Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

athena

Trådstartare
Nu har det gått snart 1,5 år sen jag separerade från mina barns far. Vi har haft barnen (nu snart 4 och 8 år) varannan vecka hela tiden. Det har funkat väldigt bra tycker jag. Vi har bytt på måndagar, den ena har lämnat och den andra har hämtat (från början mest för att vi då slapp träffas, men vi har tyckt att det varit bra för det blir inte så många avsked för barnen så vi har fortsatt).

Jag och pappan bor i samma kommun så skola och dagis är inget egentligt problem. Kompisar blir dock en annan sak eftersom vi inte direkt bor grannar och inte alls har samma umgänge, så barnens umgänge varierar också mellan veckorna.

Efter att ha läst en del trådar härinne (bl a Silverkedjans som nu verkar borta?) har jag börjat fundera lite. Är det verkligen bäst för barnen att bo varannan vecka? Jag tror inte att mina barn "lider", jag tror snarare att de mår väldigt bra, men jag har en känsla av att med stigande ålder kommer de tycka att det är hattigt att hålla på att flytta.

Mitt ex har två barn sen tidigare, de är idag 13 och 15 år och bor hos sin mamma under veckorna och hos pappa varannan helg. Nu när de är äldre (de var 3 och 5 när deras föräldrar gick isär) är de ändå en del hos pappa under veckorna. Jag har tyckt att det funkat "dåligt", eftersom man som helgförälder blir just bara helgföräldrer och inget annat. Men det är ju egentligen "dåligt" ur förälderns synvinkel och kanske inte ur barnens?

Som sagt var så bor vi idag nära varandra vilket ju är en förutsättning för att ha varannan vecka, men en del saker har dykt upp den senaste tiden vilket får mig att tro att det inte kommer att vara så på längre sikt - kanske något år till. Och då börjar man såklart fundera över alternativ för barnen.

Jag vill gärna veta hur ni har löst det med era barn, eller andra erfarenheter ni har (kompisar, dagispersonal etc) och varför? Vad ni ser som för- och nackdelar med respektive lösning?
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

hej har hafr varannan vecka med våran son enda sen vi separerade 1996 och det fukar bra,våran son blir 15 i år och det är inte något strul alls. sen har vi bytt lite om det är så att man ska bort, och det har också funkat.så det är inte något som jag vill ändra på..nu händer det att sonen dyker upp hemma tex när dom ska på bio för då ställer dom cyklarna hemma hos mig så dom inte blir stulna
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Jag tror att det har bäst förutsättningar om:

1) Barnen är lika trygga och förankrade i båda hemmen och föräldrarna varit med lika mycket hela tiden innan.

2) Man delar närområde såpass att barnen kan hänga med samma kompisar i de perioder de har stort behov av det.
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

KL

En intressant sak med varannanveckas boende är ju att det i många fall antagligen innebär att pappan blir en mer aktiv förälder än han var under förhållandet. Det är en fördel för alla inblandade.
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Som sagt var så bor vi idag nära varandra vilket ju är en förutsättning för att ha varannan vecka, men en del saker har dykt upp den senaste tiden vilket får mig att tro att det inte kommer att vara så på längre sikt - kanske något år till.

Vem av er funderar på att flytta?

Finns det några som helst möjligheter att påverka så gör det :eek:

Inse vilket h-e det KAN bli för barnen och kommunicera om det INNAN beslut fattas. Den som flyttar måste veta att den faktiskt ger upp sin vardagsföräldraroll och att BARNEN betalar det högsta priset :(

Min tråd är tillbaka igen för den ansågs principiellt viktig just för att belysa detta.
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Ja absolut!!!!!

Jag tror många mammor skiljer sig för att få den uppdelning av jobb och ansvar som hade räddat äktenskapet :crazy:
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Båda planerar det, på ett eller annat sätt... Vad hans planer består i vet jag inte. Det är inget som kommer att ske det närmaste året (för min del iaf) men om ett par år tvivlar jag på att någon av oss bor kvar här. Vart han tar vägen har jag ingen aning om.

Jag ger INTE upp barnen - flyttar han och begär att ta med sig barnen driver jag rättssak av det. OM det blir så att jag flyttar och inte får barnen med mig så kommer jag helt enkelt att bo kvar.

Fast jag tror att "risken" att han vill ha barnen på heltid är mikroskopisk - i vårt fall var det just så, han har helt plötsligt fått ta ett ansvar för barnen som han inte haft tidigare (och jag har fått en avlastning som jag aldrig kunde drömma om...).

Men att frågan belysts har fått mig att fundera över om dagens lösning verkligen är den bästa för barnen. Man vill väl kanske vända "debatten" till sina egna önskemåls fördel också.
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Son, 6 år, varannanvecka boende de senaste tre åren.

Jag är kluven till vad jag tycker om detta. Givetvis ser jag fördelarna att barnet får en nära och fungerande relation med båda föräldrarna och att båda föräldrarna får vara delaktiga i barnets uppväxt. Men samtidigt i just min sons fall tror jag att han mått bättre av att ha bott hos mig (han har varit mammig sen födseln och jag bor kvar i "hemmet") och vara hos sin pappa varannan helg istället. Givetvis har pappan en helt annan åsikt i den här frågan än jag och självklart respekterar jag hans åsikt. Vi är ännu inte alls "jämbördiga" som föräldrar och finns jag tillgänglig så kan pappan glömma att få uppmärksamhet. Att vara pappa till det här barnet är och har varit en otacksam uppgift, t.ex. så 9 gånger av 10 vägrar sonen prata med sin pappa i telefon när han ringer. Jag undrar om inte de haft bättre relation om sonen fått haft tryggheten "hemma" och så vara hos pappa varannan helg istället. Jag och pappan har en riktigt bra fungerande relation och pratas vid oftast flera gångar i veckan och fikar ihop ibland. Så inga spänningar oss emellan som överförs till sonen. Vi bor också rätt nära så inga problem med samma dagis, fritidsaktiviteter och kompisar.

Så min egentliga mening är att om barnet inte har någon skillnad på föräldrarna så är vecka-vecka bra (under förutsättning att det är geografiskt nära) men i annat fall tror jag det är bättre för barnet att bo hos och ha sin fasta rutin hos den förälder det är mest "fäst" vid och ha den andra föräldern som umgängesförälder. (Vill tillägga att jag i min bekantskapskrets har flertalet pappor som barnen valt att ha sin fasta adress hos, så inte nödvändigtvis att barnen lämnar med mamma.)

Jag ser fram emot att sonen blir så pass stor att han själv börjar fritt kunna fara mellan oss föräldrar som han själv önskar! Och att han kan fara och hälsa på hos den andra närhelst han vill oberoende av var han för tillfället bor.
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

*KL*

Håller med tgd, är också efter egen erfarenhet tveksam men på det stora hela har det nog för vår del varit så att fördelarna övervägt nackdelarna. Handlar så mycket om vad barnet är för individ, hur långt avståndet är emellan och vilken slags relation föräldrarna har till varandra samt senare nya familjerelationer som kan uppstå när förädlrarna hittar nya partners...Massor av samverkande variabler som försvårar eller underlättar således.

Inget bra svar, men poängen är nog att det inte går att ge ett generaliserat positivt eller negativt svar på frågan ;)
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Jag själv är varannan-vecka-barn sedan 8 års ålder. Höll på till jag var 15 och valde att flytta hem till pappa.. Skrev ner hela historien, men det blev lite mer psykologiskt än vad jag hade tänkt mig så jag och sambon har suttit och bearbetat det nu..

Jag har inga direkt goda erfarenheter av att vara varannan-vecka-barn med andra ord. Trots att min föräldrar gjorde allt som stod i deras väg för att vi skulle må så bra som möjligt..

Mamma och Pappa hade bra kontakt hela vår uppväxt och löste problemen tillsammans även om båda hade nya i sina liv.. Men ser jag tillbaka så nej, nu är jag istället livrädd för att det skall hända mig och min sambo. Min sambo är från sthlm och jag från Göteborg. Jag skulle direkt vilja flytta tillbaka till Göteborg om vi skulle separera, men samtidigt vill jag inte att barnet skall "mista" sin pappa och inte vill jag mista barnet heller om det var så att den skulle bo hos sin pappa.
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Därför att man

1) Kan ha barnen varannan vecka och således vara "ledig" varannan vecka.

eller så

2) Hittar man en ny sambo som förstår vad det innebär att driva Projekt Familj.
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Min erfarenhet säger mig att det inte finns några färdiga quick-fix-lösningar utan att man måste ha en öppen och ärlig kommunikation där man sätter barnet i främsta rummet och kan diskutera på ett sunt sätt när åsikterna går isär. Dessutom så förutsätter ett bra varannanveckas boende att man bor nära varandra och är beredd att ställa upp på samma saker när det gäller barnets aktiviteter och kompisar.

Jag har haft varannan vecka med båda mina barn. I nuläget bor dock sonen heltid och dottern halvtid. De har olika pappor och sonens pappa bor 16 mil bort och har en problematik som gör att sonen ej är där på regelbunden basis alls. Sonen skulle nog egentligen gärna bo halvtid om han bara fick, han har en idoldyrkan av sin pappa som jag försöker få styr på men det är inte så lätt. Dock tror jag inte att det skulle fungera så jättebra ändå, erfarenheten jag har av det året när vi delade är ju att pappan gärna prioriterar annat.

Dotterns pappa funkar ok så länge allt följer rutinerna. Blir det minsta lilla utanför eller om han är av en annan åsikt så blir reaktionerna oftast ganska starka och hårda. Ibland får jag känslan av att han rent bokstavligen ser sig som förälder enbart varannan vecka. Låter väl hårt att säga så men då dottern skadade sig för något år sedan och fick åka in till Akuten verkade han mest besvärad när jag ringde och berättade samt frågade om han vill komma in han med. Jag kan ta att han inte kände något behov av att åka in men ett par timmar senare fick jag ett sms där han sa att han inte ville att jag skulle ringa och berätta hur det gått senare än 21.30 för han skulle sova.

Trots allt verkar dottern må rätt ok i nuläget och det som jag tror orsakar pappan mest besvär är att han flyttat så han har nästan två mils resväg till dagis occh kommer ha det till skolan också. Han föreslog ju en skola mittemellan oss för att vi båda skulle få resa och det var mest rättvist? Nu är ju inte det ett förslag jag ens tar på allvar dock och det sa jag till honom med. Han har valt att flytta åt det håll han gjort, han har krävt varannan vecka.
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Om det fungerar bra är det ju bra, även om du tvivlar på att det kommer funka om ett par år så kanske det gör det - varför ta ut det nu? Planering är bra men man kan inte planera för alla eventualiteter.
Min erfarenhet är att när föräldrar haft ett fungerande varannan vecka boende o någon flyttat har även den andra föräldern flyttat eftersom man vill ha kvar närheten till sina barn. Så ni kanske flyttar till samma ställe!
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Därför att man

1) Kan ha barnen varannan vecka och således vara "ledig" varannan vecka.

eller så

2) Hittar man en ny sambo som förstår vad det innebär att driva Projekt Familj.

Oj, jag tror att vi missförstår varandra. Min fråga till Silverkedjan gällde varför hon prydde sitt inlägg med en :crazy:
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Vi flyttar inte till samma ställe.

Och ja, jag vet att det är dumt att ta ut ngt i förskott - vare sig positivt eller negativt. Men det är nu tankarna börjar komma... och för barnens skull så vill man ju skapa en så bra tillvaro som möjligt. Det jag eg funderar över är HUR bra varannanveckasboende är. Inte hur livet ser ut om två år.
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Inget boende är bra om man bor långt ifrån varann.

Det man kan fundera på är om ni VET att ni ska flytta, att ni långt i förväg diskuterar igenom hur det ska bli med barnen då. Kanske är det bättre att ha den typen av boende redan nu som ni ändå tvingas till sedan för att inte alla förändringar ska komma samtidigt.
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

Precis den tanken har slagit mig också. Iaf att man börjar diskutera det redan nu. För tillfället är det inte läge (av helt andra skäl), men så fort det blir det ska jag försöka ta upp ämnet till diskussion.
 
Sv: Varannanveckas-boende - bra eller dåligt för barnen?

som en symbol för viss uppgivenhet :crazy:

Fast min entydiga erfarenhet av att bryta upp förhållanden är att det blir totalt sett bättre efteråt än det var innan. Det var därför jag snubblade på din :crazy:

Detta har givetvis att göra med att de förhållanden jag brutit upp har varit mer eller mindre dåliga. Men annars vore det ju dumt att bryta upp.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 418
Senast: Blyger
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
971
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 755
Senast: Amha
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp