Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Den första är Bokelund och den andra är Pilbäck!! Alltså jag menade F-6 skolorna!! Men vad gäller högstade är det ju Araby och Norregård i så fall!!

Jo, klart att det är mer segregerat i Malmö. Självklart, eftersom det är så mycket mer folk över huvudtaget. Men jag tänkte mer på hur det har förändats sen jag själv gick på de här skolorna. Och då är det rätt stor skillnad!!
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Stollan skrev:
Svåra hemförhållanden antar jag är bekräftat?
Jag antar att det är bekräftat att barnen inte har neuroligska problem eller förhöjd känslighet när det gäller deras integritet och att det är bekräftelse hemifrån som dom saknar?

De barn som har problem utreds ordentligt...Dock finns det ju en del att jobba med.
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Julle skrev:
Den första är Bokelund och den andra är Pilbäck!! Alltså jag menade F-6 skolorna!! Men vad gäller högstade är det ju Araby och Norregård i så fall!!

Jo, klart att det är mer segregerat i Malmö. Självklart, eftersom det är så mycket mer folk över huvudtaget.

Nja, det är mer segregerat i Malmö än i Stockholm och Göteborg. Har mer att göra med att det är nära kontinenten osv. än att det är stort. Vart tredje barn med invandrarföräldrar lever i fattigdom i Malmö... :crazy:

http://www.rb.se/sv/Press/Pressmeddelanden/Klyftornaokarmellanfattigaochrikabarn.htm
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Ännu en anledning till att INTE bosätta sig i Stockholm :)

Har funderat på att läsa engelska men tror det blir historia ändå, kanske att jag skulle kunna läsa lite engelska på halvfart vid sidan om. El kanske sen när (förhoppningsvis när) jag börjat jobba. Engelska är ju ett ämne som ofta går både på halv- och kvartsfart.
 
Sv: Tänk vad barns hemförhållanden betyder mycket, segregering är inte bra...

Det tråkiga är ju efter att ha läst föräldrar som verkligen kämpar för sina barn som har problem (och även lärare) att detta med pengar sätter käppar i hjulet. Sedan är det svårt att få stödpersonal om barnet inte har diagnos som stödjer detta och för att få diagnos så måste man igenom vårdapparaten och väntetider till neuropsykolog och till BUP är orimligt långa :(
Sedan har vi förstås dom familjer som inte vill se att där är problem eller föräldrar där problemen är så stora att dom inte fixar att klara av barnens problem också och där drar barnet nitlotten :crazy:
Tänk vad samhället skulle spara pengar om man från tidigare åldrar lade in resurser som förvisso kostar pengar men som på sikt är lönande. Tyvärr är det oftast kortsiktligt som räknas och det är först när dessa barn växer upp och kanske blir grova brottslingar och kanske tom försent som pengar läggs ner för då måste man göra detta.

Detta är också jag aktivt har valt bort att bo på ett ställe som Angered där behovet är så stort med stödet så litet. Det var den enda anledningen som vi flyttade därifrån från första början. Att vi sedan hamnade där vi är nu är en helt annan historia :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 095
Senast: oz_joj
·
Övr. Barn Nu har det gått snart 1,5 år sen jag separerade från mina barns far. Vi har haft barnen (nu snart 4 och 8 år) varannan vecka hela tiden...
2
Svar
30
· Visningar
3 005
Senast: Cernika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp