Bukefalos 28 år!

Unghäst eller inte för mamma/son

Ceffe01

Trådstartare
Jag 55 och min son 25 letar gemensam häst. Jag vill träna dressyr och sonen hoppa samt vi båda gillar att rida ut. Har tidigare haft en super läromästare som var utbildad MSV B dressyr och 125 hoppning, dock var det 8 år sedan.
Har tittat på och provat tre äldre hästar men tyckte alla var ridna med så mycket tygelhjälper/hjälptyglar. HAr lärt oss rida främst med sitsen/vikthjälper och lätt hand. Har nu fått kontakt med en seriös uppfödare som har en 4 åring och en 5 åring som tränats enligt plan att gå kvalitetstävlan.
Tvekar dock om vi klarar så ung häst efter ett antal år utan häst men känner också att vi kanske kan påverka den ridning vi vill ha.
Tilläggas bör att vi kommer stå på anläggning med erfaren känd tränare och ha duktiga ryttare omkring oss varje dag. Är ödmjuk och kommer ta mycket hjälp med utbildningen.
Tacksam för alla åsikter/erfarenheter.
 
Jag 55 och min son 25 letar gemensam häst. Jag vill träna dressyr och sonen hoppa samt vi båda gillar att rida ut. Har tidigare haft en super läromästare som var utbildad MSV B dressyr och 125 hoppning, dock var det 8 år sedan.
Har tittat på och provat tre äldre hästar men tyckte alla var ridna med så mycket tygelhjälper/hjälptyglar. HAr lärt oss rida främst med sitsen/vikthjälper och lätt hand. Har nu fått kontakt med en seriös uppfödare som har en 4 åring och en 5 åring som tränats enligt plan att gå kvalitetstävlan.
Tvekar dock om vi klarar så ung häst efter ett antal år utan häst men känner också att vi kanske kan påverka den ridning vi vill ha.
Tilläggas bör att vi kommer stå på anläggning med erfaren känd tränare och ha duktiga ryttare omkring oss varje dag. Är ödmjuk och kommer ta mycket hjälp med utbildningen.
Tacksam för alla åsikter/erfarenheter.

Vad ni haft för häst tidigare säger inte så mycket. Det viktiga i sammanhanget är på vilken nivå ni själva är i ridningen.
 
Det beror på hur mycket stryk ni tål. Visst finns det jättesnälla unghästar men de växer inte på träd och risken finns att ni får mer häst än vad ni önskar. Min erfarenhet är också att de går igenom testperioder när man pressar dem lite.
 
Vad ni haft för häst tidigare säger inte så mycket. Det viktiga i sammanhanget är på vilken nivå ni själva är i ridningen.
Det har du helt rätt i! Försöker kort berätta mer så får du gärna svara igen. Jag köpte min första häst när jag var 27, en3,5 åring genom Jan Brink (en ren slump) men det ingick då 4 månaders inridning i priset. En perfekt inriden häst med ett bra psyke så allt gick bra. Efter ett antal år utan häst köpte jag en läromästare eftersom jag ville träna på högre nivå än lätt A. Tävlade tom LA 6 och tränade svårklass rörelser. Sonen hoppade upp till 120 med denna mycket lydiga fina häst.
Eftersom vi varit utn häst 7-8 år åkte vi till ett bra ridcenter i Portugal i Februari för att kolla vår ridning. Två pass dressyr resp hopp/markarbete gav rejäl träningsvärk men rörelserna och samlingen satt där till min glädje. Frågade också om jag fick prova en 5 åring. Den var lika fin i handen som dom ädre men kunde inte så mycket rörelser än förstås. Sonen hoppade 1 meters bana på energisk häst tredje dagen.
 
Det beror på hur mycket stryk ni tål. Visst finns det jättesnälla unghästar men de växer inte på träd och risken finns att ni får mer häst än vad ni önskar. Min erfarenhet är också att de går igenom testperioder när man pressar dem lite.
Ja jag hade nog en himla tur med min första häst som var 4 år. Han var riden 6 månader och jag hade honom till han var 15 utan att han gjorde något dumt. En fråga till eftersom du verkar vara erfaren. Om jag höjer åldern till 6 år - då borde väl värsta unghäståldern vara över? Finns ju en del uppfödare som har kvar 6-7 åringar av olika anledningar. Känner bara att jag är trött på en massa oseriösa annonser och importstall,därav vill köpa av uppfödare
 
Jag hade bett den erfarna kända tränaren säga sin ärliga åsikt. Eller nån annan (flera) lämpliga hästmänniskor jag litar på att säga sin ärliga åsikt.
Ja - det var faktiskt precis vad hon sa till min son i telefonsamtal idag. Vi kommer få rida lektion för henne på neutral erfaren häst så får vi se vad hon säger. Hon har också massor av kontakter och förmedlar hästar så det blir nog bra till slut
 
Min tanke
Om det är så att ni vill forma själv så går det jätte bra att göra på några år äldre hästar också(även de som är 25 kan man skola om). Bara för att den har blivit riden med hjälptyglar är den inte förstörd, det är ju bara att sluta använda dom, det är inte värre än så;)

Jag brukar tycka att om man tvekar nog mycket så är det fel, hur gärna man än vill.
 
@Ceffe01 utifrån det du beskriver ang er erfarenhet går det säkert jättebra dock blir det ju annat fokus att utbilda en unghäst jmf med att mera "underhålla" nivån på en redan utbildad äldre häst/utveckla sig själv utifrån det och mer kunna "tuta och köra" ang vad ni känner för , inkl tävlingsbiten.

Jag tycker mer det är Den aspekten ni bör rannsaka er själva ang- dvs vad ni i grund och botten mest vill ha av hästägandet och ridfokusmässigt.
 
Har ni ridit regelbundet under den tid ni har varit hästlösa? Det är ju stor skillnad på att inte ha ridit alls på 7-8 år och att ha ridit regelbundet på andras hästar. Särskilt för sonen. Skillnaden på att rida som barn/ungdom och att börja rida igen som vuxen brukar vara ganska stor.

Om ni inte har ridit alls under de åren hade jag rekommenderat att ni börjar rida för en bra tränare på någon trevlig häst några gånger i veckan under något halvår för att sedan köpa egen. Dels för att finslipa och komma tillbaka dit ni var både rid och muskelmässigt och dels för att komma igång med hästeriet igen och för att känna efter om ni vill lägga den tid det tar att ha egen häst.

Med den erfarenhet ni ändå har ser jag det inte alls som omöjligt att skaffa en yngre häst om än kanske inte en treåring så en femåring som är riden i några år. Bakslag kan komma på alla hästar, det tycker jag att man ska vara förberedd på när man köper häst oavsett hästens ålder men visst minskar risken om hästen varit riden i några år innan.
 
@Ceffe01
En 6-åring kan säkert funka, men då ska det vara en 6-åring som är välutbildad och inte bara gått och skrotat i en hage.
Då kan ni även kolla på tävlingsresultat och se hur den funkar i den miljön.
Och det ska vara en häst som är igång och inte någon som är avställd (=varningsklocka)
 
Jag 55 och min son 25 letar gemensam häst. Jag vill träna dressyr och sonen hoppa samt vi båda gillar att rida ut. Har tidigare haft en super läromästare som var utbildad MSV B dressyr och 125 hoppning, dock var det 8 år sedan.
Har tittat på och provat tre äldre hästar men tyckte alla var ridna med så mycket tygelhjälper/hjälptyglar. HAr lärt oss rida främst med sitsen/vikthjälper och lätt hand. Har nu fått kontakt med en seriös uppfödare som har en 4 åring och en 5 åring som tränats enligt plan att gå kvalitetstävlan.
Tvekar dock om vi klarar så ung häst efter ett antal år utan häst men känner också att vi kanske kan påverka den ridning vi vill ha.
Tilläggas bör att vi kommer stå på anläggning med erfaren känd tränare och ha duktiga ryttare omkring oss varje dag. Är ödmjuk och kommer ta mycket hjälp med utbildningen.
Tacksam för alla åsikter/erfarenheter.
Jag tror det beror mer på individen är åldern. Jag har själv en 22-åring som blir fullkomligt tokig när det kommer till hoppning och studsar och far när vi rider ut. Hon är annars välriden och väl utbildad. Samtidingt har vi vår 4-åring som lunkar på på långa tyglar längs vägarna utan att bry sig på något och trots att min är som en drake! Så leta efter rätt individ snarare än att hänga upp er på ålder.
 
Jag tror det beror mer på individen är åldern. Jag har själv en 22-åring som blir fullkomligt tokig när det kommer till hoppning och studsar och far när vi rider ut. Hon är annars välriden och väl utbildad. Samtidingt har vi vår 4-åring som lunkar på på långa tyglar längs vägarna utan att bry sig på något och trots att min är som en drake! Så leta efter rätt individ snarare än att hänga upp er på ålder.
Det är vad min son anser också. Har även fått höra att ALLA 6 åringar får en period då dom testar ryttaren. Red flera unghästar när jag var i 25-30 års åldern varav en var min första egna. 4 år o riden 4 månader men av proffs. Fortsatte utbildningen med min tränare och tävlade LA senare.mHan gjorde aldrig något dumt
 
@Ceffe01
En 6-åring kan säkert funka, men då ska det vara en 6-åring som är välutbildad och inte bara gått och skrotat i en hage.
Då kan ni även kolla på tävlingsresultat och se hur den funkar i den miljön.
Och det ska vara en häst som är igång och inte någon som är avställd (=varningsklocka)
Ditt svar känns mest rätt av dom jag fått. är nog tveksam innerst inne till en 4,5 åring mycket pga att jag inte är 25 längre och en unghäst får man inte tveka på. Finns faktiskt en del 6 åringar i salukatalogen från avelsföreningen. Tack!
 
@Ceffe01
Läs på om lite olika hingstlinjer och vad dessa ger. Arvet säger inte allt men kan ge en bra fingervisning. Feliciano tex är känd för att ge bussiga, okomplicerade avkommor.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 051
Senast: Miingla
·
Ridning Bakgrund häst: Hingst 20+ år, tävlas Msv dressyr. Relevant information för inlägget är att han ibland, tex nu efter vilan försöker komma...
Svar
13
· Visningar
2 337
Senast: Emanon
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 462
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp