Tävla flera grenar med samma hund? (LP1, IPO/BSL)

Det ger inga avdrag att hunden inte tittar på föraren i lydnad men det är inte många hundar som kan titta åt ett annat håll och samtidigt hålla 100 % fokus på föraren.

Min ena fixar inte riktigt att inte kolla var han sätter fötterna så han går och nickar lite med huvudet. Men som sagt det är okej och just det får vi aldrig avdrag för.

Och inte blir de trötta inte. Det finns dessutom fler lydnadsmoment än det fria följet. Ett helt program tar ca 15-20 min att genomföra så det är ju inte så lång tid som hunden går och tittar på sin förare ändå.

Fast det är mååååånga timmars träning utöver tävlingstiden. Min förståelse hade varit större om det tränades liksidigt men de allra flesta hundar kan ju bara gå på vänstersidan.

Och visst sjutton ger ensidig positionering konsekvenser i kroppen.
 
Fast det är mååååånga timmars träning utöver tävlingstiden. Min förståelse hade varit större om det tränades liksidigt men de allra flesta hundar kan ju bara gå på vänstersidan.

Och visst sjutton ger ensidig positionering konsekvenser i kroppen.

Det är rätt lite tid som läggs på lydnadsträning om man ser till den totala tid en hund lever och fystränas hunden ordentligt ger det få eller inga konsekvenser. Då är skyddsträningen värre. Jag ser därför ingen mening med att lägga tid på något som inte förekommer på tävling och som dessutom bara riskerar att förvirra hunden.
 
Fast det är mååååånga timmars träning utöver tävlingstiden. Min förståelse hade varit större om det tränades liksidigt men de allra flesta hundar kan ju bara gå på vänstersidan.

Och visst sjutton ger ensidig positionering konsekvenser i kroppen.

Jag tror det är ganska ovanligt att folk tränar ett fritt följ som pågår så väldigt mycket längre än det gör på tävling. Ofta slipar man på detaljer! Och då blir det en del avbrott mellan. Sedan finns det som sagt mycket andra moment i lydnaden, i elitlydnad tror jag att apporteringarna tillsammans utgör en större del av poängen än fritt följ + zätat. Lydnadshundar håller i regel mycket länge, medan skydds-, sök-, rapport- och agilityhundar tar slut mycket snabbare.
 
Nu när vi är inne på ekipage med trevligt FF utifrån olika grenar så har vi ju här på buke vårt eget föredöme, @Miao och Lyxa hämtar ju regelbundet hem höga poäng i lydnadslydnaden och brukset för sitt fria följ. Jag tycker det är grymt inspirerande att titta på!


Haha, vad gullig du är @MiniLi :love: :D!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
6 622
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 057
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp