Många tror att hästarna fryser när vi själva fryser. Faktiskt så är det så att en temperatur på ca 0grader är ganska optimalt för alla hästar. (alla raser, åldrar, vinter/sommarpäls eller klippta, -vid vinterpäls kan det vara lite kallare och ny klippt och liten häst med dålig kondis lite varmare). Med vinterpäls har hästen är kritisk temperatur (när hästen börjar frysa) på ca minus 25 grader! -Vi människor ligger på ca + 28! Det är väldigt stor skillnad.
Tycker det är lite täckes hysteri hos folk ibland. Speciellt på "storhäst-sidan". Men jag vet själv hur jag är, är det kallt ute så har hästen täcke, även om jag vet i teorin att den inte behöver.. men två täcken är lite överdrivet kanske? eller det beror ju på hur tjocka dem är? Jag kan ha ett tunt fleece täcke och sen ofodrat "sommarregntäcke" över.
Men iaf, om du vill få hästägarna att tänka till kan du ju alltid leta på någon bra studie att sätta i handen på dem
Eller helt enkelt fråga varför dem har så många och tjocka täcken? Viktigt är att ha en positiv ton och säga det på ett bra sätt. Du vill ju lära dem något nytt och få dem att tänka till bara