Tacksam för råd!

Thera

Trådstartare
Jag skulle hemskt gärna vilja ha råd angående virusabort!

Jag har ett dräktigt sto som inte vaccinerats ännu mot virusabort. Vår lilla isis-unghäst har varit på bete hela sommaren ihop med ett gäng andra unghästar. Nu har hon kommit hem igen och jag undrar om jag vågar släppa ihop henne med mitt sto, med tanke på risken för virusabort.

Fick jag välja skulle jag nog ha dom åtskillda, men eftersom det bara bor tre hästar i stallet innebär detta att min häst får gå själv i cirka två veckor, och stå själv i stallet på nätterna då islänningarna går ute ett tag till. Min häst gillar inte detta alls + att det medför en del andra praktiska problem.

Hur skulle ni göra? Jättetacksam för alla råd!!!!

Sv: Tacksam för råd!

Hej
Jag var i samma sitts som du. Min hingst åring kom hem förra lördagen. Vi har också bara tre hästar. Men jag har släppt i hop dom. Hon är också dräktig 110 dagar ca.
Ingen vacination på mitt sto

Jag har inte vågat släppa ihop dom än, hon kom hem igår. Till saken hör att dom har varit förkylda på betet, men det behöver ju inte vara virusabort...
Nån som vet hur smittsamt det är egentligen? För nu går dom cirka 50 meter från varandra. Det kanske inte är någon skillnad på det och på att släppa ihop dom?
Nån som vet???

Det är mycket smittsamt. 3 veckor skall de vara i sär skillda. Din unghäst skall tämpas varje dag.
Visar hon symtom på att vara sjuk.
Dålig aptit, svullna ben , svullen buk mm
50 m Räcker nog inte , det sprids i luften.90 procent av ett stall brukar smittas då det är influensa.
Min har varit hemma 10 dagar nu verkar vara frisk. äter som en häst gluppsk, busar mm
Ring veterinär och fråga

Bättre att ta praktiska problem nu än att stå där sedan utan föl...
Min åsikt i alla fall..

AM

Ok, dom får vara skilda ett tag till.. det vore en mardröm att drabbas av det. Unghästen ser i alla fall pigg och kry ut. Bara hon inte har haft det och fortfarande smittar.. Nån som vet hur lång tid efter dom har blivit friska som dom smittar andra?

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 872
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn: 4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 793
Senast: Grazing
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 689
Senast: Ajda
·
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Störiga saker vi stör oss på, del 39
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka