Täckesproblem....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Poethina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 820
P

Poethina

Hej alla!!
Jag har problem med mitt sto som visat sig vara väldigt väderkänslig över ryggen/länden.....:eek:
Så nu vänder jag mig till den allvetande Buke-guden.....:
Finns det ett täcke som håller torrt för regn, håller ute isvindar.....men ANDAS??!!:confused:
Hon behöver ha något som håller ryggen torr/varm annars får hon ont....
Nu har hon ett tunt regntäcke som hon svettas som bara den under men utan får hon ont....:eek:
TIPS snälla??!!

Sv: Täckesproblem....

Vad är det för täcke du har nu? och vad har ni för väder?
Ibland kan ett riktigt tunt fleece foder i regntäcket vara bättre än ett ofodrat.

När hon har haft täcket, är hon helt smärtfri då?
Ofta kyler ju de ofodrade regntäckena när de är blöta utanpå och man måste byta ofta.

Har hon möjlighet att gå in någonstans?

Min änglahäst hade problem med korsförlamning och det är verkligen ett helvete när det regnar och är ca 15 grader varmt för de fryser ju inte men hästen blir ju stel och får ont:(

Om hon hade överlevt så var tanken att sy in ett ullfoder som bara täckte baken i ett vanligt regntäcke, kanske kan det vara en ide?

Eller de här körtäckena som finns, som inte täcker hela hästen men baken.

fleecefodrat regntäcke från Agria håller för det mesta! (utom täckesmarodören i hagen då :grin: )

Kostar inte för mycket heller men går bara att köpa på mässor vad jag vet...

Det viktigaste är att det är ett foder som inte blir kallt när det blir blött, välj ylle eller syntet (bomull är bannlyst).

Märken: t ex Horseware (Rambo), Bucas, Shires, Pessoa

Vad är det för täcke du har nu? och vad har ni för väder?
Hon har ett ofodrat regntäcke från Börjes...Himalaya tror jag att det heter.... Vi har till och från Ösregn i timmar varvat med strålande sol...:confused:
Ibland kan ett riktigt tunt fleece foder i regntäcket vara bättre än ett ofodrat.

När hon har haft täcket, är hon helt smärtfri då?
Har hon täcket på är ryggen ok... men hon är svettig och jag inbillar mig att det inte är helt bra...Ofta kyler ju de ofodrade regntäckena när de är blöta utanpå och man måste byta ofta.

Har hon möjlighet att gå in någonstans?
Ingen möjlighet.. hon kan gå under några träd men inte så att de skyddar...

Min änglahäst hade problem med korsförlamning och det är verkligen ett helvete när det regnar och är ca 15 grader varmt för de fryser ju inte men hästen blir ju stel och får ont:(

Om hon hade överlevt så var tanken att sy in ett ullfoder som bara täckte baken i ett vanligt regntäcke, kanske kan det vara en ide?
Det var en toppen ide!!! Jag har en yllefilt som bara ligger och den skulle man ju kunna sy in i täcket över ryggen.. Men blir det inte för varmt då???Eller de här körtäckena som finns, som inte täcker hela hästen men baken.

Tack för massa bra tips!!!:)

Det viktigaste är att det är ett foder som inte blir kallt när det blir blött, välj ylle eller syntet (bomull är bannlyst).

Märken: t ex Horseware (Rambo), Bucas, Shires, Pessoa
Tack för tips!!!!

KL
Är det någon mer som har tips så kom gärna med dem också!!! Vad har du för täcke?? Är du nöjd??? Berätta !!!:):banana:

Tusan så smart det där lät! Det där ska jag lägga på minnet om jag får häst med bekymmer som TS. Bara rumpan eller bara ett smalt stråk som just bara täcker ryggen borde ju va en superlösning!:bow:

Precis min tanke!!! Då borde det ju inte bli så himla varmt heller??:D:D

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 595
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 716
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Min häst har blivit till åren och kommer att behöva ha täcke i höst/vinter för att konservera energi. Ofodrat regntäcke har jag (eller...
Svar
10
· Visningar
884
Hästvård I höstas märkte jag att min häst blev öm i ryggen när det regnade och blåste mycket om hon inte hade täcke. Tänkte då att det berodde på...
Svar
14
· Visningar
1 131
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka