Bukefalos 28 år!

M

mor_anna

Hur vanligt är det att gamla hästar sliter ner tänderna så att de har svårt att få i sig den man de behöver?
Känner en häst som är gammal och har så nerslitna tänder att hon tydligen inte får i sig det hon ska. Hon ska nu slaktas :cry:
 
Jag tror at det varierar från häst till häst. När hästens tänder inte växer mer så blir de mer och mer nerslitna. Hur mycket och på vilket sätt tror jag även beror på hur tänderna är skötta, och vad den får/har fått att äta under sitt liv.
Tyvärr kan man inte alltid rätta till en gammal hästs tänder om de verkligen är "katastrof". Men om de "bara" är slitna kan man testa att de "mjuk" mat som vattnat hö/hösilage och uppblött kraftfoder.
 
Det är det naturliga att hästens tänder tar slut om den får leva tillräcligt länge. Men precis som på människor är kvalitén på tänderna olika från häst till häst, det finns alltså inget som säger vad som är exakt normalt. Kan variera från 18- 35 år, oavsett ras.
Du får tänka på att om hästen blivit så gammal att det är tänderna som avgör har ju hästen levt ett så långt och friskt liv som det är möjligt.
/absolut
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 288
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 007
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
840
Senast: Magnum
·
Hästvård Hej, Min 22 år gamla ponny hade tandkoll igår (hade senaste tandkollen för ett år sen) och tandläkaren konstaterade att han nog har...
Svar
18
· Visningar
1 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp