Bukefalos 28 år!

Tänka på vid provridning?

Spirit

Trådstartare
Skall provrida ett 11 årigt halvblod nästa vecka. Hästen är utbildad msv. dressyr men kan inte byten. Därmed så säger dom L:a utbildad istället.

Jag kommer ha en kunnig tjej med mig.

Vad skall jag titta på exteriört?, Vad skall jag prova att göra med hästen förrutom att prova alla gångarter?
Skall jag be ägaren sitta upp o rida hästen först eller efter min provridning?

Jag är inte särskilt hejare på dressyr. Skall ha en läromästare att börja rida regelbundet för instruktör inom akademisk ridkonst..

Ps. hur är hästar efter Martini/garnescko (osäker på stavningen) i lynnet?

ALLA Tips och råd är välkommna..


SPIRIT
 
Låt ägaren rida först, säkerhetsgrej!

Sen känner du på hästen i DIN takt. Låt dig inte stressas av att du har publik. Känn efter i skritt att du försöker hitta hästens signaler, att grunderna funkar, hur det känns helt enkelt.
 
Jag har ridit ett sto efter Martini (Martini-Immer) och hon var mycket trevlig och stabil!
 
låt ägaren rida först så du ser hur den rör sig ocg hur väl den kan sina saker

sen känner man på hästen i in egen takt
 
Ok då låter jag ägaren rida först..

Hästen är vet.bes utan anmärkning men finns det nått jag ändå skall titta på?

Har inte martini hästarna en väldigt kraftig hals?

Jag skall ta god tid på mig, har bokat ridhuset så det kommer jag att ha helt för mig själv när jag provar.

mer tips någo`n?
Mycket pengar är inblandade så detta hästköpet skall bli väl genomtänkt från min sida.
:crazy:

Jag är redan skitnervös rent ut sagt... :o
 
Rider ägaren först så titta noga hur den rör sig, hur ryttaren rider m.m
Be om lite knep när du själv ska rida, för varje häst är ju unik.
Pröva varje gångart noga, se hur lydig den är, och hur mjuk den är i varje gångart. Gör lite dressyr rörelse m.m
Var inte rädd, för hästen ska provas ordentligt!

Känn gärna igen benen på hästen, lyft även dem. Det är ju lika bra att passa på och se lite hur den är.
Kommer hästne i transport, be att få lasta den, när det är dags för den att åka hem!

Ta lite plats, fråga ut ägaren, "kläm" på hästen och tag god tid på dig!

Om du vill köpa hästen så tycker jag du ska göra en vet besiktning på en klinik och även röngta den!
Den är ju 11 år och gjort en del, desutom så skrev du att den kostade en del. Så då tycker jag att det är på plats att göra en ordentlig undersökning!
 
Nu har jag provridit hästen, väldigt snygg, lite lågt ansatt hals, annars fin.

Provridningen:

Gjorde man inte alldeles rätt, så struntade hästen i mig.. vilket på sitt vis är jättebra.

Traven under nedsittning var något stötig, men ju mer man jobbade henne desto mjukare blev det.

Galoppen var alldeles underbar, jämn och rytmisk.. Man satt bara & njöt, men ändå måste man rida henne i varje steg om hon skulle samla sig ordentligt.

Det enda minus var att man var tvungen att riktigt ta tag i munnen på henne i dom olika rörelserna, upplevde henne som hård.

Jag fick provrida hästen för ägarens instruktör som oxå rider hästen ett par gånger i veckan.

Provridningen blev en blandning av både lektion & AHA!! upplevelser.

Jag skall dit igen o prova.. :D

Tack för tipsen..
 
Det lät ju jättebra det där att du fick rida för nuvarande ägares intruktör :)

Lycka till med ditt hästköp, vare sig du väljer denna häst eller nån annan..

Mvh anna :)
 

Liknande trådar

Träning Jag 55 och min son 25 letar gemensam häst. Jag vill träna dressyr och sonen hoppa samt vi båda gillar att rida ut. Har tidigare haft en...
Svar
14
· Visningar
1 458
Senast: fejko
·
Ridning Hejsan, nu är det snart dags för min övergång till storhäst. Jag är en tjej som ska fylla 14 detta året (2017), och är 161cm över havet...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan För cirka 11/2 år sedan kom jag i kontakt med CR och trivs väldigt bra med det. Det känns logiskt för mig. Jag red då för två olika...
Svar
14
· Visningar
1 466
Senast: ameo
·
Gnägg Vet absolut inte under vilken rubrik jag ska lägga denna tråd, har försökt läsa på men det var inte helt lätt, hoppas att det funkar så...
Svar
19
· Visningar
1 932
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp