Sv: TackOnBack
Puttar upp denna gamla tråd för att se om man kan få fram nåt nytt!
Jag har mejlat lite med försäljaren, och fått fram följande:
Fakta om Dressyrsadeln
Sadeln är uppbyggd precis som en vanlig sadel. Skillnaden är att den är väldigt mycket lättare eftersom den saknar bom. Det finns inget hårt material likt järn el glasfiber i våra sadlar. Formen är helt gjord av läder vilket kräver mycket precision och hårt arbete.
Bossorna, el panelerna som det heter på en bomlös sadel, är fastsydda och går inte att flytta. Panelerna är ca 3 cm höga. Avståndet mellan panelerna är 6 cm bak och 14 cm fram. Panelerna är mycket hårt stoppade, det finns alltså ingen risk att sadeln ”sätter sig”. Sadeln ska heller aldrig stoppas om. Panelerna innehåller mjuk och formbar neoprene. Med undantag av neoprenet så finns det inget syntetiskt i sadeln, allt är skinn av mycket fin kvalitet.
Tryckfördelningen sker jämt över hästen. Vill du dock alltid vara 100% säker på hur trycket fördelas - oavsett vilken sadel du lägger på hästen, och med eller utan bom - så ska du köpa en renskinnspad att lägga under sadeln. Varje hårstrå i renskinnet innehåller en liten luftbubbla. Du kan själv tänka dig hur många luftbubblor det finns i ett helt skinn. Dessa "luftkuddar" hjälper till att fördela trycket jämt över hela ryggen. Detta är ett hjälpmedel som jag vill rekommendera alla ryttare att använda till sina hästar - det är outstanding!
Sadeln passar alla hästar oavsett om de normalt har en smal, normal, vid eller extra vid bom. Detta eftersom sadeln formar sig efter hästen – inte tvärtom.
Sadeln är gjord av kohud. Lädret är vegetabiliskt garvat. Mockan, el Suede som det kallas, är egentligen baksidan av huden.
Knästöden är avtagbara.
Stigläder i samma färg och material medföljer sadeln och ingår i priset. Stigläderna är av ”helt vanlig” modell. Man kan ha knäppet högst upp under sitsen eller lägga knäppet längst ner vid stigbygeln. Vissa tycker att knäppet ”kniper i benet” om man har det högst upp… Stigläderfästet är satt så att man ska få en absolut lodrät sits. Dock har jag kunder som har jättestora hästar, typ Tinker o likn, och har man en så stor rund häst kräver det att man har stigläderna lite längre fram. Därför håller jag just nu på att se om man möjligen kan ha två fästen intill varandra så att alla ryttare kan känna sig lika bekväma i sadeln oavsett häst.
Framvalvet är uppbyggt av läder.
Anläggningsytan är 48 cm på en sadel i 17" och 50 cm på en sadel i 18".
Sadeln har två stroppar den främsta är rak, den bakersta är sydd i Y-form. Stropparna är fastsydda i kåpan.