Täckesfråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Milou75
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 822
M

Milou75

Skulle vilja fråga er hur ni skulle göra i mitt fall.

Har en häst som jag precis klippt av i princip alla päls (pga löss ve och fasa :crazy: ). Han har nu på sig ett vintertäcke med 300gr fyllning. Tänker inte klippa honom igen. Han är i det fin/tunn i hullet och har inga musler att tala om de ska vi bygga upp nu i vår.

Frågan är vad jag skall ta på honom när det blir lite varmare än nu ( dvs runt 2-5 minusgrader). När det är sådär 5-10 plusgrader och ruggigt. Vilket täcke / tjocklek skulle ni rekomendera??? :confused:

Jag är inte täckesmännsika egentligen - tycker att hästarna ska ha kvar sin vinterpäls så långt det går och täckar eg bara när det regnar... Men nu är ju läget som det är.

Vad säger ni?????

Sv: Täckesfråga

Skulle köpa ett tjockt täcke m. hals till pållen... Kolla in på hööks och se om dom har kvar några Themo Master på fyndtorget i rätt storlek tycker dom är kanon bra!

Ja fast jag menade ju vad jag ska ta på honom när det är 10 plusgrader och regnrusk!

Skall jag gå från 300gr vintertäcke direkt till ofodrat regntäcke eller ska jag ha ett 100gr vintertäcke emellan???

Hoppas att frågan är lite tydligare nu ;)

Jaha ojdå... Jag använder inget speciellt täcke då... Har ett bommulstäcke under regntäcket... Funkar ganska bra..

Det beror väl lite på hästen, du får se om han fryser. Annars för att slippa köpa ett nytt täcket så kan du ju ha ett täcke under ett tunt regn täcke.
Lycka till.......

Fodrad regntäcke med hals tycker jag.
Sen skulle 300gm vara alldeles för kallt för min häst.... Fast dom är ju olika.. Men kolla så han är varm och god över hela kroppen.

Jag skulle välja ett mellantjockt täcke. Man vill ju inte koka dem, men inte heller att de fryser...

I 300gr täcket han har nu är han väldig varm och go - nästan så att det känns fööör varmt att ha inne i stallet där det är ca 3-4 grader (kallstall) på natten när hästarna värmt upp.

Låter som att ni tipsar om ett 100gr täcke eller fodrat regntäcke - ok ska kolla in vad som finns i morgon!
Tack;)

Liknande trådar

Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 782
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 894
Hästvård Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt...
Svar
1
· Visningar
927
Senast: Gimlan
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 817
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka