Täcken som sitter "som de ska"...??

tujunen

Trådstartare
Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre modell på häst så han behöver sina täcken för att klara sig. Men känns inte bra då täckena skaver och det gör ont på honom :mad: Ska man behöva starta ett eget täckes-märke för att få täcken som verkligen passar? :grin:
Problem 1: Täcket är för vid i halsen så täcket åker bak, spänner och skaver på alla möjliga ställen.
Problem 2: Täcket skaver fram vid bogen för att bogvecket är/hamnar på helt fel ställe.
Problem 3: Täcken med halvhals passar i hals/bog men då skaver de på manken istället. De är för spända helt enkelt över manken = för lite mankutrymme. Detta får jag inte justerat hur jag än försöker.
Problem 4: Täcken med 3-punkts fäste fram åker bak = spänner och skaver det också. Detta får jag inte heller justerat hur jag än försöker.

Vad för täcken ska man använda sig av egentligen? Jag har provat Hööks, Horze, Bucas, Hansbo, HW, Best on Horse, Finn-Tack, Börjes (himalaya?).... kommer inte ihåg namnen längre på alla jag testat :crazy: Har inte hittat något som sitter "perfekt" på honom ännu. Alltid något trubbel. Några tips? :confused:
 
Jag tror det bara är att titta efter modeller med liten halsöppning och se till att sätta dom framför manken ordentligt så att de inte åker bak och lägger sig bakom manken.

På min funkar tex hw rhino utmärkt fastän de kan ses lite rymliga i halslinningen, de ligger kvar ändå. Hw är också det enda märke som fungerat. Har provat de flesta jag också :/

Vet inte hur shires är om det kan vara värt att testa?
 
Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre modell på häst så han behöver sina täcken för att klara sig. Men känns inte bra då täckena skaver och det gör ont på honom :mad: Ska man behöva starta ett eget täckes-märke för att få täcken som verkligen passar? :grin:
Problem 1: Täcket är för vid i halsen så täcket åker bak, spänner och skaver på alla möjliga ställen.
Problem 2: Täcket skaver fram vid bogen för att bogvecket är/hamnar på helt fel ställe.
Problem 3: Täcken med halvhals passar i hals/bog men då skaver de på manken istället. De är för spända helt enkelt över manken = för lite mankutrymme. Detta får jag inte justerat hur jag än försöker.
Problem 4: Täcken med 3-punkts fäste fram åker bak = spänner och skaver det också. Detta får jag inte heller justerat hur jag än försöker.

Vad för täcken ska man använda sig av egentligen? Jag har provat Hööks, Horze, Bucas, Hansbo, HW, Best on Horse, Finn-Tack, Börjes (himalaya?).... kommer inte ihåg namnen längre på alla jag testat :crazy: Har inte hittat något som sitter "perfekt" på honom ännu. Alltid något trubbel. Några tips? :confused:
Varför inte måttbeställa? Jag har haft problem med att hitta täcken som passar till min med. Z-täcket syr upp dem till mig med storlek 145 i halsskärningen och 130 cm långa i ryggen. Kostar inte ens något extra.
 
Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre modell på häst så han behöver sina täcken för att klara sig. Men känns inte bra då täckena skaver och det gör ont på honom :mad: Ska man behöva starta ett eget täckes-märke för att få täcken som verkligen passar? :grin:
Problem 1: Täcket är för vid i halsen så täcket åker bak, spänner och skaver på alla möjliga ställen.
Problem 2: Täcket skaver fram vid bogen för att bogvecket är/hamnar på helt fel ställe.
Problem 3: Täcken med halvhals passar i hals/bog men då skaver de på manken istället. De är för spända helt enkelt över manken = för lite mankutrymme. Detta får jag inte justerat hur jag än försöker.
Problem 4: Täcken med 3-punkts fäste fram åker bak = spänner och skaver det också. Detta får jag inte heller justerat hur jag än försöker.

Vad för täcken ska man använda sig av egentligen? Jag har provat Hööks, Horze, Bucas, Hansbo, HW, Best on Horse, Finn-Tack, Börjes (himalaya?).... kommer inte ihåg namnen längre på alla jag testat :crazy: Har inte hittat något som sitter "perfekt" på honom ännu. Alltid något trubbel. Några tips? :confused:
Hw rhino är de enda som passar bra på min häst som ser ut som din :-)
 
TS: HW täckena skiljer sig ju markant beroende på vilken serie. Säger som flera har du provat Rhino ? Borde funka bra utifrån beskrivning. Du kan ju dessutom där välja Wug modellen om du ytterligare behöver en skärning som utifrån smal bog/bröstomfång osv kräver ett snitt som ytterligare avlastar tendens att åka bak om inte vanliga Rhino utan Wug funkar .

Fördelen med ett kvalitetsmärke sen om en viss serie funkar är att då vet du sen att dessa passar . Att shoppa random täcken som man gjorde förr är ju hopplöst . Min häst tex passar med HW Amigo och Rambo - jag köper aldrig ngt annat utifrån den vetskapen tittar inte ens på andra täcken .Aldrig haft utifrån det ett enda täcke som skaver, åker snett osv ! Rhino är för smalt och tight för honom.
 
Senast ändrad:
Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre modell på häst så han behöver sina täcken för att klara sig. Men känns inte bra då täckena skaver och det gör ont på honom :mad: Ska man behöva starta ett eget täckes-märke för att få täcken som verkligen passar? :grin:
Problem 1: Täcket är för vid i halsen så täcket åker bak, spänner och skaver på alla möjliga ställen.
Problem 2: Täcket skaver fram vid bogen för att bogvecket är/hamnar på helt fel ställe.
Problem 3: Täcken med halvhals passar i hals/bog men då skaver de på manken istället. De är för spända helt enkelt över manken = för lite mankutrymme. Detta får jag inte justerat hur jag än försöker.
Problem 4: Täcken med 3-punkts fäste fram åker bak = spänner och skaver det också. Detta får jag inte heller justerat hur jag än försöker.

Vad för täcken ska man använda sig av egentligen? Jag har provat Hööks, Horze, Bucas, Hansbo, HW, Best on Horse, Finn-Tack, Börjes (himalaya?).... kommer inte ihåg namnen längre på alla jag testat :crazy: Har inte hittat något som sitter "perfekt" på honom ännu. Alltid något trubbel. Några tips? :confused:
Premier equine har täcken med högre halslinning, nästan så det blev tight på min häst med lite mer normal hals och bog.
 
Horseware har ju också en serie som heter Trot, har förstått att dom ska vara sydda för hästar med smalare bog! Inga egna erfarenheter dock.
 
Shires är jättebra. Det kan också vara idé att ta de täcken som har för stor bog till någon som har en rejäl symaskin som kan nypa till ett veck på varje sida av bogöppningen och sy ihop.
 
För stora i halsen löses jättelätt med att sy ett litet veck i kantbandet på båda sidor. Kan lägga in bild om du inte förstår
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
829
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 334
Senast: Shixle
·
Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 419
Senast: Ace
·
Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals...
2
Svar
35
· Visningar
3 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp