Bukefalos 28 år!

täcker försäkringen avlivnin?

MaRomer

Trådstartare
Hästen är utdömd och f-bolaget har "godkänt" att hon ska få somna in.

Om försäkringen täcker. Kan man anlita "trotjänaravlivning" eller är det veterinären so måste ta bort henne?

Har aldrig behövt avliva något djur innan så vet inte hur jag ska göra.

Hon är försäkrad i Folksam. A1 liv och vetvård.
 
Sv: täcker försäkringen avlivnin?

Täcker din försäkring så kan du välja trotjänaravlivning.
Min stallkamrat fick ta bort sin valack akut förra sommaren, vet dömde ut honom hemma på stallgången men hon valde att ringa ut trotjänaravlivning och hon fick ut ersättning för det.

Beklagar att du förlorar din vän, baksidan av hästägandet. :(
 
Sv: täcker försäkringen avlivnin?

Folksam har när jag haft häst försäkrad där inte täckt avlivningskostnader. Deras villkor finns på nätet.

Vi har anlitat trotjänaravlivning och fått intyg från den som tagit bort hästen, skickat in till försäkringsbolaget och fått utbetalningen. Alt. så har vi slaktat på slakteri och fått avräkningsnota från dem och skickat in.

Edit: ser ut som Rehab Extra täcker nödslakt/destruktion till 5500 kr.
 
Senast ändrad:
Sv: täcker försäkringen avlivnin?

Jag beklagar :(

Mitt försäkringsbolag täcker inte avlivningskostnaderna, de fick jag stå för själv.

Har precis tagit bort min häst. Att ta hem distriktsveterinären och avliva med spruta kostade 3600:-, sen kom lantbrukstjänst och hämtade kroppen för destruktion för 4400:-.

Hade jag valt att låta lantbrukstjänst avliva genom bult hade själva bultningen kostat 700 och destruktion 4400:-

Avliva på slakteri med bult, får ca 1500-2000 kronor.


Det kanske är enklast om du ringer ditt försäkringsbolag och hör med dem om avlivningskostnaderna täcks av försäkringen.
 
Sv: täcker försäkringen avlivnin?

Om försäkringen täcker avlivning så kan du själv välja om du vill att lantbrukstjänst eller veterinär gör avlivningen.
De drar självrisken + ev. rörlig självrisk på beloppet det kostar att avliva också. Iallafall gör Agria det.
När vi blev tvungna att ta bort våran arab för 2,5 vecka sedan så kostade det 5300 kr för bultning och bortforsling/destruktion av kroppen.
Ring gärna försäkringsbolaget och fråga hur du ska göra. Det gjorde jag så att allt skulle gå rätt till.
Jag skickade in en kopia på kvittot på avlivningen som jag fick av han som avlivade.

Tröstkramar. Ta hand om dig.
 
Sv: täcker försäkringen avlivnin?

Svarar alla.

Har fast pris på 6200:- då de kommer ut, bultar och tar med sig kroppen. De kör även till krematoriet utan extra kostnad, men självklart får jaag betala själva kremationen när den blir enskild. Annars ingår det. Jag ska ringa Folksam och höra med dem. Men tror inte att det täcker.

Jag har fått avlivningsintyg från bolaget redan. Ska detta lämnas tilld en som avlivar för atts krivas under?
 
Sv: täcker försäkringen avlivnin?

Ringde dem och det täcker inte, så då vet jag att det bara är att "boka" :(

Hon är behandlad och får ej användas till livsmedel, därav är det inte aktuellt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
950
Senast: netschjen
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 402
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 780
Senast: Murphy
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp