Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Bra och bra.
Vad är alternativet liksom?
Och hur bra är det?

Mina barn hade varannanveckasboende de första åren.
Sedan ville inte dottern flytta så ofta, så då körde hon 14 dagar i taget.
För att via 2 veckor här och en vecka där övergå till här för det mesta.
Sonen gick från 1 vecka i taget via 2 veckor där och en vecka här till där, hos pappa, för det mesta.

Pappan flyttade med sonen in till den stora staden för att sonen skulle kunna ta del av skolutbudet där.
Dotterns högstadietid här var en total katastrof, så vi ville inte upprepa det med sonen vars personlighet ställer litet extra stora krav på en skola.
Han borde gå i sexan, går i 7an och ligger på 8ans kunskapsnivå.
Han måste få utvecklas i sin takt utan att hållas tillbaka, annars så mår han dåligt och blir aggressiv.
Så han går nu i en friskola som fyller hans behov (Kunskapsskolan).
Så han besöker mig när han har det behovet.
Det blir då på loven och helgerna.

Dottern har också sitt Gymnasium i samma stad så hon kan åka dit om det blir tungt med resorna hit ut.
Hon går musikestetisk linje och har alltid en massa instrument att släpa på.
Och så står det ett piano hos pappan som hon använder för sina studier.
Hennes huvudistrument är annars fiol.
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

när jag va liten körde jag å mina syskon varannan vecka hos mamma å varannan vecka hos pappa. när jag skulle börja i trean så flyttade vi tio mil så då åkte vi bara till pappa varannan helg och på loven. vi mådde inte dåligt av att köra varannan vecka. de va tvärt om riktigt skönt. då hann man aldrig tröttna på den ena föräldern=)

Så här i efterhand när man nu har barn själv tycker jag att de är fruktansvärt egoistiskt att flytta så långt ifrån varandra att den ena föräldern bara får ha sitt barn varannan helg. Oftast är det väl mamman som har barnet/barnen. och ett barn behöver nog sin pappa mer än 4 dagar i månaden. och en förälder lika så...
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Fast min entydiga erfarenhet av att bryta upp förhållanden är att det blir totalt sett bättre efteråt än det var innan. Det var därför jag snubblade på din :crazy:

Detta har givetvis att göra med att de förhållanden jag brutit upp har varit mer eller mindre dåliga. Men annars vore det ju dumt att bryta upp.

Jag menade att det är lite tröstlöst att kvinnor fortfarande så ofta väljer pappor som inte tar lika ansvar för barn och hem förrän efter en separation :crazy: (tröstlöshetssmiley)
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Naggur, vad skulle du tyckt om att bo lika delar av tiden på båda orterna då? Inte varannan vecka för man kan ju inte gå i skolan på två ställen, men säg att du fick ledigt en eller ett par skoldagar och tillbringade dem, och alla helger hos pappan? TYp en halv vecka på varje ställe, kanske med långpendling till skolan någon dag.

Skulle den "rättvisa" föräldratiden vara viktigare än att ha ett socialt nätverk på skolorten?

Vid vilka åldrar skulle det ena eller andra varit att föredra?
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Jag har tyckt som du innan, och till och med sagt att "flyttar han nånstans flyttar jag efter". Nu, med fler faktorer inblandade, är jag inte lika säker. Jag är inte längre övertygad om att det är det bästa för barnen. Det är så mycket som spelar in, som någon skrev ovan; Nya relationer, hur funkar det i skolan, kompisar/fritidsaktiviteter, syskon... Ja, listan kan göras lång. Och svaren är inte längre självklara för mig iaf.
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

nej de e klart att de skulle bli väldigt krångligt. därför tycker jag att man ska försöka bo nära varandra=)
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

kl

Alltid när varannanveckas boende kommer upp tycker jag synd om barnen. Detta hattande hit och dit mellan två hem för att det ska vara rättvist för föräldrarna. Vilka vuxna vill ha två hem och flytta varje måndageftermiddag? Och gå och undra vilket ställe älsklingstofflorna är på?


Vår familj har varit väldigt nära separation, men det ser ut som att vi kan räta upp skutan.

De tankar vi hade kring boende var att barnen, fyra stycken, fast en nu går på internat under veckorna, skulle bo kvar i huset, och vi vuxna bo där växelvis varannan vecka. Minst omställning för barnen, och eftersom vi vuxna samarbetar bra kring alla praktiska göromål (det skulle vara komposthinken då, petruska ;) ), skulle det troligen fungera bra. Praktiska sysslor och att rodda en familj är vi proffs på, båda två, så det skulle vi klara finfint en vecka vardera.

Barnen skulle ha kvar sina rum, kompisar, rutiner, allt som vanligt egentligen förutom att mamma är borta ena veckan och pappa andra. Nog så stort, naturligtvis, men inte lika omvälvande som om de skulle ha behövt packa sina saker varje söndagkväll och flytta.

Anledningen till att vi tyckte den lösningen verkade mest praktiskt var att barnen är så många. Skulle behövas två stora boenden.

Vi är också medvetna om att en sådan lösning fungerar bra så länge en av oss vuxna inte har behov av att introducera någon ny kärlek i familjen, i hemmet. Så småningom skulle det säkert gå bra, men det tar nog tid.
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Det låter ju som en kanonlösning, men hur ofta har man råd?

Om jag skulle vilja göra så, vore det närmast hopplöst iom bostadsort. Undrar hur många här som skulle ha råd att behålla t ex hus el. lägenhet, samt skaffa två extraboenden.

Har båda jobb på orten så är kanske inte flytt det lättaste, särskilt inte som jag i dagsläget är extremt låst till orten på grund av jobbet, likaså min nuvarande partner.

(nix, har inga barn i dagsläget)
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

De tankar vi hade kring boende var att barnen, fyra stycken, fast en nu går på internat under veckorna, skulle bo kvar i huset, och vi vuxna bo där växelvis varannan vecka. Minst omställning för barnen, och eftersom vi vuxna samarbetar bra kring alla praktiska göromål (det skulle vara komposthinken då, petruska ;) ), skulle det troligen fungera bra. Praktiska sysslor och att rodda en familj är vi proffs på, båda två, så det skulle vi klara finfint en vecka vardera.

Barnen skulle ha kvar sina rum, kompisar, rutiner, allt som vanligt egentligen förutom att mamma är borta ena veckan och pappa andra. Nog så stort, naturligtvis, men inte lika omvälvande som om de skulle ha behövt packa sina saker varje söndagkväll och flytta.

Anledningen till att vi tyckte den lösningen verkade mest praktiskt var att barnen är så många. Skulle behövas två stora boenden.

Vi är också medvetna om att en sådan lösning fungerar bra så länge en av oss vuxna inte har behov av att introducera någon ny kärlek i familjen, i hemmet. Så småningom skulle det säkert gå bra, men det tar nog tid.

För ett tag sedan träffade jag en man som lever ungefär på det viset. De har delat upp det så att resp förälder bor ett par vardagar i veckan i huset och sedan bor de där varannan helg. Utöver huset har de varsin liten lägenhet. Barnen bor alltså i huset på heltid, men kan besöka resp förälders lägenhet också. Enligt honom går det bra. Det jag undrar över, men inte har frågat (än), är hur det tänkt att bli om någon av dem träffar en ny partner.
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Vi har löst det på det sättet att barnen är varannan helg hos mig och varannan hos sin pappa. Alla måndagar och tisdagar är de hos mig och alla onsdagar och torsdagar hos sin pappa. Det innebär alltså att de är 50% hos oss båda och det blir då inte en hel vecka man måste ta ansvar/vara ifrån barnen utan lite färre dagar. Det blir ungefär samma läxor, gympapåsar m.m. som man ansvarar för. Att man är ledig alla onsdagar och torsdagar är också en fördel om man till exempel vill gå på en kurs, eller nått annat som återkommer varje vecka.

Vi bor nära varandra. Jag kommer från annan ort, men det skulle aldrig falla mig in att vara så egoistisk att jag för min egen skull tar med mig barnen och flyttar till en annan ort.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 421
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
972
Senast: Praefatio
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 345
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 776
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp