Täckesguide för oss gröningar

Esterpuma

Trådstartare
Har ganska nyligen upptäckt hästar och ridningen,och blivit helt fast:love:

Jag suger likt en svamp åt mig alla information jag kan komma åt och just nu funderar jag över täckesdjungeln...
När har man vilket täcke?
När bör hästar ha täcke?
Hur resonerar man kring hur många gram fyllning ett täcke ska ha?
Osv osv...

Hoppas det finns någon vänlig bukesjäl som vill hjälpa oss som är väldigt grön i det här med hästar,utrusting och ridning:)

Sv: Täckesguide för oss gröningar

Du lär få olika svar av nästintill alla användare här på buke... :grin: Det är alltså helt upp till ägaren och hästen vilket täcke som ska användas och när.

Det de flesta brukar ha är ju att man har täcke på vår, höst och vinter (ibland även kalla somrar) på den/de hästar man rider/kör, speciellt om de är klippta.

Fyllningen i ett täcke har man mest på vintern och hur många g beror på hur kallt det är och hur frusen hästen är (ju fler g desto tjockare täcke).

Om man tar t.ex. mina två hästar så har ridhästen 400 g termotäcke på vintern medan sällskapshästen går utan. Hon har alltså päls som klarar kylan. Vid regn runt 10° får ridhästen ett regntäcke på sig medan den andra får först när det är runt 3-4° eller om hon fryser. Även regntäcken finns ju i olika tjocklekar, med eller utan foder. Även här är det ägaren och hästen som bestämmer vilket som bör användas.

Sen finns det ju flugtäcken som används på sommaren för att hålla flugor borta. Dessa slängs på när det är varmt och/eller flugorna irriterar hästarna alltför mycket.

Skaffar man häst får man lära sig att känna igen dennes tecken på att täcket är för tjockt eller tunt :)

har 3 hästar och alla har olika täckes rutiner,

höst =
häst 1 går först med fleece fodrat regn täcke, sen när det blir kallare får hon ett övergångs täcke på 200g.
häst 2 naken eller med ofodrat regn täcke, tills det blir kallare får hon ett fleece fodrat regn täcke.
shettis, naken om det inte regnar underkylt regn.

vinter =
häst 1 går med 3 -400g(tvättat det ngn gång så vet inte hur fodrat det är nuförtiden) om det är snö och kallt, annars övergångstäcket.
häst 2 har också 3-400g täcke om det är snö och kallt, annars övergångs täcke om det är halv varmt.
shettis 3 naken!

vår = samma som höst fast omvänt.

sommar = nakna

innomhus = 50% av ute täcktes tjocklek inne om det inte är svinkallt

Tusen tack till er båda för era svar!
Tror att jag börjar få lite mer grepp på det nu,och jag hoppas att jag den dagen i livet jag äger mig egen häst har vett nog förstå vad min häst behöver,eller inte behöver:)

O min variant är utan täcke året runt ;) Har skogsmullehäst på lösdrift, han får fleece på sig om han ridits svettig och det är kallt ute. Eftersom han är blöt inpå skinnet kan han bli nedkyld då, fleecen tar upp fukten. Däremot så måste ett fleecetäcke tas av efter ett tag, när det sugit upp fukt och blivit blött kyler det istället. Kör även på ofodrat regntäcke vid få tillfällen, om vädret är riktigt pissigt med regn och blåst i långa perioder tar jag in honom så han får torka och lägger sen på regntäcke så han håller sig hyfsat torr och slipper frysa.

Jag köpte häst för två år sen, min första, och hade hur mycket frågor och funderingar som helst ang. ALLT! En kollega så då om just regnande och täcken att hästar fryser inte av att bli blöta av regn, det klarar dom själva. Däremot om det blåser mycket samtidigt så kan de frysa. Så det kör jag lite efter :)

Man har det täcke hästen behöver inte det täcke en frysande ägare tror den behöver. Tyvärr övertäckar många sina hästar eftersom de själva fryser.
Min unghäst hade täcke endel som föl då hon tappade all päls i oktober men efter det har det blivit täcke på 2 ggr. Hon är 2 år vid det här laget.
Det äldre stoet kan behöva täcke när hon sätter vinterpälsen då den inte står emot vätan innan den är klar vilket gör att hon fryser när det regnar. I överigt har hon nästan aldrig täcke. Hon klarar alldeles utmärkt att stå i piskande vinterregn och hålla sig torr och varm närmast kroppen. Korsning SWB och arab, 15 år.

En kollega så då om just regnande och täcken att hästar fryser inte av att bli blöta av regn, det klarar dom själva. Däremot om det blåser mycket samtidigt så kan de frysa. Så det kör jag lite efter :)

Där måste jag nog säga emot dig. Min ena häst blir frusen om det regnar mycket så att hon blir riktigt blöt och om det samtidigt är kallt ute (under 5° kanske), även om det inte blåser. Sen kanske det är hon som är lite speciell :angel:

regnar det igenom pälsen så är det klart att hästen fryser, allt beror på hur hästens päls ser ut och beter sig.
min fux(halvblod med mycket fullblod i sig) har t ex kort kort päls året runt och behöver täcke för att hålla värmen då pälsen knappt isolerar ngt.
skimmlen(halvblod) däremot har tjockare päls på vintern och isolerar ganska bra själv, men då hon är gammal och har tendens att falla ur lite på vintern så har hon täcke för att spara på energin.
shettisen har super tjock päls som sällan blir blöt igenom, hon svettas till och med i boxen vissa morgnar när det blivit lite för varmt i stallet på vintern(kallstall + halm bädd).

kommer väta och kyla in på huden så fryser hästen, kommer den inte in på huden klarar den kyla och regn galant.

Tack för alla svar!
Kontentan får nog bli att alla resonerar olika gällande täckandet och att man får se till sin egen filosofi så länge inte hästen lider på något sätt:idea:

Tack återigen:bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 445
Senast: Lavinia
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 981
Anläggning Ni som hyr ut, vad göra om ni inte trivs med hyresgästerna och tar jag rätt betalt? Jag vet inte riktigt hur jag ska börja eller... 2
Svar
31
· Visningar
4 826
Senast: mackan
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt... 2 3
Svar
55
· Visningar
15 858
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Uppdateringstråd 31