Tävla flera grenar med samma hund? (LP1, IPO/BSL)

Pfadfinderei

Trådstartare
Hej!

Jag skaffade min första hund (en bruksschäfer) i februari förra året. Idén var att hobbyträna då jag inte själv hade någon erfarenhet och inte visste om det var smart att utlova meriter och ambitioner. Jag blev tipsad om BSL av min uppfödare och tyckte det lät bra. Fokuserade på att bygga kontakt & vardagslydnad under första året. När han var runt 10-11 månader började jag engagera mig i LP1, då jag har vänner och kontakter som kör detta stenhårt. Det blev liksom naturligt att jag studerade mig in i momenten och började arbeta på dem. Hittills har vi väl kommit ca 50% med inlärningen och behöver nu egentligen bara slipa på detaljer och överträna så det sitter. Mitt mål under 2015 var att debutera i LP1/LK1.

Men så tänkte jag även nosa oss in på IPO/BSL just för att jag tycker det verkar roligt både för mig och hund, samt att jag har en hund som är avlad på föräldrardjur som gjort bra inom dessa grenar.

Min uppfödare noterade att det är en stor utmaning att lära båda sporter och att det är bättre att fokusera på en lydnadstyp. B.la. att ingången för IPO/BSL (sättande framför, sedan gå in på vänster) skiljer sig från inkallningen i lydnadsklasserna.

Frågan jag har är då alltså om det är möjligt att ha olika kommandon för olika sportgrenar. Kan jag ha en typ av inkallning för lydnaden (dvs direkt in på sidan) och en för IPO (dvs framför)? Finns det någon/några som tränar och tävlar i flera grenar eller håller man sig enklast till en?

Personligen var idén att debutera i LP1, kanske 3 förstaplaceringar så att man får meriten, och sedan fokusera på BSL/IPO när jag känner att vi fått lite erfarenheter och bedrifter vid våra namn. Men jag börjar undra om detta egentligen är en vettig idé...

Tack på förhand!
 
Du kan ha IPO-ingångar i lydnaden också om du vill :). Läs reglerna, där står de mesta du behöver veta! Så du kan absolut tävla i flera grenar. Jag tävlar lydnad, spår och agility (plus utställning, men det är väl inte riktigt tävling) och så tränar jag sök också och har tränat vallning. Det är roligt att prova på många olika saker :)
 
Får nog lusläsa bedömningslathunden, det är många frågor kring vad som är korrekt... Kan man hitta dessa online? :)

Tack!
 
Hej!

Jag skaffade min första hund (en bruksschäfer) i februari förra året. Idén var att hobbyträna då jag inte själv hade någon erfarenhet och inte visste om det var smart att utlova meriter och ambitioner. Jag blev tipsad om BSL av min uppfödare och tyckte det lät bra. Fokuserade på att bygga kontakt & vardagslydnad under första året. När han var runt 10-11 månader började jag engagera mig i LP1, då jag har vänner och kontakter som kör detta stenhårt. Det blev liksom naturligt att jag studerade mig in i momenten och började arbeta på dem. Hittills har vi väl kommit ca 50% med inlärningen och behöver nu egentligen bara slipa på detaljer och överträna så det sitter. Mitt mål under 2015 var att debutera i LP1/LK1.

Men så tänkte jag även nosa oss in på IPO/BSL just för att jag tycker det verkar roligt både för mig och hund, samt att jag har en hund som är avlad på föräldrardjur som gjort bra inom dessa grenar.

Min uppfödare noterade att det är en stor utmaning att lära båda sporter och att det är bättre att fokusera på en lydnadstyp. B.la. att ingången för IPO/BSL (sättande framför, sedan gå in på vänster) skiljer sig från inkallningen i lydnadsklasserna.

Frågan jag har är då alltså om det är möjligt att ha olika kommandon för olika sportgrenar. Kan jag ha en typ av inkallning för lydnaden (dvs direkt in på sidan) och en för IPO (dvs framför)? Finns det någon/några som tränar och tävlar i flera grenar eller håller man sig enklast till en?

Personligen var idén att debutera i LP1, kanske 3 förstaplaceringar så att man får meriten, och sedan fokusera på BSL/IPO när jag känner att vi fått lite erfarenheter och bedrifter vid våra namn. Men jag börjar undra om detta egentligen är en vettig idé...

Tack på förhand!

Man kan köra båda, men man ska vara medveten om att svenskbruks och ipo bedöms väldigt olika. Jag såg ett ställande som fick en 10:a och applåder i det svenska och det var i mina ögon så trött och energilöst att det knappt fått godkänt inom ipot.

Det tekniska såsom ingångar och liknande är en bagatell. Det ställer sällan till bekymmer.
 
Man kan köra båda, men man ska vara medveten om att svenskbruks och ipo bedöms väldigt olika. Jag såg ett ställande som fick en 10:a och applåder i det svenska och det var i mina ögon så trött och energilöst att det knappt fått godkänt inom ipot.

Det tekniska såsom ingångar och liknande är en bagatell. Det ställer sällan till bekymmer.

Roligt att höra, det är just tempot och arbetsviljan i IPO jag tycker ser så roligt ut (och försöker värna om när vi tränar även lydnad). Men jag känner att vi kan behöva ta en lättare sport innan vi ger oss in på att tävla i en så pass omfattande gren. Därav tanken att köra lydnad, sen BSL eller IPO när vi har något lite meriterande i ryggen.

Kommer ihåg att vår instruktör i vardagslydnaden sa att hon (också schäferägare) tyckte vi borde sluta träna med boll just för att vår hund får sån motor då. Men man kanske helt enkelt vill ha en annan/lägre energi inom lydnadssporten än man vill ha i IPO.

Edit: med andra ord antar jag att det inte är fel i sig om hunden jobbar med motor i lydnadsklassen, men att det är minuspoäng på en oengagerad hund i BSL/IPO.
 
Den största skillnaden måste väl vara bedömningen i fria följet. En lydnadshund ska ha alla tassarna i marken medan ipo-hundarna mest verkar gå på bakbenen. Men jag tror inte de får avdrag för ett "lydnadsfotgående" i ipot så länge de inte beter sig som vallhundar när de blir taggade, dvs blir kattlika i rörelserna. Men det är väl ingen risk med en schäfer ;)

Har du inte tänkt tävla högre än 1:an i lydnad så behöver du inte bry dig så mycket om det dock, har du bra på resten så klarar du dig även om du inte får så hög poängutdelning på linförigheten.

Regler för lydnad 1-3 hittar du här http://www.brukshundklubben.se/Docu...llning/regler/pt_regler_lydnad_grund_2012.pdf
 
Den största skillnaden måste väl vara bedömningen i fria följet. En lydnadshund ska ha alla tassarna i marken medan ipo-hundarna mest verkar gå på bakbenen. Men jag tror inte de får avdrag för ett "lydnadsfotgående" i ipot så länge de inte beter sig som vallhundar när de blir taggade, dvs blir kattlika i rörelserna. Men det är väl ingen risk med en schäfer ;)

Har du inte tänkt tävla högre än 1:an i lydnad så behöver du inte bry dig så mycket om det dock, har du bra på resten så klarar du dig även om du inte får så hög poängutdelning på linförigheten.

Regler för lydnad 1-3 hittar du här http://www.brukshundklubben.se/Docu...llning/regler/pt_regler_lydnad_grund_2012.pdf

Apporteringen skiljer sig också. Numera är farten det viktiga. Det ska verkligen vara full rulle ut och in. Du får heller inte utmärkt i övriga moment om hunden inte har rejält med energi. Mycket god är däremot möjligt om det tekniska i övrigt är bra.
 

Har läst igenom momentbedömningarna och ordet 'utgångsställning' används rätt friskt. Är detta specifikt när hunden står (sitter) på vänster sida?

Tänker lite ang. inkallning, hopp osv. Är det istället möjligt att använda sig av IPO-ingången som utgångsställning (dvs lära in hunden att sätta sig tätt framför utan att tränga vid inkall)? Tycker det är lite luddigt att förstå hur strikt det är med ingångarna.

Tack igen :)

Edit: hittade detta i en annan bukefalos-tråd från 2012:

"Vid hunds inkommande till den stillastående förarens sida accepteras att den först sätter sig framför och sedan kommenderas in till vänster sida. Föraren avgör när hunden ska kommenderas in."
 
Precis, utgångsställning är alltid vänster sida men det accepteras att de först gör som i ipot.

@Jadzia Men det är fortfarande yviga rörelser som menas med mycket energi? En border collie som går med mycket energi ser ju inte riktigt ut på det där viset även om den kanske kan lära sig att bli lite sprättig.
 
Ni menar att en hund i IPO skall gå så här i fritt följ: Länk
Men så här i lydnaden: Länk

Jag har lärt in fot enligt uppfödarens förslag och får definitivt inte samma bakfots-gång som i första videon. Ingen aning hur man skulle kunna få till det.
 
Nej nej nej!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:banghead::banghead:
Hund ett tränger och går inte på backen mm
Hund 2 tränger,släpar och föraren styr den med handen (ja den vä handen)
så hitta något bättre att ha som "förebild"

Dobbis som tävlat IPO III,lyd kl 3 och svensk skydd med samma hund (den hunden var för övrigt den första svenska hunden som kvalade till WM i IPO )
 
Nej nej nej!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:banghead::banghead:
Hund ett tränger och går inte på backen mm
Hund 2 tränger,släpar och föraren styr den med handen (ja den vä handen)
så hitta något bättre att ha som "förebild"

Dobbis som tävlat IPO III,lyd kl 3 och svensk skydd med samma hund (den hunden var för övrigt den första svenska hunden som kvalade till WM i IPO )

Klippen var bara något jag sökte fram snabbt för att försöka förstå skillnaderna som beskrivs ovan, har inte ens studerat eller kollat igenom hela. Syftade mer på sättet de går på, inte hur de ligger i position...

Den här har jag kollat igenom som inspiration, kanske är bättre material.

Du får jättegärna länka bra exempel om du har några.
 
Nej nej nej!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:banghead::banghead:
Hund ett tränger och går inte på backen mm
Hund 2 tränger,släpar och föraren styr den med handen (ja den vä handen)
så hitta något bättre att ha som "förebild"

Dobbis som tävlat IPO III,lyd kl 3 och svensk skydd med samma hund (den hunden var för övrigt den första svenska hunden som kvalade till WM i IPO )

Hund 1 har å andra sidan fått både 90, 93 och 95 poäng i avd B så hans fria följ har knappast fått dåligt betyg.
 
Extreme Orex Aykmar, 8:e plats i årets WUSV med 98 poäng i avd B. Filmen är från tjeckiska schäfermästerskapen, 97 poäng i avd B.
 
Varför vill man att hundarna ska gå som illa skodda walking horses? :crazy:

De måste inte vifta med frambenen, men Schäfrar gör gärna det när det är tryck i dem och det finns komprimerad energi i hunden. Det faller sig naturligt för dem. Mallar är mer med alla fyra tassar i backen och en bc skulle snarare bli låg och kattlik.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
6 622
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 057
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp