Tävla flera grenar med samma hund? (LP1, IPO/BSL)

De måste inte vifta med frambenen, men Schäfrar gör gärna det när det är tryck i dem och det finns komprimerad energi i hunden. Det faller sig naturligt för dem. Mallar är mer med alla fyra tassar i backen och en bc skulle snarare bli låg och kattlik.
Det handlar ju om belöningsplacering också. Kommer belöningen uppifrån så är det dit hunden söker sig. Jag har sett många lydnadsschäfrar som gått med mycket energi men som fortfarande har tassarna i marken. De förarna är väldigt noga med att belöningen ska komma ganska lågt.
 
Det handlar ju om belöningsplacering också. Kommer belöningen uppifrån så är det dit hunden söker sig. Jag har sett många lydnadsschäfrar som gått med mycket energi men som fortfarande har tassarna i marken. De förarna är väldigt noga med att belöningen ska komma ganska lågt.

Nja, min unghund studsar gärna iväg uppåt då hon varvar upp och då har hon bara gått två lydnadspass. Schäfrar är lätta i fronten. Vill man då ha alla tassar i backen är det självklart att man belönar lågt.

Jag belönade mina rottisar ganska högt, men de hade inte alls samma tendens att resa sig fram.
 
Vallmyra Ylle har vunnit lydnads-SM ett antal gånger (3?). På den här filmen är han väldigt ung, det var hans första SM. Så där är några småmissar. Men jag tycker han har en väldigt trevlig attityd!
 

Jämför med Mia Skogster, vinnare av FMBB 2010. 99 poäng i avd B. En malle och inte alls lika mycket bensprattel.
 
Vallmyra Ylle har vunnit lydnads-SM ett antal gånger (3?). På den här filmen är han väldigt ung, det var hans första SM. Så där är några småmissar. Men jag tycker han har en väldigt trevlig attityd!

Inget fel på varken hund eller attityd, men det är skillnad på hur lydnads-lydnad och ipo-lydnad bedöms. Sedan kan man tycka vad man vill om det, men man bör vara medveten om det utifall man vill köra båda.
 
Inget fel på varken hund eller attityd, men det är skillnad på hur lydnads-lydnad och ipo-lydnad bedöms. Sedan kan man tycka vad man vill om det, men man bör vara medveten om det utifall man vill köra båda.
Det var till TS :). Som ett exempel på hur ett bra lydnadsfrittfölj ska se ut. Tycker inte att den andra videon visade något bra.

Jag tycker också det är viktigt att i grundträningen installera gasen. Den ska man snabbt kunna vrida upp och ner. Vrider man upp innan man påbörjar marschen så borde man kunna få tillräckligt med energi. Men kanske utan bensprattlet om hunden lärt sig gå "ordentligt" i lydnaden. Hopp genererar ju många poängavdrag i lydnaden.
 
Att det fria följet bedöms olika i IPO och lydnad är ju helt klart men oavsett vilken gren man tävlar i så vill man ju ha ett fritt följ där hunden går i rätt position och håller kontakten med föraren.
Det här ekipaget tycker jag har ett bra fritt följ för lydnad/bruks. Sedan vet jag inte hur det skulle bedömmas i IPO:t?
 
Vilken spännande tråd detta utvecklades till, följer med intresse. Tycker det är roligt att se olika friafölj och vad ni tänker och tycker. Precis som någon sa så har schäfrar lite lätt att bli för lätt i framvagn. Kanske borde lägga in film på Doris pappa, även han är lätt i framvagn men på det hamnar han i nån typ av passgång(men skapligt bedömd på ipo, Tyskland, så poängmässigt är det inget fel), men något som jag är allergisk emot, och självklart något som gått i arv till lilla Doris. Hon har alleles för lätt att hamna i precis samma gångstil som sin far.
 
Fantastiskt rolig diskussion som kommit igång!

Det var till TS :). Som ett exempel på hur ett bra lydnadsfrittfölj ska se ut. Tycker inte att den andra videon visade något bra.

Jag tycker också det är viktigt att i grundträningen installera gasen. Den ska man snabbt kunna vrida upp och ner. Vrider man upp innan man påbörjar marschen så borde man kunna få tillräckligt med energi. Men kanske utan bensprattlet om hunden lärt sig gå "ordentligt" i lydnaden. Hopp genererar ju många poängavdrag i lydnaden.

Ser absolut skillnaden, det känns som lydnads-följet är mer löst/ledigt och lättsamt medan IPO-följet är väldigt tätt och energiskt. Olika sorters följsamhet så vitt jag ser.

Men kan du utveckla vad du menar med att installera gasen? Konkret då, menar du att det skall vara tempoväxlingar eller att hunden endast belönas för energisk gång eller hur tänker du i inlärningsprocessen? :)

Tack!
 
Jag kommer verkligen aldrig förstå mig på poängen i att träna hundarna till nackspärr. ;)

Vet inte du som har bc det? :D Jag trodde det var de som hade bc i lydnad som introducerade detta.

Men jag håller med, det ser onaturligt ut och jag tycker att det att synd att slösa värdefull energi på något så onödigt (?).

Berätta ni som kan, vad poängen är. @Jadzia @Milosari kanske kan informera?

För mig ter det sig obegripligt och jag kan bara föreställa mig hur trött hunden blir i sin nacke.
 
Vet inte du som har bc det? :D Jag trodde det var de som hade bc i lydnad som introducerade detta.

Men jag håller med, det ser onaturligt ut och jag tycker att det att synd att slösa värdefull energi på något så onödigt (?).

Berätta ni som kan, vad poängen är. @Jadzia @Milosari kanske kan informera?

För mig ter det sig obegripligt och jag kan bara föreställa mig hur trött hunden blir i sin nacke.

De blir inte direkt trötta, om man inte anammar Fuchs och prompt måste ha en hund som tittar rätt upp. Få hundar har fysiken för det. Schäfrar är dock som sagt lätta i front. Man behöver därför inte lära dem att söks sig uppåt. De väljer det naturligt. Det man istället måste lära dem, om man vill köra lydnad och bruks, är att hålla tassarna i marken. Mallar tenderar också att gå uppåt med huvudet, men lättar sällan med tassarna.

Meningen med att ha ögonkontakt konstant i lydnaden i ipot är just för att man vill ha en hund där hela uppmärksamheten ligger på föraren. De ska inte vilja titta på något annat. Man bedömer också fart mycket högt och då är det önskvärt att det finns komprimerad energi i hunden. Vid kommandot apport ska hunden sprätta iväg likt en stålfjäder. Att få en hund att arbeta med denna energi och ändå vara styrbar är en konst.

Personligen anser jag denna typ av lydnad vara mycket roligare att titta på än lydnads-lydnad, men här finns många olika preferenser.
 
Senast ändrad:
Det namnet säger mig ingenting, men jag kan föreställa mig :(. Men åter till frågan; varför?

Jag utvecklade lite mer i föregående inlägg. Själv ställer jag mig mer frågande till varför man vill ha hundar som går som robotar eller smyger fram när man kan få en hund med lite schwung i. Men det är såklart enklare att precisionköra en hund där energin är lägre. Antagligen därför många lydnadshundar ser halvdöda ut i de lägre klasserna och det riktiga drivet enbart kan ses hos den verkliga eliten. För det är de som klarar av att styra det och ändå få precision. Eftersom de flesta dessutom kör bc eller liknande är det då också självklart att man inte ser bensprattel eller näsor i vädret. BC beter sig helt annorlunda mot en Schäfer när de blir taggade.
 
Nu när vi är inne på ekipage med trevligt FF utifrån olika grenar så har vi ju här på buke vårt eget föredöme, @Miao och Lyxa hämtar ju regelbundet hem höga poäng i lydnadslydnaden och brukset för sitt fria följ. Jag tycker det är grymt inspirerande att titta på!

 
Jag utvecklade lite mer i föregående inlägg. Själv ställer jag mig mer frågande till varför man vill ha hundar som går som robotar eller smyger fram när man kan få en hund med lite schwung i. Men det är såklart enklare att precisionköra en hund där energin är lägre. Antagligen därför många lydnadshundar ser halvdöda ut i de lägre klasserna och det riktiga drivet enbart kan ses hos den verkliga eliten. För det är de som klarar av att styra det och ändå få precision. Eftersom de flesta dessutom kör bc eller liknande är det då också självklart att man inte ser bensprattel eller näsor i vädret. BC beter sig helt annorlunda mot en Schäfer när de blir taggade.
Nu vet jag inte hur detta egentligen bedöms i IPOt men de hundar jag sett i lydnadslydnaden som i vanliga fall satsar på IPOt är så uppdragna att de ljudar frekvent. Det ger ju rejäla avdrag i lydandslydnaden, är det mer acceptabelt i IPOt?
 
Till TS frågor i trådstarten så får man ju ha tex IPO-ingångar i lydnaden men det är ju mer riskabelt än att ha vanliga (fler delar som det kan bli fel i). Klart att man också kan ha olika kommandon men det kan nog bli krångligt för både förare och hund.

Satsar man på SM i lydnadslydnad är det nog inte fördelaktigt att ha hund som går som i IPOt, eller tvärtom. Men om du mest vill tävla och träna och se hur långt ni kommer är det ju inget som behöver hålla dig tillbaka! Man behöver ju inte få fullpott på allt för att ta sig fram :)
 
Det ger inga avdrag att hunden inte tittar på föraren i lydnad men det är inte många hundar som kan titta åt ett annat håll och samtidigt hålla 100 % fokus på föraren.

Min ena fixar inte riktigt att inte kolla var han sätter fötterna så han går och nickar lite med huvudet. Men som sagt det är okej och just det får vi aldrig avdrag för.

Och inte blir de trötta inte. Det finns dessutom fler lydnadsmoment än det fria följet. Ett helt program tar ca 15-20 min att genomföra så det är ju inte så lång tid som hunden går och tittar på sin förare ändå.
 
Nu vet jag inte hur detta egentligen bedöms i IPOt men de hundar jag sett i lydnadslydnaden som i vanliga fall satsar på IPOt är så uppdragna att de ljudar frekvent. Det ger ju rejäla avdrag i lydandslydnaden, är det mer acceptabelt i IPOt?

Det här har jag funderat lite på. Märkte med min schäfergrabb att i princip enda gången han ljudade var när han hade hög förväntan samtidigt som han inte riktigt visste vad som förväntades av honom. Om han däremot var säker och i gasen var det inte ett problem. Och då hade han ändå nära till ljud. Han hade också en hel del sprattel för sig.

Liten film:

 

Liknande trådar

Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
6 622
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 057
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp