Täcke för breda bogar???

Joki

Trådstartare
Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp.
Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest där täckena hamnar lätt för långt ner i bogen så han får skav samt att de är för trånga.
Jag har nu rambo och amigo till honom i storlek 145, som blir för kort på honom, trånga i bogarna men okej i halsen. När jag går upp till 155 så blir det bra på längden men för stora i halsen och täcket hamnar för långt ner så knäppet hamnar så det skaver och drar i bogarna.
Har testat trinity, lippo och equoiq förutom HW.
Jag har funderat på rambo optimo samt premier equine täckena. Hur är era erfarenheter med storlek i hals och rymlighet för bogarna i dessa?
 
Senast ändrad:
Rambo optimo är rymliga. Jag har gått ner två storlekar på mina "normala" hästar.
 
Tycker Haglunds är bra, har inte testat de nya modellerna som kommit nu men de gamla är i alla fall toppen
 
Tipsar alltid om Premier Equine men det är för att de helt enkelt är bäst.

Förstår precis din beskrivning, har själv haft flera hästar (sto + avkommor) som är ädla men med stora bogblad. Hade tidigare svårt att hitta täcken till dem men Premier Equine Buster-täckena löste problemet.

Man behöver oftast gå ner en storlek, det kan vara bra att veta. Jag använder storlek 6,3" till hästar som normalt har 145cm i andra märken. Premier Equine utetäcken i 6,3" passar även bra ihop med Horseware liners i 6,6".
 
Tipsar alltid om Premier Equine men det är för att de helt enkelt är bäst.

Förstår precis din beskrivning, har själv haft flera hästar (sto + avkommor) som är ädla men med stora bogblad. Hade tidigare svårt att hitta täcken till dem men Premier Equine Buster-täckena löste problemet.

Man behöver oftast gå ner en storlek, det kan vara bra att veta. Jag använder storlek 6,3" till hästar som normalt har 145cm i andra märken. Premier Equine utetäcken i 6,3" passar även bra ihop med Horseware liners i 6,6".
Har besttält PE buster nu, i två olika storlekar och hoppas att någon av de ska sitta bra... Är hopplöst när de är ädla men breda....
 
Jag använder bara wug-modeller på min äldre. Hon är byggd lite som en bulldog och bäst fungerar Rambo Wug. Horsewares billigare modeller tycker jag tyvärr inte sitter lika bra. Premier Equine har jag blivit tipsad om men inte provat än.

 
Tipsar alltid om Premier Equine men det är för att de helt enkelt är bäst.

Förstår precis din beskrivning, har själv haft flera hästar (sto + avkommor) som är ädla men med stora bogblad. Hade tidigare svårt att hitta täcken till dem men Premier Equine Buster-täckena löste problemet.

Man behöver oftast gå ner en storlek, det kan vara bra att veta. Jag använder storlek 6,3" till hästar som normalt har 145cm i andra märken. Premier Equine utetäcken i 6,3" passar även bra ihop med Horseware liners i 6,6".
Går det att beställa dessa på nåt bra ställe nu? Innan Brexit köpte jag direkt från UK men det har inte varit ok senaste gångerna jag kollat och det har det inte varit helt enkelt att hitta en svensk återförsäljare med vettigt sortiment och rimliga priser…
 
Går det att beställa dessa på nåt bra ställe nu? Innan Brexit köpte jag direkt från UK men det har inte varit ok senaste gångerna jag kollat och det har det inte varit helt enkelt att hitta en svensk återförsäljare med vettigt sortiment och rimliga priser…
Jag har beställt direkt från UK flera gånger efter Brexit. Det har fungerat bra då alla avgifter mm räknats om och betalats direkt via deras sida. Tycker bara skillnaden är att det blivit väldigt mycket dyrare efteråt.

Jag har kikat lite efter alternativ och hittat en fransk sida som heter något med galopp i namnet men jag har inte beställt än då jag inte behöver köpa fler täcken just nu. De verkar erbjuda hela sortimentet och skickar inom Europa.
 
Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp.
Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest där täckena hamnar lätt för långt ner i bogen så han får skav samt att de är för trånga.
Jag har nu rambo och amigo till honom i storlek 145, som blir för kort på honom, trånga i bogarna men okej i halsen. När jag går upp till 155 så blir det bra på längden men för stora i halsen och täcket hamnar för långt ner så knäppet hamnar så det skaver och drar i bogarna.
Har testat trinity, lippo och equoiq förutom HW.
Jag har funderat på rambo optimo samt premier equine täckena. Hur är era erfarenheter med storlek i hals och rymlighet för bogarna i dessa?
Jag har equoiq till mitt kallblod, och det är det enda täcket som ligger bra på min häst som är bred över bogarna. Vilken modell har du provat till din?
 
Har nu köpt ett PE, dock inte helt nöjd med det. Samma problem där, antingen för litet eller lite stort. Tog ett 155 men tycker det blir för stort i halsen och trycker på bogspetsarna... 145 blev dock för trångt över bogarna...
Så tillbaka på ruta 1.
Haglunds, deras nya modeller, någon som testat de?
 
Hade Nisch kunnat funka? Inte provat själv men vet att många med breda hästar har dessa och är nöjda.
 
Det finns att man kan köpa en platta att ha i fronten som gör täcket bredare, speciellt bra om resten av täcket är bra.

Denna är från Horseware.
1708802937996.png
 
Var ett equoiq 5.0 innertäcke...
5.0 täckena är till för mer ädlare hästar. Dom på equoiq har rekommenderat det röda och det gråa täcket till kallblod.
Jag har ett ofodrat grått och ett 50g rött till min och dom ligger sjukt jäkla bra.
Köpte även det gröna 5.0 till henne men det glider och ligger inte optimalt.
Skulle satsa på det gråa eller det röda om jag var du. :)
 
Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp.
Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest där täckena hamnar lätt för långt ner i bogen så han får skav samt att de är för trånga.
Jag har nu rambo och amigo till honom i storlek 145, som blir för kort på honom, trånga i bogarna men okej i halsen. När jag går upp till 155 så blir det bra på längden men för stora i halsen och täcket hamnar för långt ner så knäppet hamnar så det skaver och drar i bogarna.
Har testat trinity, lippo och equoiq förutom HW.
Jag har funderat på rambo optimo samt premier equine täckena. Hur är era erfarenheter med storlek i hals och rymlighet för bogarna i dessa?
Premier Equine är 🙌
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett halvblod som passar perfekt i stl 145 HW Rambo Original med v-knäppning (Supreme fungerar också, i alla fall på äldre...
Svar
11
· Visningar
519
Senast: Lemeie
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 579
Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 091
Senast: MiniLi
·
Utrustning Måste köpa ett nytt Rambo summer series i större storlek. Hästen Har ett 145 idag där nästan halva rumpan sticker ut 😆 Jag har bytt ut...
Svar
15
· Visningar
1 216
Senast: Lollitza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp