Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Jag är för tillfället ute och praktiserar i en förortsskola. Skolan anses vara kommunens "svarta får" i skolväg, upptagningsområdet har bara hyresrätter och även om jag känner till kommunen väl så trodde jag aldrig att detta bostadsområde hade blivit såpass segregerat. Jag tror faktiskt att de flesta elever är svenska, men många barn har väldigt problematiska hemförhållanden som tar sig uttryck i barnens beteende i skolan. Många lever med en förälder, väldigt många föräldrar är arbetslösa, föräldrar har psykiska + missbruksproblem osv. Att man måste uppnå målen i skolår 5 och 9 är det få föräldrar som är intresserade av.

Jag tycker nog att segregeringen i Sverige har börjat få för långt nu...Vad tycker ni?

(Det finns naturligtvis många barn som mår bra och har det bra hemma även i den här skolan, men problemen är många om man jämför med de andra skolorna i samma kommun)
 
Senast ändrad:
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Håller med!! Vi har åtminstone två skolor i stan där förhållandena är samma.

Den första ligger i området, om man säger, och har till 90% elever med invandrarbakgrund och nästan enbart hyresrätter.

Den andra (min gamla skola) har/hade väl 50/50 hyresrätter/villor innan, men nu har det nog rubbats. Dels för att segregeringen har ökat och den Skola1 är för liten, men även för att de medvetet har flyttat över barn till skola 2 för att minska segregeringen. Men nu börjar det alltså bli mer segregerat där med. Så nu är det nog 30/70 skulle jag tro.

Har varit och vikat på de skolorna och kan ju bara säga att klimatet är så tufft!! Bråk, slag och svärord hela tiden... Mest för att inte språket räcker till Och ändå har personalen lagt i stort sett allt fokus på språk och språkutveckling... Handlar alltså om år 0-6!!

Så ja, jag förstår vad du menar!!
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Lustigt att du tog upp det här nu. Jag läste igår en bok som heter "osynliga flickor-synliga pojkar" som handlar om barn/elever som har ett annat modersmål än svenska och som därmed fått/får undervisning i svenska som andra språk (läser just nu en 5 poängskurs i ämnet).

För mig kändes det väldigt abstrakt och långt borta att läsa om barn som har persiska som modersmål och som varit i sverige bara nåt år. Jag bor i en kommun med om jag inte minns fel ungefär 50% invandrare. Men nästan alla de invandrarna är från Finland. Dvs kulturkrocken som beskrevs i boken existerar inte här. Herregud, vi talar ju tom samma språk. Inte alla då men majoriteten i ex vis min bekantskapskrets talar el åtminstone förstår finska. Kanske ska tillägga att jag bor i Tornedalen.

En viss segregering finns här oxå. Det finns en f-9 skola där nästan alla har finska som modersmål men alla har ändå inte undervisning i svenska som andra språk. Men jag tycker mig inte märka att ungarna inte vill umgås med varann pga språk el bostadsområde, det bor ju trots allt bara 10 000 personer i hela kommunen. Kan inte heller minnas att det förekom under min skoltid som inte är långt borta i tid.

Jag skulle faktiskt vilja besöka en skola någonstans med "riktiga" invandrare där jag inte förstår deras modersmål alls för att få en bättre förståelse för problemen. Här räknas Finland inte ens som utomlands.

Så hur är det eg?
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

I den klass jag är i finns det bara tre svenska2 elever som är på gränsen till att kunna ha "vanlig" svenska, så det är egentligen inte ett segregeringsproblem som beror på vilket land man kommer från...I den här skolan är det mer en psykosocial segregering. Dvs att barnens familjeförhållanden är så olika om man jämför med andra skolor i samma kommun.

För övrigt så anses inte finnar som utlänningar i Sthmsområdet heller...I Rinkeby och Tensta räknas i princip finnar som svenskar av de andra invandrarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

nu är jag lite dum här... men vad betyder segregering?
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Ett problem som ibland kommit upp här är att ungarna inte lär sig nåt språk riktigt bra utan har två halva språk sas.

Här är ju kommunen så liten att alla sorters barn och hemförhållanden blandas. Det finns tre f-9 skolor varav en är lite speciell och man får söka till den oavsett var i kommunen man bor. En annan finns mitt i stan och ungarna från stan och de som bussas in från byarna västerifrån går där. Den sista finns i ett bostadsområde lite utanför stan och där går barnen från de området + de som bussas in från byarna norrifrån. Det finns några mkt små områden där barn från familjer som du beskriver bor men de är så små så det finns inte underlag för en helt egen skola. Utöver desa finns två 0-5 skolor inne i stan och 3 byaskolor med resp ca 30, ca 50 och ca 70 elever.

Jag tror det är bra att kommunen är liten i det gär fallet eftersom skolorna inte blir segregerade på det sätt du beskriver. Om nu finnar inte anses som utlänningar söderöver heller så kanske du kan förstå varför många typiska "invadringsproblem" känns väldigt främmande för mig, även om det nu inte var just det du skriver om.
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Den exakta betydelsen vet jag inte om jag kan svara på :o Men åtskillnad kan man väl säga...Som tex att i vissa skolor går det bara svenska elever(Danderyd) eller barn med annat ursprung(Rinkeby), eller att som i vissa skolor går det väldigt många barn med psykosociala problem(som den jag beskrev) medan i andra områden så är det har nästan alla barn välavlönade föräldrar som bägge har jobb.

Som det är i vissa kommuner så är det milsvida skillnader beroende på vilken skola man besöker.
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Det du beskriver är väl vanligt på vissa orter långt norrut? Jag har ju själv träffat folk som jag trott haft finskt ursprung men som i själva verket bott i Sverige i hela sitt liv, men som "låter väldigt finska".

Den svenska skolan ska ju vara "en skola för alla" och likvärdig över hela Sverige, men det fungerar ju inte i praktiken. Jag tror inte riktigt på det systemet vi har nu, i vissa kommuner slås ju den kommunala skolan "ut" av friskolor (som visst kan vara bra i vissa fall, men ibland inte...)
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Som sagt var, jag bor rätt långt norrut. Jag har bott i Sverige i hela mitt liv men är tvåspråkig. Att man låter väldigt finsk om man kommer härifrån kan bero på att i vår dialekt har vi anammat den finska modellen med att betona första stavelsen i ALLA ord. Vilket har till följd att jag aldrig har en aning om vilket versmått en dikt är skriven på då jag inte hör betoningen öht.

Här finns en friskola, Montessori. Jag kan förstå de som väljer att starta en friskola för att åtgärda de problem du beskriver men det är ju som sagt inte det som är meningen med den svenska skolan. Här i trakten (nu menar jag inte bara min kommun utan hela länet) så startas friskolor ofta för att behålla en byaskola som kommunen annars skulle lagt ner pga litet elevunderlag. Den skolan vi har här med 30 elever kommer sannolikt att läggas ner inom ett år.
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Läser du till lärare eller är du klar? Finns det jobb hos dig? Runt Sthlm är lärarjobb hårdvaluta för tillfället, iaf för de lägre skolåren.
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Ja, ska bli svenska/historia för gymnasiet är det tänkt. Men vill jobba med senare år. Läser dock inte för gymnasiet oxå för att vara på den säkra sidan sas.

Här kommer det inom några år bli stora pensionsavgångar och då finns det jobb. Marknaden för tidigare år är dock rätt mättad med litet undantag för dem med matte och nåt åt NO-hållet.

Finns det inte här i kommunen så kan kan det finnas i grannkommunerna 5 resp 7 mil bort vilket ju är helt ok att pendla.

Du då?
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Cilva skrev:
Finns det inte här i kommunen så kan kan det finnas i grannkommunerna 5 resp 7 mil bort vilket ju är helt ok att pendla.

Du då?

Jag blir F-6 lärare i ma/sv + att jag läser specialpedagogik som en extra inriktning. Jag har några terminer kvar och hoppas att folk börjar gå i pension då ;)

Vi som bor runt storstäderna tycker ju att pendla 7 mil är enormt långt :o
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

7 mil tar inte ens en timme att köra :)

Jag har lite funderingar på att nån gång lyckas läsa dels finska för lärare och svenska som andra språk. Finska för lärare är nån sorts specialvariant som LTU kör för lärare som redan kan flytande finska. Frågan är bara hur jag ska lyckas klämma in det oxå, studiemedlet räcker ju inte till.
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Det är tro det eller ej en av orsakerna att vi inte ville bo kvar i Rannebergen som ligger i Angered/Göteborg när våran dotter kom upp i skolålder.
Nu bor jag i ett litet samhälle med förvisso lite invandrare och även problemfamiljer men dom är inte så många så skolan blir bättre för barnen. Här kan barnen som är lite "svagare" på ett eller annat sätt få mer hjälp och barnen får mer plats.
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

*knapplån*

Fast segregation är inte bara problemstadsdelar - det är stadsdelarna i den andra änden av den sociala skalan också. Jag bor i ett sånt område (fast inte nån av femmiljonersvillorna, här finns vanliga hyresrätter också och jag bor i en sån) - och här har till med förskolebarnen märkeskläder från NK :smirk:

Det är säkert ordning och reda i skolorna här, men för barnens världsbild tror jag att en skola med nåt slags socialt genomsnitt vore bättre. Fast sånt existerar väl inte i segregerade storstäder i dag.
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

I den här skolan har de flesta klasser 25-26 elever, och hur lätt är det för en lärare att se till alla elevers behov när ibland 5(och ibland fler) elever/klass har så svåra hemförhållanden att det även påverkar deras skoltid? De barn som har normala hemförhållanden hamnar ofta i skymundan eftersom de andra barnen tar sån stor plats och har ett enormt bekräftelsebehov(eftersom de inte får de hemifrån).
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Det är ju det här som är så "hemskt", inom samma kommun finns det en skola som den jag beskrev men också skolor där i princip alla barn kommer från välordnade hemförhållanden. Båda varianterna ger ju en skev världsbild....

Jag skulle ju hellre vilja att skolan var mer blandad, så upplevde jag min egen skolgång. Den skolan rymde det mesta i elevväg.
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Inte lätt alls när läraren oftast inte får den hjälp den behöver :crazy:
Inte heller i dom fall där föräldrarna försöker men vägen till hjälp är lång.
Det var just därför vi flyttade innan dottern kom upp i skolåldern.
Jag tog den enkla vägen ut för oss och jag har bara fått bekräftat att jag gjorde rätt.
Jag har valt rätt kommun när det gäller många saker.

Jag vet inte om du sett denna sidan men den är bra och jag tror du kan ha nytta av den i ditt kommande yrke:
http://www.uas.se/templates/page____6213.aspx
Skrifterna finns att ladda ner i pdf format.
Som lärare (eller för den delen även inom barnomsorgen) kan man vinna mycket när det gäller dessa barn med stort bekräftelsebehov om man har rätt verktyg och där med kan få lite lugnare i klassen.
Det finns en bok som jag läser just nu som jag också tycker är intressant som tar upp allt från biologi till psykologi som jag tycker än så länge verkar super.
Har lånat den från biblioteket:
Barn som märks av Björn Wrangsjö.
Någon mer bok som jag inte läst än men jag hört goda vitsord om är Explosiva barn av Ross Greene. Skall själv ta och läsa den fram igenom.

Svåra hemförhållanden antar jag är bekräftat?
Jag antar att det är bekräftat att barnen inte har neuroligska problem eller förhöjd känslighet när det gäller deras integritet och att det är bekräftelse hemifrån som dom saknar?
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Cilva skrev:
Ja, ska bli svenska/historia för gymnasiet är det tänkt. Men vill jobba med senare år.

Ja där är det definitivt inte hårdvaluta i Stockholm. Min mamma som är svenska/historialärare på gymnasienivå har bara haft tillfälliga jobb (ofta inklusive engelska som hon inte alls är kvalificerad för) sedan hon omskolade sig. :crazy:
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Julle skrev:
Håller med!! Vi har åtminstone två skolor i stan där förhållandena är samma.

Den första ligger i området, om man säger, och har till 90% elever med invandrarbakgrund och nästan enbart hyresrätter.

Den andra (min gamla skola) har/hade väl 50/50 hyresrätter/villor innan, men nu har det nog rubbats. Dels för att segregeringen har ökat och den Skola1 är för liten, men även för att de medvetet har flyttat över barn till skola 2 för att minska segregeringen. Men nu börjar det alltså bli mer segregerat där med. Så nu är det nog 30/70 skulle jag tro.

Har varit och vikat på de skolorna och kan ju bara säga att klimatet är så tufft!! Bråk, slag och svärord hela tiden... Mest för att inte språket räcker till Och ändå har personalen lagt i stort sett allt fokus på språk och språkutveckling... Handlar alltså om år 0-6!!

Så ja, jag förstår vad du menar!!

Va? Den första antar jag är Arabyskolan men vilken är den andra??? :eek: Annat var det i min barndom när min morbror var lärare i Växjö och hade resurser...Växjö som jag åker till regelbundet är iallafall hyfsat lugnt jämfört med Sveriges mest segregerade stad där jag bor. Jag har tur (kände inte alls till Malmö när vi kom hit) som bara råkade få lägenhet i ett område med en jättebra skola till min dotter men Malmö är litet så runt knuten (i Holma där Lilja 4Ever hölls inlåst på riktigt) har vi massarbetslöshet och diverse frustrerade ungdomar... :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 095
Senast: oz_joj
·
Övr. Barn Nu har det gått snart 1,5 år sen jag separerade från mina barns far. Vi har haft barnen (nu snart 4 och 8 år) varannan vecka hela tiden...
2
Svar
30
· Visningar
3 005
Senast: Cernika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp