aglaonema

Trådstartare
Vilken tjocklek på täcke tycker ni lämpar sig bäst till häst som ska ha samma täcke inne som ute (vintertid alltså)? Undrar även hur tjockt täcke en shettis behöver för att använda vid typ snöblandat regn?
 
Vilken tjocklek på täcke tycker ni lämpar sig bäst till häst som ska ha samma täcke inne som ute (vintertid alltså)? Undrar även hur tjockt täcke en shettis behöver för att använda vid typ snöblandat regn?
Klippt eller oklippt? Oklippt/halvklippt bör ofodrat regntäcke räcka. Mer klippt 100-200 g beroende på hur frusen den är.
 
Vad är vinter? Snöblandat regn, nollgradigt och snålblåst? 20 minus och mycket snö? Ligger hagen i skogen eller är det öppet? Finns lösdrift/annat de kan gå in i/få lä av? Är stallet varm eller kallstall? Hur frusen/varm av sig är hästen? Hur länge är hästen ute? Har de grovfoder att äta hela eller del av dagen?
 
Min häst har täcke utifrån utomhustemperatur, är ganska få dagar per år hos mig som det blir någon enorm skillnad mellan ute och inne. Stallet håller alltid plusgrader men det är ändå kallare inne när det är kallare ute.
Hon brukar ha 250-400g på vintern, oftast klippt.
 
Vad är vinter? Snöblandat regn, nollgradigt och snålblåst? 20 minus och mycket snö? Ligger hagen i skogen eller är det öppet? Finns lösdrift/annat de kan gå in i/få lä av? Är stallet varm eller kallstall? Hur frusen/varm av sig är hästen? Hur länge är hästen ute? Har de grovfoder att äta hela eller del av dagen?
Det är kallt i stallet, också minus om det är kallt ute. Hästen tål inte att vara utan täcke, redan i augusti/september börjar den skaka av regn/blåst. Ute hela dagen 12 timmar finns ett litet tak att gå under. Utfodras 2 gånger i hagen under dagen.
 
Det är kallt i stallet, också minus om det är kallt ute. Hästen tål inte att vara utan täcke, redan i augusti/september börjar den skaka av regn/blåst. Ute hela dagen 12 timmar finns ett litet tak att gå under. Utfodras 2 gånger i hagen under dagen.
Då ser jag inga problem med att ha samma täcke ute som inne. Jag har liknande förutsättningar för mina (men mina är ute längre tid) och de har från 50 gram till 300 gram beroende på hur kallt det är. Den ena använder mest sitt 50 grams täcke (hon är delvis klippt) medans den andra mest använder sitt 100 grams täcke (han är oklippt). Enbart i undantagsfall används 2 och 300 grams täckena. Känn under täcket och lär dig hur just din häst behöver kännas för att vara bekväm. Min ena vill vara ljummen under täcket medans den andre vill vara riktigt varm. Det är ingen skillnad beroende på ras och storlek, hästar är individer så det går inte att säga att en häst ska ha si eller så tjockt. Ska du köpa nya täcken så vill jag tipsa om att köpa ett bra lätt regntäcke du kan sätta liner i och sedan köpa liner utefter behov. Då kan du variera tjockleken utefter hästens behov. Undvik fleece, de sitter aldrig bra utan dras när hästen rör sig.
 
Då ser jag inga problem med att ha samma täcke ute som inne. Jag har liknande förutsättningar för mina (men mina är ute längre tid) och de har från 50 gram till 300 gram beroende på hur kallt det är. Den ena använder mest sitt 50 grams täcke (hon är delvis klippt) medans den andra mest använder sitt 100 grams täcke (han är oklippt). Enbart i undantagsfall används 2 och 300 grams täckena. Känn under täcket och lär dig hur just din häst behöver kännas för att vara bekväm. Min ena vill vara ljummen under täcket medans den andre vill vara riktigt varm. Det är ingen skillnad beroende på ras och storlek, hästar är individer så det går inte att säga att en häst ska ha si eller så tjockt. Ska du köpa nya täcken så vill jag tipsa om att köpa ett bra lätt regntäcke du kan sätta liner i och sedan köpa liner utefter behov. Då kan du variera tjockleken utefter hästens behov. Undvik fleece, de sitter aldrig bra utan dras när hästen rör sig.
Det jag mest funderar är om det är dåligt för den att ha 200-300 grams täcken då det sitter på också inne. Ifall man borde ha tunnare då den ska ha samma dygnet runt så att säga. Klippt kommer den inte att vara.
 
