Täcke till shettis med lågt ansatt och grov hals?

Mia_R

Trådstartare
Jag har aldrig lyckats hitta ett täcke som passar shettisen, de som passar i rygg har för små och trånga halsöppningar och de som passar i halsen blir för långa. Var köper ni era shettistäcken? Hon är stor, troligen på gränsen höjdmässigt.
 
Har du provat Bucas freedom turnout pony?
Det funkar bra på min som mättes till 102 som unghäst. Har inte mätt nu.

Minns inte storlek men kan kolla vid tillfälle.
 
Kollade på Börjes och de hade bara regntäcke stl 105 av Bucas. Någon som testat deras Himalaya till shettis?

1668716067184.png
 
Kollade på Börjes och de hade bara regntäcke stl 105 av Bucas. Någon som testat deras Himalaya till shettis?

Visa bifogad fil 105670
Kollade på Börjes och de hade bara regntäcke stl 105 av Bucas. Någon som testat deras Himalaya till shettis?

Visa bifogad fil 105670
Har ett fast fodrat till min shettis som inte är jättegrov i halsen . Det är anings för stort till henne i halsringningen . Hon är ca 1 m och fö passar det bra har 105
 
Min shettis är ca 104 cm och har grov, lågt ansatt hals. De täcken som faktiskt sitter bra på honom är fairfield. Jag använder mest det som heter Barney och har 100 gram stoppning.
Hela han är ju dock ganska grov, tänker att hela kroppsbyggnaden också spelar roll. Han har storlek 105.
 
Min favorit om man vill ha täcke på sin shetlandsponny är Globus med halvhals. De har funkat på alla mina ponnyer.
Vid något tillfälle, för många år sedan, hade jag ett täcke som var i minsta laget i halsen. Då korsade jag bogspännena så det blev mer plats. (jag kan visa i helgen om så önskas)
 
Min normalgrova shettis passar bra i Fairfield/Hööks Mulletäcken, och även Horze ponnytäcken.

Inte för att han behöver det mer än vid extrem nedisning som avfrostning men... Gulligt att ha 😅.
 
Jag har ett russ med grov hals, på honom passar bara Amigo. Allt annat ger skav på undersidan av halsen just ovanför bringan.
 
Amigo borde fungera! Vi har stora kallblod som är grova och har lågt ansatta halsar. De ser ut som shettis XXL. 😂 Amigos täcken sitter perfekt! Skulle dock inte köpa med disc-front utan med vanliga knäppningen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 052
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
849
Utrustning Borde köpa nytt vintertäcke, ordentligt tjockt.Men när man har en ponny som är "smal" runt halsen och bogarna är det inte så lätt; många...
Svar
10
· Visningar
805
Senast: Tussinussen
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp