Täckesfunderingar

Alexandra_W

Trådstartare
Åringen har en djupt rotad AVSKY mot täcken. Kan lalla runt i täcke och allt går bra tills hon plötsligt får för sig att det är det värsta som finns och skenar blint (inte bara springer och är irriterad, utan skenar blint) med det. Kan ha täcke på sig i boxen och så utan (so far) några flippar. Sedan ett år ungefär har hon dock helt sluppit täcken, sista gången hon hade det slutade med sönderslagna ben och saftiga veterinärräkningar (och eftersom det inte hjälpte som det var tänkt ens heller så la jag ner).

Behovet av täcke finns inte nu heller, hon lallar glatt runt otäckad. Men jag vill och anser ju att hon bör lära sig att acceptera det. Inte för att nödvändigtvis täcka henne för sakens skull, men det kommer att komma en dag då hon behöver ha täcke och då är det ju bra om kraken är van.

Så, jag funderar nu på hur jag lättast startar om operation täckesvänjning. Eftersom det iaf förr funkat i boxen, och man inne kan ha ett lätt, tunt täcke, typ fleecetäcke som borde vara skönare än ett utetäcke så hade jag en vild plan om att ha fleecetäcke på henne inne mellan intag och till nattfodring (cirkus 3-4 timmars tid vi pratar om). Men jag har kallstall, och jag började fundera på hur smart/osmart det är att ta in en häst, lägga på ett fleecetäcke och sen slita av det fyra timmar senare. Just nu är det väl ingen större fara, men när minusgraderna (som lurar runt hörnet) kommer?

Det bästa vore ju att slänga på ett ofodrat regntäcke i hagen och ta av när hon kommer in, men det är i nuläget att be om nya veterinärräkningar i bästa fall, och en häst mindre i värsta fall. Så jag vill börja inne och få in en rutin där. Men hur ska jag få ihop det på bästa sätt?

Och - öda inte energi på att ifrågasätta varför hon ska lära sig att ha täcke, för det ska hon. Det kommer en dag då hon ska transporteras när det är KALLT, när hon är svettig och ska torka, när hon kanske är sjuk och behöver täcke etc. Och en dag när hon kommer täckas för att hålla sig torr i hagen för att kunna fungera som ridhäst. Så lära sig ska hon, frågan är bara hur på bästa sätt.
 
Sv: Täckesfunderingar

Du kan inte låta henne ha ett tunt täcke (typ bomullstäcke) på sig hela natten då? Eftersom det är kallare i stallet på natten än i hagen på dagen gör det ju antagligen ingen skillnad för pälsen. Eller ett jättetunt täcke de timmar du pratar om, mellan intag & kväll.
Ett tips, du skrev inte om du använt bensnören eller inte, men vi hade en häst som absolut inte kunde ha bensnören, hon blev hysterisk. Och då kom man inte i närheten av henne.... Kan det vara det din har reagerat på? Är sen dess mycket restriktiv med bensnören på alla hästar, dom sår den hästen fick var inte särskilt roliga. Bra täcken med kryssgjord ligger kvar utan bensnören.
 
Sv: Täckesfunderingar

Brukar du leda henne med täcke på? Det är ganska bra.

Min åring(ja som vi pratar om i en annan tråd) tycke det var jätteläbbigt i början men sen gick vi promenader med täcke och då fanns det ju så mycket annat att tänka på och sen dess har hon inte brytt sig. Men ute vågar jag inte ha nån på för hon går med fyra andra åringar och de är nästan helt ohanterade.

Hon har väl dåligt minne av täcket med tanke på hur det gick senast så det kommer nog säkert ta ett tag.

Förresten...kom på...har du prövat att bara stryka med täcket över hela kroppen o på benen o överallt då?? Och inte lägga på....o sen nästa gång samma sak men då lägger man på en stund och så fort hästen är lugn så tar man av ...o så håller man på så tills hästen kan stå ett tag...

Ja, det vara bara lite funderingar...lycka till :bump:
 
Sv: Täckesfunderingar

Jag hade inga bensnören på när hon hade täcke, de (bensnörena) brukar jag vänta med sålänge det går just för de kan upplevas som läskiga. Hade dock svanssnöre (vill inte täckena ska blåsa upp, då brukar de tycka det är riktigt läbbigt).

Jag kan nog ha ett tunt bomullstäcke under natten i boxen, men jag slipper helst. Jag har ju kallstall och de reser ju hårstråna när de ska hålla värmen, och ett täcke förstör ju den förmågan, och om täcket i sig då inte värmer så fryser det. Och jag vill inte ha ett tjockare täcke heller, då kommer jag få täcka dygnet runt sen. Däremot skulle jag ju kunna ha det mellan intag och nattfodring, anledningen jag funderade på fleece är dels för att jag har fleecetäcke i rätt storlek (dvs inte beh läpa ett nytt) och dels för det är mer följsamt när de ligger ner, som ju småttingarna gör en hel del. Men fleecen är ju varmare ja..

Leda med täcke har jag inte provat, det var ju en ide det med, ska komma ihåg den, och få tid när det är dagsljus ute =)

Strukit med täcket över kroppen har jag gjort, och det är inga problem, hon bara vill inte ha det på sig. Jag har dock lagt handdukar på henne en hel massa bara för att hons ka ha något (men inte ett täcke) på ryggen, och det har gjort det hela mycket bättre. Men jag misstänker att hon känner sig instängd eller liknande, men det gäller ju att komma på varför hon 'plötsligt' gör det, dvs vad det är som triggar. Då förra året så hade hon ju täcke utan problem flera dagar, sen pang kom det en flipp, sen gick det bra flera dagar etc. Så jag är ju inte så sugen på att bara prova släppa ut igen med täcke, eftersom jag inte vet vad det är som får henne att reagera.

Suck, hon har helt klart sina egna ideer den damen. Ironiskt nog så är hon extremt orädd i många andra lägen, och när hon var fyra månader lindade jag benen på henne, alla fyra på en gång utan krusiduller och hon gick inte ens med 'höga steg' första stegen, utan hon bara knatade iväg som om allt var som vanligt. Det brukar ju annars ge större reaktioner liksom.
 
Sv: Täckesfunderingar

Har egentligen ingen koll (har aldrig haft samma bekymmer) men kan inte den plötsliga reaktionen komma på grund av prassel och fladder när det blåser till ute? Om det är så kanske ett lite tyngre täcke hjälper?
Som sagt, har egentligen ingen aning, bara en tanke!

Lycka till!! :bump:
 
Sv: Täckesfunderingar

Det täcke hon hade var ju ett fleecefodrat vintertäcke, så det var ganska 'lätt' men samtidigt inte så fladdrigt. Visst kan täcket någon dag blåst, jag såg ju inte alla ggr hon fick spunk på det, men de jag såg så fanns det verkligen inget 'utifrån' som kunde förklara det. Hon gick och betade med täcket på utan problem i en dryg timme, sen plötsligt fick honf rispel. En av de andra gångerna hade hon både busat och betat utan problem, och stod och sov/dåsade när hon for iväg som ett bi bitit henne i baken. Hon var inte för varm under det, det blåste inte eller något utan det var som om hon plötsligt 'kom på' att hon hade täcke på. Andra dagar gick det bra hela dagarna etc. Jag kom aldrig fram till varför hon 'plötsligt' kunde få sådana aversioner mot det när det både innan och efter kunde gå jättebra. Men jag vet inte om jag nånsin får etts var på vad som rörde sig i huvudet, bara hoppas det går bättre den här gången.
 
Sv: Täckesfunderingar

Vill du ha henne täckad i vinter eller ska hon få sätta päls? Om hon ska sätta päls så kan du ju faktiskt ge henne en paus, menar absolut inte att du ska ge upp för allt framtid utan snarare låta henne tänka lite, mogna på sig och sen prova igen, ibland funkar saker bättre när man struntar i det o låter det sjunka in..