Det jag mest funderar är om det är dåligt för den att ha 200-300 grams täcken då det sitter på också inne. Ifall man borde ha tunnare då den ska ha samma dygnet runt så att säga. Klippt kommer den inte att vara.
Om det är kallt i stallet så borde det inte vara något problem att ha samma inne som ute.
Det som kan vara ett problem är om täcket är blött när hästen kommer in. Då behöver den få byta täcke. Även om täcket är vattentätt så brukar det alltid rinna in vid bogen och bringanom det regnar/snöar mycket samt att det blir blött på insidan nertill på täckena. Så det kan ju vara bra att ha två som hästen kan alternera mellan när det ena behöver torka.
 
Vilken tjocklek på täcke tycker ni lämpar sig bäst till häst som ska ha samma täcke inne som ute (vintertid alltså)? Undrar även hur tjockt täcke en shettis behöver för att använda vid typ snöblandat regn?
Det är inte möjligt med täckesbyte då? :)
På hästar/ponnier som jag bara vill skydda mot som du skriver snöblandat regn brukar jag ha typ ett 50-100 gr regntäcke om dom har päls. Aldrig 0 gr för jag upplever det kyler istället för att skydda.
 
Vilken tjocklek på täcke tycker ni lämpar sig bäst till häst som ska ha samma täcke inne som ute (vintertid alltså)? Undrar även hur tjockt täcke en shettis behöver för att använda vid typ snöblandat regn?
Tror du verkligen att en shettis behöver täcke? Min WM får jättetjock päls som skyddar bra mot både regn och kyla. Första vintern envisades jag med att den skulle ha täcke och då fick den utslag.
 
Tror du verkligen att en shettis behöver täcke? Min WM får jättetjock päls som skyddar bra mot både regn och kyla. Första vintern envisades jag med att den skulle ha täcke och då fick den utslag.

Och min wm får jättetjock päls som inte står emot väta öht och hon fryser konstant hela vintern utan täcke. När det är som kallast har hon 250 g stalltäcke + 250 g vintertäcke och då bor vi i Uppsala…

Så det är väldigt olika.
 
Tror du verkligen att en shettis behöver täcke? Min WM får jättetjock päls som skyddar bra mot både regn och kyla. Första vintern envisades jag med att den skulle ha täcke och då fick den utslag.
När det snöar och är plusgrader många dagar och hästen inte ens torkar över natten hur gör du då? Min har jättetjock päls som tar jättelänge att torka och då behövs täcke för att den inte ska vara konstant våt.
 
Jag står i kallstall, samma temp som ute ungefär, bor i skåne o mitt halvblod och fullblod brukar ha runt 50-100 grams täcken.
 
När det snöar och är plusgrader många dagar och hästen inte ens torkar över natten hur gör du då? Min har jättetjock päls som tar jättelänge att torka och då behövs täcke för att den inte ska vara konstant våt.
Om min är riktigt dyngsur torkar jag först honom med vanlig handduk. Sen slänger jag på ett fleece som drar ut värsta vätan.
Det är oerhört sällan han verkligen är blöt närmst huden.

På denna bilden höll han plötsligt på att frysa ihjäl i juli. Enda gången det hänt.
 

Bifogade filer

  • Erik.jpg
    Erik.jpg
    347,8 KB · Visningar: 16
När det snöar och är plusgrader många dagar och hästen inte ens torkar över natten hur gör du då? Min har jättetjock päls som tar jättelänge att torka och då behövs täcke för att den inte ska vara konstant våt.
Uppenbarligen så har olika hästar olika fungerande päls, min ena häst är en fryslort och har tjockt täcke höst och vinter/vår medans min ponny som jag skrivit innan har en fantastisk päls som håller ute både vatten och kyla. Vätan rinner av och ligger bara på ”ytan” inne vid huden är hon torr och varm.

Om din ponny har en päls som blir genomblöt är väl ett täcke ett bra alternativ.
 
Uppenbarligen så har olika hästar olika fungerande päls, min ena häst är en fryslort och har tjockt täcke höst och vinter/vår medans min ponny som jag skrivit innan har en fantastisk päls som håller ute både vatten och kyla. Vätan rinner av och ligger bara på ”ytan” inne vid huden är hon torr och varm.

Om din ponny har en päls som blir genomblöt är väl ett täcke ett bra alternativ.
Jag har aldrig sett den frysa, men jag tycker inte att den ska gå våt flera dagar för att det snöar.
 

Liknande trådar

Utrustning Ja på täcken då! Vilket band ska man använda och var hittar jag metallfästena? Jag vill ha dubbla fästen, dvs en del som är fastsydd och...
Svar
11
· Visningar
491
Senast: grådis
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
836
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 576
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Som rubriken säger - jag vill utöka räckvidden på mitt Wi-Fi, helst både inne i huset och så att det räcker ut till stallet. Har idag...
Svar
5
· Visningar
350
Senast: Monimaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp