Bukefalos 28 år!

M

mor_anna

Hur vanligt är det att gamla hästar sliter ner tänderna så att de har svårt att få i sig den man de behöver?
Känner en häst som är gammal och har så nerslitna tänder att hon tydligen inte får i sig det hon ska. Hon ska nu slaktas :cry:
 
Jag tror at det varierar från häst till häst. När hästens tänder inte växer mer så blir de mer och mer nerslitna. Hur mycket och på vilket sätt tror jag även beror på hur tänderna är skötta, och vad den får/har fått att äta under sitt liv.
Tyvärr kan man inte alltid rätta till en gammal hästs tänder om de verkligen är "katastrof". Men om de "bara" är slitna kan man testa att de "mjuk" mat som vattnat hö/hösilage och uppblött kraftfoder.
 
Det är det naturliga att hästens tänder tar slut om den får leva tillräcligt länge. Men precis som på människor är kvalitén på tänderna olika från häst till häst, det finns alltså inget som säger vad som är exakt normalt. Kan variera från 18- 35 år, oavsett ras.
Du får tänka på att om hästen blivit så gammal att det är tänderna som avgör har ju hästen levt ett så långt och friskt liv som det är möjligt.
/absolut
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har insett att jag behöver komplettera med höpellets till min gamla häst. Tandkoll utfördes för en månad sedan, och hästen har...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: lizzie
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
627
Senast: tott
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 346
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 199
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp