TackOnBack

Sv: TackOnBack

Tyvärr har jag redan varit tvungen att avboka lånesadlen pga olika anledningar, så ingen väntar sig något som inte kommer.

Kanske en onödig kommentar eftersom den inte handlar om sadeln, men jag måste bara säga att jag reagerar alltid negativt på märken som verkar ha dålig fantasi med att komma på namn etc. och istället "stjäl" från andra. Tack On Back.... Eh? Back On Track??? Kom på något eget liksom. :smirk:

Håller med dig, jag blev rätt förvirrad först, när jag inte läste ordentligt :crazy:

Jag kan svara, det är inget kopparjärn i sadlarna.

Nu minns jag inte hur det är med länkar här på buke men det finns en hemsida som heter precis som märket och med .com i slutet :) där kan ni läsa mer om utformningen på sadlarna.

Ang dressyrtävlingar. Problemet är väl egetnligen inte färgen, har du en bomsadel med annan färg lär de inte kunna slänga ut dig från banan. Problemet är väl att det inte riktigt bestämts än om bomlösa sadlar är "av engelsk modell". Dvs är det bara utseendet som räknas eller är det även utformningen? Har man en diskret bomlös sadel så är det ju inte troligt att någon märker att man har en "annorlunda" sadel och man kan tävla utan att någon anmärker.

Reagerade på samma sätt som du. Tänkte först att det kanske var ett "dotterbolag" eller ngt liknande till BoT, men det var det ju inte... Satt och funderade på hur firmanamnet kunnat godkännas. Ungefär som om en skotillverkare vill ha ett nytt märke som skulle heta "Ecko"... Eller Addidas.

//Tina

Mig veterligen har inte heller BoT:s produkter magnetiska egenskaper. Bara värmande.

Enligt tillverkarna/företaget som äger TackOnBack har namnet inte någonting med BackonTrack att göra. Även om det kanske låter likartat. Namnet är ej heller stulet eller ett bevis på dålig fantasi.

Tvärtom handlar det m att läsa vad det EGENTLIGEN står. Back on Track är slang för "tillbaka igen". Tack On Back betyder "Utrustning på ryggen". Tack är det engelska ordet för horsetack som betyder hästutrustning. Det har alltså inget med dålig fantasi att göra - tvärtom - TackOnBack betyder precis det som namet antyder - dvs en sadel.

Den som tror att Track och Tack ar samma sak är helt ute o cyklar...

Ang dressyrtävlingar o bomlösa sadlar. Det är inte så lätt att kolla upp sådana saker. De är nämligen lite före vår tid med färgad utrustning. TR har inte hunnit med. Därför kan de inte skriva ifall det är tillåtet eller ej, vi vet helt enkelt inte. Och ingen ansvarig kan eller vill svara på det. Men jag har hört att det är OK att rida med bomlösa sadlar om de ser ut som vanliga engelska sadlar. Åtminstone i lättare klasser. Men detta är ingen garanti. Att tolka TR är upp till varje domare.

Jag har provridit sadeln nu! Den passade tyvärr inte riktigt den breda hästen jag lånade. Framdelen kom för nära manken men jag funderar på att skaffa ett schabrak med uppbyggbara paddar för att se om det avhjälper problemet. Man sitter ju som smäck i mockasadlar. men kände mig lite framtung (något som jag iof lätt har tendens att göra i alla sadlar av allroundmodell).

Tog du några kort på sadeln? Hur hög manske har hästen? jag är ju sugen på o testa dressuren till min rejält breda shire, som även har lite manke. Man undrar ju om det skulle gå.. hoppas, hoppas du tagit kort!!

Puttar upp denna gamla tråd för att se om man kan få fram nåt nytt!

Jag har mejlat lite med försäljaren, och fått fram följande:

Fakta om Dressyrsadeln

Sadeln är uppbyggd precis som en vanlig sadel. Skillnaden är att den är väldigt mycket lättare eftersom den saknar bom. Det finns inget hårt material likt järn el glasfiber i våra sadlar. Formen är helt gjord av läder vilket kräver mycket precision och hårt arbete.

Bossorna, el panelerna som det heter på en bomlös sadel, är fastsydda och går inte att flytta. Panelerna är ca 3 cm höga. Avståndet mellan panelerna är 6 cm bak och 14 cm fram. Panelerna är mycket hårt stoppade, det finns alltså ingen risk att sadeln ”sätter sig”. Sadeln ska heller aldrig stoppas om. Panelerna innehåller mjuk och formbar neoprene. Med undantag av neoprenet så finns det inget syntetiskt i sadeln, allt är skinn av mycket fin kvalitet.

Tryckfördelningen sker jämt över hästen. Vill du dock alltid vara 100% säker på hur trycket fördelas - oavsett vilken sadel du lägger på hästen, och med eller utan bom - så ska du köpa en renskinnspad att lägga under sadeln. Varje hårstrå i renskinnet innehåller en liten luftbubbla. Du kan själv tänka dig hur många luftbubblor det finns i ett helt skinn. Dessa "luftkuddar" hjälper till att fördela trycket jämt över hela ryggen. Detta är ett hjälpmedel som jag vill rekommendera alla ryttare att använda till sina hästar - det är outstanding!

Sadeln passar alla hästar oavsett om de normalt har en smal, normal, vid eller extra vid bom. Detta eftersom sadeln formar sig efter hästen – inte tvärtom.

Sadeln är gjord av kohud. Lädret är vegetabiliskt garvat. Mockan, el Suede som det kallas, är egentligen baksidan av huden.

Knästöden är avtagbara.

Stigläder i samma färg och material medföljer sadeln och ingår i priset. Stigläderna är av ”helt vanlig” modell. Man kan ha knäppet högst upp under sitsen eller lägga knäppet längst ner vid stigbygeln. Vissa tycker att knäppet ”kniper i benet” om man har det högst upp… Stigläderfästet är satt så att man ska få en absolut lodrät sits. Dock har jag kunder som har jättestora hästar, typ Tinker o likn, och har man en så stor rund häst kräver det att man har stigläderna lite längre fram. Därför håller jag just nu på att se om man möjligen kan ha två fästen intill varandra så att alla ryttare kan känna sig lika bekväma i sadeln oavsett häst.

Framvalvet är uppbyggt av läder.

Anläggningsytan är 48 cm på en sadel i 17" och 50 cm på en sadel i 18".

Sadeln har två stroppar den främsta är rak, den bakersta är sydd i Y-form. Stropparna är fastsydda i kåpan.

Tog du några kort på sadeln? Hur hög manske har hästen? jag är ju sugen på o testa dressuren till min rejält breda shire, som även har lite manke. Man undrar ju om det skulle gå.. hoppas, hoppas du tagit kort!!

Självklart tog jag kort :) Hästen har inte någon hög manke. Han är rund över ryggen även om han inte är välmusklad för tillfället. Har i vanliga fall en wintecsadel med blått järn (dvs bred över ryggen).

sadelrdallroundsmall.jpg

sadelbaksmall.jpg

Jag vill ha en sån!! Bra pris o snygg oxå tycker jag! Blir ju lite fundersam över detta med breda häster, att det blir jobbigt att hastigläderfästena långt bak, om de kallar tinker för bred, vad är då inte en shire?
Håller med om att det ser tight ut över manken, synd de inte har cutback! Men renskinn där man skär ut cutback skulle ju kunna göra viss skillnad..*funderar*

Angående bredd på Shire, så behöver de faktiskt inte per definition vara särskilt breda.
Jag har provat min sadel som passar min islänning på en stooor shirehingst och den passade fint :eek::p Nu var hingsten inte riktigt färdigväxt, men bra stor ändå.

Jag skulle ju prova en sån där bomlös, har bara inte fått tummen ur.. :o Men den där röda var ju bara för snygg :love: Måste skicka iväg ett mail och höra vad de har hemma :bump:

Puttar upp
Någon mer som har masterback sadel som den nu bytt namn till?

Tror jag får hem en i slutet av veckan som jag ska provrida.

Ponnyn är inte skodd än så det är ingen panik.

Ska fota och rapportera så fort jag hunnit rida lite ;)

Den som tror att Track och Tack ar samma sak är helt ute o cyklar...

Tror faktiskt inte det var en enda person här som trodde att det var samma sak :cool:

Personligen vet jag mkt väl vad bägge namnen betyder (ingen direkt svår engelska, speciellt inte när man fått MVG tom Eng C), men det spelar ingen roll. Jag tycker iaf att namnet är fånigt likt Back on Track, sen får de säga vad de vill om ämnet själva. :p

Senast ändrad av en moderator:

Sadeln passar alla hästar oavsett om de normalt har en smal, normal, vid eller extra vid bom. Detta eftersom sadeln formar sig efter hästen – inte tvärtom.

Det där vet jag inte om jag håller med om, låter mest som säljsnack. När det är fasta paneler/bossor så spelar faktiskt vidden mellan bossorna roll. Det säger sig själv att en bredmankad häst behöver vidare avstånd mellan bossorna än en häst med smal manke - hur väl än resten av sadeln anpassar sig av hästen så blir det tryck på mankmusklerna och bossorna sitter för tätt.

Någon mer som har lite bilder? :)
Sen om nån vet hur mycket manke det får plats med, jag har en ganska högmankad häst nämligen.

Den var för "låg" över manken.
Ponnyn rörde sig fint men jag tror inte det hade blivit så bra i längden.

Nu har jag en Albion i köket jag ska prova.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
7
· Visningar
497
Senast: Capybara
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
176
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka