tävla dressyr? när ?

M

magda

undrar när man är mogen att gå ut o köra sin fösta dressyr runda,
vilka rörelser finns i lätta programm,
vilket ska man börja med .
Har en stor häst som är 8 år men ej tävlad varken hoppning eller dressyr, hoppningen går inte så bra men dressyren börja kännas bra, tycker att det blir roligare och roligare med dressyr.
:confused: :confused:Hur långt utbildad borde hästen vara innan man ger sig ut för första gången, hörde av en kompis att på hennes första tävling( på ponny) så var hon den enda som lyckades få hästen att galoppera så hon vann klassen! är standarden så låg på de lägsta tävlingarna?
Håller på att bygga upp hästens rygg o bakmuskler har lite problem i galoppen när hon går rätt i formen svårt att hålla galoppen men blir bättre o bättre (rider för insruktör) hon går bra i trav o skritt annars
Vad tycker ni???
 
Vad säger instruktören? Hur känner du själv? I en lätt c ska man bara skritta, trava nedsuttet och galoppera samt göra halt (har jag för mig, var evigheter sedan jag red en LC men ingen ryggning längre i alla fall). Men man måste ju vara beredd på att man kanske inte vinner eller blir placerad! Vad gäller standarden så är det väldigt olika. Men jag tycker gott att man kan ge sig iväg om man är sugen! De första tävligarna är ju träning för hästen och en själv och det är ju inte hela världen om man råkar komma sist.
Man ska tävla för att det är kul och inte för att vinna! Det är lätt att man blir besviken, men man måste ut mycket för att få vana. Så ge dig ut du bara. Lycka till! :)
 
Jag tror det beror rätt mycket på vad man själv gör av det. Själv ska jag ut på min första tävling på lördag, och räknar absolut inte med att få några poäng att tala om - men jag ser det som nyttig träning för både hästen och mig att komma ut, och tar det som en övning. Är man å andra sidan sådan att man blir besviken om man inte vinner så ska man säkerligen vänta längre än jag gör. Vi kan ta oss igenom rörelserna och vägarna, men har en bra bit kvar till att göra något perfekt (ens för den nivån). Men jag ser det som att det är lika bra att skaffa sig tävlingsvana nu, så den biten inte är ett problem om det såsmåningom börjar gå så mycket bättre att vi rider för att placera oss. Just nu åker jag dit för att ha roligt, rida så bra vi kan för tillfället, och klappa på hästen och säga att han är världens duktigaste.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
840
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 787
Senast: hhere
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 366
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp