tänkte skola om mig lite, sits hjälp?

M

-moa-

Hej!
Jag är en ganska renoldlad dressyrryttare som haft lite avbrott med seriös (läs tävla) ridning ett tag, men nu har jag en häst som kommer (ett ungsto) och tänker börja träna lite lätt igen, dock så kände jag att pga. hästen och den typen av ridning jag kommer göra så är det ingen idé att köpa en dressyrsadel, och har därför inköpt en beg, prestige versailles (pga. av att det är den enda icke dressyr sadel jag tycker är skön)

MEN...."problemet" är att även att jag har en bra/ok sits i grunden, i dressyrsadlar, så är jag helt enklet så ovan att rida i andra sadlar att jag är rädd för att få en dålig sits!
Eftersom jag kommer rida mycket i terräng/ ute och bara lite i paddock, plus att hästen älskar att hoppa så behöver jag ju rida i lite kortare läder än vanligt....

Har ni några tips på vad man ska tänka på för att undvika att få dåliga ovanor? Jag är rädd för att få nån slags stolsits kanske, eller ...jag vet inte, jag har nästan glömt vad man tycker är idealt i en sån här sadel haha!

En bild på vad ni tycker är en bra lite mer "markarbete" sits i en hoppsadel vore underbart! Snälla...jag brukar verkligen aldrig rida i annat än dressyrsadlar, iallafall inte för nåt annat än att hoppa eller rejäl terräng.

tack på förhand.
 
Sv: tänkte skola om mig lite, sits hjälp?

Putt, ingen? Jag är nog inte helt hopplös, alls, men det är bara att det var så länge sen jag red mer seriös hoppning, coh då alltid i tvåpunkts, vilket ju inte funkar för "markarbete" i hoppsadel.

Snälla hihi!
 
Sv: tänkte skola om mig lite, sits hjälp?

Men markarbete har ju samma grundsits?
Jag förstår inte vad problemet är.
Lodrät sits, tvåpunktssits och trepunktsits.
 
Sv: tänkte skola om mig lite, sits hjälp?

Jo men i en hoppsadel sitter man ju med betydligt kortare läder än dressyr, även om man länger ned dem till "långa för att vara i hoppsadel" liskom, jag är helt enklet så van att sitta ganska väldigt...rakt...jag är en sån där som har väldigt raka ben i dressyren, känns så himlans ovant att ha mer..."allround" sits, och även att den såklart är samma i grunden så är det ändå en stor skillnad och agj är så rädd att utvekla nån slags dålgi sits haha!

Kanske bara är nojiig, har jobbat hårt på att få en bra sits och när man ändrar såhär så kan det ju bli att man får nya ovanor kanske?
 
Sv: tänkte skola om mig lite, sits hjälp?

Ja fast skänkeln är ju densamma. Bara högre.
De är en vanesak. Ingen sitssak :)

Har man en bra grundsits så har man.
Korta några hål i taget bara.
 
Sv: tänkte skola om mig lite, sits hjälp?

Jo iof. men jag tänkte om det liksom ändrar....nåt haha, förutom själva benet då, dock har jag haft lite låsningar/spänningar vid bäckenet flera år tillabaka från att vara gravid och haft kejsarsnitt, så kanske är nåt med det som får mig att känna som att jag ändrar själva sitsen...eller så är jag nojjig.
Jag ska be nån titta på mig i den här nya sadeln som har sett mig rida i dressyr, och se om det är nån sits skilland anant än själva stiglädrena.

tack för input.
 
Sv: tänkte skola om mig lite, sits hjälp?

det som nog är vanligast när man kortat upp läderna är nog att man lätt blir framåt lutad, men om du bara tänker att du ska räta upp dig och sitta på rumpan tror jag att du snabbt hittar ballansen,
som ngn sagt tidigare har man en bra grundsits så har man, man ska bara bli bekväm :)
 
Sv: tänkte skola om mig lite, sits hjälp?

mm det kan nog stäma, alltså jag upplever det lite som att man lätt sitter lite för mycket på dom bakre sittbenen och inte i en "jämn trekant" mellan dom och 'framdelen' så att säga, men jag kanske gör nåt konstigt och vinklar bäckenet på nåt sätt när jag kortar lädren..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 446
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 246
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 860
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 013
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp