Täckesmarodör som hagkompis

carlssonpataket

Trådstartare
Har en d-ponny som går med en annan ponny i nästan samma ålder, de är som skrot och korn. Världens bästa kompisar. De står och leker och gosar i hagen hela dagarna. Men(!) denne hagkompisen äter på min hästs täcken, nya hål och revor var och varannan dag. Det har blivit ett antal akutköp under kort tid och det börjar bli ruggigt dyrt. Smörjer in med No-Bite, men det verkar inte hjälpa.. Har verkligen smetat på så täckena varit helt inkletade. Även testat ättika och tabasco - samma dåliga resultat. :banghead:
Vad ska man göra? Vill inte sära på dem då de är så bra kompisar som sagt. Det är inga "attackbitningar" utan mer att de står och kliar/nafsar med tänderna och det blir väl hårdhänt för täcket efter ett tag.
Någon som har tips? Eller är det haklapp som gäller tro? Vet inte om det är så poppis hos hästägaren till den andra ponnyn :angel:
 
Här kan jag endast använda täcken med denier över 1000. De klarar sej länge.
Något annat är typ otänkbart och att kasta pengarna i sjön.

Smörjer med nobite också och visst tuggas det men täckena håller iaf.

Sen kan ytterrtyget vara viktigt. HW rambos täcken tex har ett glatt tyg svårt att gå tag i för hästarna. Ballistic nylon. Också att rekommendera!
 
Har en d-ponny som går med en annan ponny i nästan samma ålder, de är som skrot och korn. Världens bästa kompisar. De står och leker och gosar i hagen hela dagarna. Men(!) denne hagkompisen äter på min hästs täcken, nya hål och revor var och varannan dag. Det har blivit ett antal akutköp under kort tid och det börjar bli ruggigt dyrt. Smörjer in med No-Bite, men det verkar inte hjälpa.. Har verkligen smetat på så täckena varit helt inkletade. Även testat ättika och tabasco - samma dåliga resultat. :banghead:
Vad ska man göra? Vill inte sära på dem då de är så bra kompisar som sagt. Det är inga "attackbitningar" utan mer att de står och kliar/nafsar med tänderna och det blir väl hårdhänt för täcket efter ett tag.
Någon som har tips? Eller är det haklapp som gäller tro? Vet inte om det är så poppis hos hästägaren till den andra ponnyn :angel:

Lägg ett regntäcke över utetäcket. Det går att ful laga och marodören kan bita sönder regntäcket eller annat trasigt täcke som ytter täcke, och din häst har sitt torra hela täcke under.
 
Har en d-ponny som går med en annan ponny i nästan samma ålder, de är som skrot och korn. Världens bästa kompisar. De står och leker och gosar i hagen hela dagarna. Men(!) denne hagkompisen äter på min hästs täcken, nya hål och revor var och varannan dag. Det har blivit ett antal akutköp under kort tid och det börjar bli ruggigt dyrt. Smörjer in med No-Bite, men det verkar inte hjälpa.. Har verkligen smetat på så täckena varit helt inkletade. Även testat ättika och tabasco - samma dåliga resultat. :banghead:
Vad ska man göra? Vill inte sära på dem då de är så bra kompisar som sagt. Det är inga "attackbitningar" utan mer att de står och kliar/nafsar med tänderna och det blir väl hårdhänt för täcket efter ett tag.
Någon som har tips? Eller är det haklapp som gäller tro? Vet inte om det är så poppis hos hästägaren till den andra ponnyn :angel:

Rambo är det enda som håller här, då har mina rätt vilda lekar.
 
Har en d-ponny som går med en annan ponny i nästan samma ålder, de är som skrot och korn. Världens bästa kompisar. De står och leker och gosar i hagen hela dagarna. Men(!) denne hagkompisen äter på min hästs täcken, nya hål och revor var och varannan dag. Det har blivit ett antal akutköp under kort tid och det börjar bli ruggigt dyrt. Smörjer in med No-Bite, men det verkar inte hjälpa.. Har verkligen smetat på så täckena varit helt inkletade. Även testat ättika och tabasco - samma dåliga resultat. :banghead:
Vad ska man göra? Vill inte sära på dem då de är så bra kompisar som sagt. Det är inga "attackbitningar" utan mer att de står och kliar/nafsar med tänderna och det blir väl hårdhänt för täcket efter ett tag.
Någon som har tips? Eller är det haklapp som gäller tro? Vet inte om det är så poppis hos hästägaren till den andra ponnyn :angel:

Samma problem här. Jag köper bara Bucas eller Weatherbeeta med denier på minst 1600.
Smörj rejält med no bite några gånger i veckan. Det är dom enda som håller för mig, hw går på några dagar, även Rambo. :-/
 
Här kan jag endast använda täcken med denier över 1000. De klarar sej länge.
Något annat är typ otänkbart och att kasta pengarna i sjön.

Smörjer med nobite också och visst tuggas det men täckena håller iaf.

Sen kan ytterrtyget vara viktigt. HW rambos täcken tex har ett glatt tyg svårt att gå tag i för hästarna. Ballistic nylon. Också att rekommendera!
Hade ett Amigo med 600 denier första tiden innan jag visste hur pass illa det var med hagkompisen, haha, det var bara att kassera efter någon dag. Sedan har jag haft amigotäcken med 1200 denier, dock inte så glatt yttertyg på dem. Så kanske kan vara något att testa, men är helt ärligt inte supersugen på att lägga över 2000kr på ett nytt täcke som kanske håller en vecka.. :(
 
Lägg ett regntäcke över utetäcket. Det går att ful laga och marodören kan bita sönder regntäcket eller annat trasigt täcke som ytter täcke, och din häst har sitt torra hela täcke under.
Får nog köra på det, köpa upp ett lager med bra regntäcken och lägga utanpå och vara beredd på att laga stup i kvarten :angel:
Problemet kommer väl sedan när det blir varmare och han ska gå med enbart regntäcke utan något under..
 
Samma problem här. Jag köper bara Bucas eller Weatherbeeta med denier på minst 1600.
Smörj rejält med no bite några gånger i veckan. Det är dom enda som håller för mig, hw går på några dagar, även Rambo. :-/
Nu har han Amigotäcke med 1200, var det senaste som gick sönder. Fick slänga på det sista jag hade som var helt, mindre slitstyrka på det så det lär vara trasigt inom kort..
Har ett regntäcke med 1670 denier, lär bli att lägga på det utanpå :meh:
 
håller med övriga. Köp Rambo. Har exakt samma situation. 3st "billiga" regntäcken gick helsönder på mindre än en månad. Köpte ett Rambo + sprayade på flytande anti-bit, och det är fortfarande helt 1 år senare med samma busiga kompis.. (min ponny biter kompisen i ansiktet och kompisen svarar tillbaka genom att bita på täcket->min ponny känner iget och fortsätter bita) :D lycka till!
 
håller med övriga. Köp Rambo. Har exakt samma situation. 3st "billiga" regntäcken gick helsönder på mindre än en månad. Köpte ett Rambo + sprayade på flytande anti-bit, och det är fortfarande helt 1 år senare med samma busiga kompis.. (min ponny biter kompisen i ansiktet och kompisen svarar tillbaka genom att bita på täcket->min ponny känner iget och fortsätter bita) :D lycka till!
Får satsa på det efter nästa täcke! :D tack tack
 
Bucas, ballistiskt nylon är det som håller bäst för täckesbitare men billigast är att låta hästarna gå utan täcke förstås.

Leta rätt på ett gammalt och billigt bucas eller Rambo säger jag.
 
Bucas, ballistiskt nylon är det som håller bäst för täckesbitare men billigast är att låta hästarna gå utan täcke förstås.

Leta rätt på ett gammalt och billigt bucas eller Rambo säger jag.
Har bucas, åker på nästa gång täcket han har nu går sönder. Ska leta efter Rambo med, inte så ofta det kommer ut begagnade sådana bara. Annars är de tiptop :love:
Att gå utan är inte ett alternativ, klippt hela hästen
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Får nog köra på det, köpa upp ett lager med bra regntäcken och lägga utanpå och vara beredd på att laga stup i kvarten :angel:
Problemet kommer väl sedan när det blir varmare och han ska gå med enbart regntäcke utan något under..


Huum då får du ha ett dubbelskaligt regntäcke. Får klura lite om jag kan komma på något.
 
Åh det vet jag allt om! Samma historia här, bästa hagkompisen älskade att tugga täcken. Inte bara på utsidan, men också allt foder på innersidan nere vid bakbenen. Så här körde vi länge med 300 gram foder fram och 0 gram bak :( Vi provade alla tillgängliga produkter som finns på marknaden, och chilli, tabasco m.m Inget hjälpte. :( Men det gjorde Blue Hors Stald-Intakt. Som egentligen är till för att använda på stallinventar. Men det hjälpte!! Smorde 2 gånger första hösten, och efter det provade han aldrig igen. Det håller sig också länge eftersom det är vattenfast och tål kyla. Och inga fläckar på hästen, trots att jag smorde på insidan vid bakben och svansskydd. :banana: Vet dock inte om Blue Hors säljs i Sverige, annars kan det nog beställas från en dansk hemsida.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 196
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp