Täckesskav!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Yvvi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 105
Y

Yvvi

Min häst har fått sår på manken:eek: av täcket!! först vad det skav sen blev det lite sårgt, har ett täcke med hög hals för att det inte ska skava.. och ett vanlgt över..
Det är ju inte lätt att lägga om det på ngt sätt, ngn som har en aning om hur jag ska lösa detta? ho är helklippt så jag kan ju inte ta av täckerna helt :crazy:

Sv: Täckesskav!

köp ett till täcke med hög hals så du inte får något tryck där öht. du kan lägga om såret med självhäftande kompressar, animal polster tex.

Det finns speciella "tröjor" att ha under täcket för att minska skavrisken. De är gjorda i silkigt material typ lycra. Allra bäst är annars att bara köpa täcken med nylonfoder (typ Horsewear). Du kan ju också sy in något silkigt material på de ställen hästen får skav. Ju glansigare och silkigare - desto bättre. Fleece eller bomull ger gärna skav då det blir hög friktion mot huden.
Har själv en superkänslig häst, så jag vet hur jobbigt det är för pållen....

Funkar de även på skav på manken?
Trodde det bara fanns för bogskav?

Den sitter ju även över manken så då borde den rimligtvis skydda även där. Har haft en blå i lycra och den täckte både bog, bringa och manke.

Mitt tips är att INTE ha dubbla täcken utan om du tycker att hästen måste ha så varmt på sig; köp ett med mer fyllning och ett LÄTT täcke av hög kvalitet och med innerfoder av nylon/glansigt tyg vilket minimerar risken för skav.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 031
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 147
Senast: Mint
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 158
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 480
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur