därför att dom behövs på MIN häst! Märker skillnad på hästen, en skillnad du aldrig kan uppleva eftersom du sitter på andra sida burken. DÄRFÖR kan du inte generalisera och säga att ALLA (ja, du gör det mellan raderna) använder täcken i onödan (även fast jag håller med att många övertäckar!!!).

Jag bryr mig inte om hur mycket täcken ni använder
Det är klart du bryr dig! Annars hade du ju inte bemödat dig med att skriva alla dessa inlägg, eller hur? ;)

Det spelar ofta ingen roll hur mycket vetenskaplig info man visar - det går inte in.
Lika ofta går det inte in hos de som är "anti-täckes-aktivister" att det FINNS hästar som mår bättre med täcken än utan! :devil: Och det kanske är många såna som svarat i denna tråden! ;)

Så länge inte någon häst LIDER av att ha täcken är väl ingen skada skedd??? ;)

//Alice

Jaha, du är en av dom som blir sur ser jag.

Och nä ingen skada skedd alls men jag skulle önska att det fanns lite intresse för hästfysiologi ist för täcken.

Ps. Jag tror faktiskt inte att du på allvar märker skillnad på din häst beroende på om den har bomullstäcke på sig inne eller inte.

Senast ändrad:

Jaha, du är en av dom som blir sur ser jag.
Nej, jag blir inte sur! Herregud! Du såg inte mina ;) ;) ;) ??? Det finns så mycket annat här i livet som gör mig sur att en diskussion på nätet inte gör att jag lackar ur i första taget! ;) Svårt med nätet där. Det är lätt att misstolka varann då man inte ser ansiktsuttryck eller hör tonfall!
Ville bara försöka få dig att förstå VARFÖR jag drog upp våra kallingar! ;)

Ps. Jag tror faktiskt inte att du på allvar märker skillnad på din häst beroende på om den har bomullstäcke på sig inne eller inte
Nej, det gör jag inte eftersom jag aldrig har ägt ett bomullstäcke! :D Ser ingen använding av dom eftersom man kan använda ett fleecetäcke på samma sätt. Det kan man dessutom lägga på en fuktig häst. Det är svårt med ett bomullstäcke! Däremot tror jag fortfarande att bomull värmer fast det helt säkert inte kommer hästen "till godo" pga den isolerande pälsen. Hade vi haft nakenhästar kanske det hade värmt mer....
Jag menade att jag märker skillnad på täckesanvändning generellt, både ute och inne, på den hästen jag har just nu!

//Alice

Intressant länk du bifogade. Jag behöver alltså inte vara orolig för att min häst går otäckad dygnet runt (3 år, hbl) på lösdrift eftersom hon har fri tillgång på hösilage?

Nej det tycker jag inte. Om temperaturen kryper neråt kan du ju ha lite koll på om hästen verkar frysa men med fri tillgång till ensilage bör den inte göra det.

Min dam har en hel kollektion av täcken.. fniss

Ska vi se om jag akn namnen p ådom..
Nu när det är allt från 1+ till -5 har hon sitt Klarblåa termo master täcke på sig!
Sen när det är från -5 till -12 har hon sitt vinröda termomaster winter på sig!

Är det -15 till -30 har hon det blåa under å det vinröda över=)
Under -30 får dom stå inne så inte stallet ska flyssa sönder helt.
Kan möjligen få gå ute en stund mitt på dagen då solen värmen=)

På hösten och våren har hon sitt mörkblåa termo master superfit täcke på sig.

Vid ridning på kalla höstdagar och under vintern har hon termomaster skrittäcke på sig!

På natten har hon ett grönt täcke med teddy på insidan riktigt mullimull natt"linne" :D

hempa skrev:
Det är ju en häst och om den inte är klippt eller svettig så kan den ju gå utan. Hästar har ju gått utan täcken i 600 000 år så, men det är ju upp till en själv.

....men så är hästen mer framavlad idag också

Mitt hbl har fleecetäcke+regntäcke på sig. Oklippt, men ganska känslig (småland)

Äsch, de har exakt samma genuppsättning. Skillnaden är väl att "survival of the fittest" inte gäller längre.

I onödan tror jag inte dock tror jag inte månag som har riktig kunskap om etta med täcka och vilket täcke man ska ha.
Ser många som har lager på lager innertäcken 4 st p åvarandra massa flees täcken dva.Varför inte ha ETT tjoct om natten ist?? :confused:

Och på morgon slänger man på 3 st 100g täcken... varför inte slänga på ETT som har 400 gram?? så slipper man ha innetäckerna under!
Ett täcke tappar sin funktion sk andasfunktion om man slänger på täcken på det täcket.
Om man tävlar sin häst på högre nivåer givet skall hästen inte behöva få sina muskler nerkylda, det kan innebära oerhörda skador på musklerna.

Har man ett stall som är varmt kanske amn bara behöver ett tunnt innetäcke även om hästen är helkippt.

Stod i ett stall där det var 9+% tävingsfolk. 90% av dessa hästar hade minst 3 st innetäcken av modell fleece eller h##ks tjocka med halvhals.
När dom tog ut och borstade så tog dom inte av täckena utan skulle dom borsta på baken vek dom upp och borstade sedan vek ner igen :rofl:
Sedan skulle hästen uti hagen på alla dessa innetäckerna kom då ett täcke med 300 g foder ett annat med 250 gram. Hästen på 170 vart 160 :crazy: .
Ioch med att hästarna fick gå och bära allt detta om dagarna kom spänningar och stelheten. Vet när man har gått med en tung skinnkappa axlarna och nacke tar stryk.
Samma på en häst det sliter.

Nä se till och ha 1 tjockt täcke ist för lager på lager är min medning=)

Men å andra sidan har ingen häst dött med att ha 10 täcken på sig, men inge jag skulle ha på mina hästar!!

Senast ändrad av en moderator:

Eller varför inte läsa länken jag skickat eller läsa dessa rader:

"Hästar har en komfortzon som är ca 20 grader vid. Det gör att de inte är så känsliga för temperatursvängningar och att du inte måste ha en stor täckeskollektion.
För en klippt häst ersätter du pälsen med ett termotäcke. Täcket uppgift är främst att hålla hästen torr och dragfri. Hur känslig hästen är beror främst på hur mycket foder den får. Mer foder = klimattåligare vid kalla temperaturer."

...så kanske nån begriper att det spelar mindre roll att man håller på och byter täcken för att temperaturen skiftar?

Apropå lager på lager såär det ju en välkänd princip för att hålla värme. I detta fall ökar dock bara temperaturen med 15% för att du lägger på ett extra täcke.

Sen kan du få ge mig en källa till det här: "Om man tävlar sin häst på högre nivåer givet skall hästen inte behöva få sina muskler nerkylda, det kan innebära oerhörda skador på musklerna."

Senast ändrad:

Jag håller med dig delvid här.. Förutsatt att man inte borstar hästen för en ren häst är visserligen snyggt MEN det är inte praktiskt då man tagit bort all fett som håller regnet borta från skinnet.

Inte rätt mot en häst att raka den och sedan släppa ut hästen i -20 grader bara för att här ska de levas så naturligt som möjligt.
Men en häst i full tävlingskondition och full musklad ska ha skydd mot sin kropp så den inte blir kall.
En häst i det vilda har inte sånna muskler som en ex OS hopphäst har.. inte på långa vägar!Behöver en vildhäst springa så är det för sitt liv(enligt hästen)=)... om den då får en muskelexplotion en muskel tappar fästet eller den får en kraftig muskelinflammation och går och haltar i månader är väl inget.. den lever iaf.
MEN så kan man inte tänka när man har sin häst som ridhäst/körhäst what ever.

Gämför idrottsmänniskor med hästar .. En hobby löpare behöver i stort sett inte tänka på att ändra kläder bara matvanan om den vill bibehålla sin figur=)

Men elitlöparen han måste få massage se till att inte bli nerkylld i musklaturen då det kan innebära allvarliga muskelskador osv. Det blir onaturlig slitage och man måste helt enkelt se till att ta och sköta om sina knän annars kan amn inte löpa så länge till. Linda och massera in linement se till att värma upp innan löp osv

Detta gäller ju på hästar med.... rakar man bort hästens päls får man ersätta den med täcken så är det bara!

Tävlar man ex hoppning på hög nivå får man vackert se till att ta hand om hästens ben för dom benen slits mer än vad promenadhästens ben gör det går inte att komma ifrån.
Tänk vilken vikt ett par framknän tar när hästen landar efter ett hinder.
Det är några 100 kilo vi pratar om nu vi pratar till och med om TON
men sköter man om sin häst så kan den hoppa i många många år=)

hoppas ni förstod mitt svammel=)

Vi har nästan aldrig täcken på våra sex hästar.. 4 araber, ett russ o en new forest. Alla har bra och tjocka pälsar redan.
Enda gången de har täcken på sig är om
* de har tränat o är svettiga, då får de ha täcke på sig ( OM DET BEHÖVS) tills de har torkat upp.
* det har vart snö blandat regn o de FRYSER, då får de komma in o boxen och torka upp ngn timma.
* om den gamla araben (24 år) fryser när det regnar.

Annars får de aldrig ha täcken på sig. De får mer hö när de är RIKTIGT kallt ute. Och utfodras fler ggr om dagen.

Bor i Skara, Västra Götalands län

Grannen har täcken på sina hästar oftast. Ena dagen kan det vara solsken, då har de täcke, andra dagen regnar det o då går de utan.. Hmmm...

Många täcker nog sina hästar för mkt.. Men endel hästar behöver också ha täcke..

Men jag håller med ovan, ge mer grovfoder (vilket många hästägare verkar vara helt omedvetna om)!

Jag aldrig påstått att klippta hästar ska vara utan täcke. Sen undrar jag var du har källan till det här andra du pratar om.

Spring milen sedan tar du av dig och ställer dig naken tills du är blå om läpparna.... Så får du nog erfara vad som kan hända med muskler som är varma och välutvecklade till max blir kraftigt nerkylda...

Så källor finns fråga elitlöpare kan inga namn men går väl att slå upp på altavista elitlöpare eller nått. Skriv ett mejl till dom och fråga hur bra det är med nerkylda uppvärmda muskler!

Muskler funkerar lika på en häst som på en människa =)

Termotäcke är bra om det är av bra kvalité och inte släpper igenom väta och är vindtätt.

Men olika täcken håller olika grader.

För du kan ju inte mena att skitsamma vad man har för täcke ät mer.. Så då ska du stå ute i -20 i bara ett ofodrat regnställ och ha obegränsat med mat framför dig.. Om du kan säga sen att du INTE frös bara för du åt så ger jag mig!!

Vildhästar klarar nog -40 utan problem.. men har du en vildhäst???

jag har en sporthäst som är sönderavlad för att passa oss mäniskor.. man har avlat så att rasen inte skall få så tjcok päls.

Sen finns det raser som islandshäst som inte har avlats sönder men håller även där tävlar amn och rider och har den rakad på med täcken!

Generalfel nr. 1 - jämföra människor och hästar.

Att få muskler nedkylda är naturligvis inte bra oavsett om du är på elitnivå, häst eller människa, det behövs knappast en Nobelpristagare för att fatta. Men därifrån till att det skulle ge "oerhörda skador på musklerna" är steget rätt långt och du har fortfarande inte gett mig en källa till det påståendet. Om en häst skulle frysa så till den milda grad att den skulle få skador på musklerna så behöver man knappast fundera på om den behöver täcke eller inte, det kommer märkas liksom.

Om du läser länken jag skickat (om du är intresserad av hur HÄSTAR fungerar) så kommer du lära dig nåt.

Citatet:

"Hästar har en komfortzon som är ca 20 grader vid. Det gör att de inte är så känsliga för temperatursvängningar och att du inte måste ha en stor täckeskollektion. För en klippt häst ersätter du pälsen med ett termotäcke. Täcket uppgift är främst att hålla hästen torr och dragfri. Hur känslig hästen är beror främst på hur mycket foder den får. Mer foder = klimattåligare vid kalla temperaturer."

...som jag nu skriver för tionde gången är inte skrivet av mig utan av författaren till länken jag skickat med dvs en KÄLLA. Dessutom en vetenskaplig sådan.

Senast ändrad:

Min häst har ett tunt regntäcke på sig ute och ett fleecetäcke under vid behov. Han får ett tjockare vintertäcke på sig när det blir kallare ute och det dröjer ett bra tag innan det kommer fram. :smirk:

Nordisen (20 år) är filtklippt, ändå rejält lurvig över ryggen och på benen så hon ser rätt bra rolig ut nu ;) :D
Hon har regntäcke när vädret kräver så (typ kallt regn hela dagen), annars inget täcke.

Vbl valacken (19) är mera klippt, dessutom är han mera frusen av sig.
Nu har han ett TM rain på sig ute och det klarar han sig utmärkt med.
Sedan när det blir minusgrader har vi ett 250g utegångstäcke på honom.
Blir det än kallare än -10, går han med tjockt thermotäcke (regnar ju ändå inte när det är så kallt)

Vi har också en termometer i stallet.. :)

Senast ändrad av en moderator:

Min häst har f.n. bara ett bucas regntäcke med fleecefoder på sig ute på natten och när det regnar på dagen.
Har ett 250g halvhals som inväntar -20gradersdagar med snöstorm.

Liknande trådar

Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 802
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 618
Senast: Stergo
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Amk
·
Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
975
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Gps-halsband
  • Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II