Lycka till igen!! :)
 
Sv: Täckesfunderingar

Mimmi81 skrev:
Vill du ha henne täckad i vinter eller ska hon få sätta päls? Om hon ska sätta päls så kan du ju faktiskt ge henne en paus, menar absolut inte att du ska ge upp för allt framtid utan snarare låta henne tänka lite, mogna på sig och sen prova igen, ibland funkar saker bättre när man struntar i det o låter det sjunka in..

Lycka till igen!! :)

Nej, hon ska inte vara täckas i vinter, hon får sätta päls (hon sätter iofs löjlig vinterpäls, men såvida hon inte fryser så får hon vara, och hitills har de skumma skakningarna från förra året inte kommit igen).
Ge henne en paus - tja det är ju det jag gjort. Förutom att jag igår som sagt la på henne ett fleecetäcke en kort stund så har hon ju inte haft täcke ens för en sekund sedan november förra året (då hon slog sönder benen). Så det har varit ett år utan minsta täcke i närheten av henne, och nu tänkte jag försöka vänja henne försiktigt vid att de inte är farliga. (mest för att jag tycker det är dags, och lite med en förhoppning om att hon ska kunna ha flugtäcke nästa sommar om det går)
 
Sv: Täckesfunderingar

Men, hur lyckades hon skada benen med täcket??

Det kanske finns nåt svar där tänkte jag...*funderar*

Det var ganska intressant det här...Hur är det med de andra hästarna i hagen då? Har de täcke? Biter de på hennes täcke? Kan det ha nåt med färgen o göra? Är det nåt i täcket som kanske sticker till ibland? Kan hon få en stöt av fleecefodringen?...försöker spåna så det kanske är helt löjliga frågor men man vet ju aldrig :p

Hoppas det ordnar sig.
 
Sv: Täckesfunderingar

Hon skenade ju i blind panik, och jag har inte en platt fyrkant till hage, utan den är kuperad, det finns ett stenigt parti etc. Och om man skenar blint nerför slänten och inte väljer den vanliga vägen utan rakt igenom stenramlet så blir benen inte så vackra. Så det var inte själva täcket i sig som skadade henne, men att hon skenade pga täcket. Det var sista gången jag hade täcke på henne (förutom igår) som sagt. Då hade det under en period gått alldeles utmärkt med täcke, men så flippar hon. Sen dess har jag inte velat ta risken att försöka med täcke i hagen, även om det går superbra vet jag ju inte hur länge det dröjer innan hon får en flipp igen, och nästa gång kanske det inte bara blir sårskador och ligamentskador, utan då kanske hon bryter benet. Jag såg inte den gången hpn skenade, men det var inte så svårt att räkna ut var skadorna kom från, och dels hade hon slagit sönder nederdelen av benen på stenarna, sen hade hon gått omkull i varje fall en gång och skadat sig på baklåret och bogen med. En timme innan gick hon lugnt med täcket...

Hennes hagkompis har nästan täcke året om. Han har regntäcke höst och vår, vintertäcke vintertid och ofta flugtäcke sommartid. Han biter inte på täcket, inte heller hennes mamma gjorde det när hon gick här. Jag har dessutom med yviga gester slängt på valackens täcke utanför hennes box, och hon kan sticka fram huvudet så hon får det över huvudet utan att bry sig, så det verkar inte vara täcken i sig, utan bara täcken på HENNE som är läbbigt.

Hon KAN ha fått en stöt av fleecefodret t ex, men det känns konstigt att hon skulle gå lugnt i hagen och plötsligt få det. Hon har aldrig fått någon vid påtagning/avtagning iaf. Men problemet är som sagt att jag inte vet vad det är som plötsligt kunde få henne att få panik. Närmast till hans är ju att tro att hon kände sig instängd, men varför bara ibland liksom?



Novelette skrev:
Men, hur lyckades hon skada benen med täcket??

Det kanske finns nåt svar där tänkte jag...*funderar*

Det var ganska intressant det här...Hur är det med de andra hästarna i hagen då? Har de täcke? Biter de på hennes täcke? Kan det ha nåt med färgen o göra? Är det nåt i täcket som kanske sticker till ibland? Kan hon få en stöt av fleecefodringen?...försöker spåna så det kanske är helt löjliga frågor men man vet ju aldrig :p

Hoppas det ordnar sig.
 
Sv: Täckesfunderingar

Jag är vanligtvis inte klaustrofobisk, men ibland kan jag få panik i vissa situationer, som aldrig annars är något problem. Kan ju bara vara så "enkelt", men svårt att göra något åt :smirk: Vad som triggar det kan ju vara något pyttelitet, eller något hon tänker på just då. Visserligen har de ju inte samma logiska tankar som oss, men jag är övertygad att de kan "bygga upp" situationer i huvudet, eller vad man ska säga.
 
Sv: Täckesfunderingar

Jag tror på idén att gå på promenader med täcke, kanske låtsas "longera" så att hon får röra sig lite friare med täcket, men att du kanske hinner bromsa om hon får fnatt. Lycka till! :rofl:
 
Sv: Täckesfunderingar

Du säger att hon kan gå lugnt med täcket. Har du sett henne springa avslappnat med täcke, eller är det så enkelt att hon blir rädd för täcket när hon börjar springa?
Iså fall är det inte något märkligt, utan helt enkelt en normal reaktion hos en häst som inte blivit vand vid att trava/galoppera med utrustning på sig.
Det du i sådana fall bör göra, är att antingen longera henne i alla gångarter (kapson på hästen, handskar och hjälm på dig) på inhägnat område, helst i ridhus, så att det inte finns några staket att fastna i, om du skulle tappa henne. Annars kan du göra samma arbete i en rundkorall. Självklart börjar man lugnt o försiktigt i skritt, för att sedan trava, och slutligen galoppera. Gör som när du sadelvänjer en häst.
Vissa utetäcken blir väldigt "prassliga" när det är kallt. Det kan ju i sådana fall förvärra situationen.
Lycka till med hästen.
 
Sv: Täckesfunderingar

Tror du inte att det har krypit in någon insekt som har surrat & krypit runt där under och vållat panik?
Så gjorde nämligen min när en blinning kommit under, hon fick tokrycket i hagen och är nu inte så glad när man lägger på täcke.

Jag fick av henne täcket till slut och hittade blinningen (broms) och fick sedan inte på henne täcket mer den dagen.

Bara en tanke.
Lycka till :D

p.s sätter inte hästar päls oavsett täcke eller inte? styrs inte det av ljuset?
 
Sv: Täckesfunderingar

via skrev:
Du säger att hon kan gå lugnt med täcket. Har du sett henne springa avslappnat med täcke, eller är det så enkelt att hon blir rädd för täcket när hon börjar springa?

Har sett henne springa, busa ochbocka med täcket utan att få panik. Soms agt kunde det gå flera dagar med täcke (inte dygnet runt såklart hon hade täcke) utan minsta reaktion och sen PANG tokreaktion.
 
Sv: Täckesfunderingar

Ingen broms/blinning under täcket, hon hade det inte under insektssäsong. Möjligen kan hon haft det ett par ggr när det fanns några överlevande bromsar, men då hade hon det bara vid regn, så de fanns inte där iaf.

Jag kans pringa med henne med täcket på utan problem, som sagt kunde hon gå flera dagar i hagen utan problem och sen PANG reaktion. Så jag kans pringa med henne utan reaktion, men det är mer tur det inte hänt något när jag hanterat henne, dvs hon inte fått för sig det är läbbigt då.
 
Sv: Täckesfunderingar

Jag förstår ditt problem! Mitt sto,nu 18 mån, fick i våras för sig att hon minsann INTE skulle ha nån grimma på sig till/från hagen! Hon kunde minsann själv! Det löste sig genom att jag först var tvungen att "disskutera" med henne 40 minuter i hagen innan hon lät sig "fångas". Massa berömm och så av med grimman och börja om från början! Nu funkar det jätte bra. Nu har det här ju ingenting med dina problem att göra, men jag är säker på att allt löser sig med tiden och en massa tålamod... Mvh
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 129
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 526
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Semester.
  • Glassmaskin-Era bästa recept

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp