Bukefalos 28 år!

Tävla ponny i dressyr, över 18år

Johannis_

Trådstartare
Jag är 28år och skulle vilja tävla min ponny i dressyr,, han är 6år. Tävlar jag i ponnyklasser avd b eller är det hästklasser avd a jag bör tävla i? Har sökt runt på tr men hittar inte riktigt det jag söker. Någon som har några förslag?
 
Hmm, nu vet jag inte vad forumet håller på med..

Men men. Jag är vuxen och tävlar ponny. Rider på storhästtävlingar och det är bara att lösa licens och anmäla som vanligt. Om du vill startappå ponnytävlingar får du rida utom tävlan i mån av plats.
 
Hmm, nu vet jag inte vad forumet håller på med..

Men men. Jag är vuxen och tävlar ponny. Rider på storhästtävlingar och det är bara att lösa licens och anmäla som vanligt. Om du vill startappå ponnytävlingar får du rida utom tävlan i mån av plats.


Tack för ditt svar!

Vet du om jag kan tävla hästklasser dressyr och ponnyklasser i hoppning avd b? Går det att kombinera?
 
Jepp det är gamla TR du läser i;).

(Moment 220) http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_22175/cf_559/TR II_2012_korr-Sista.PDF

Tydligen får man inte göra det samma helg dock, så där hade jag feeeel:p.

Fast, ur din länk, min fetstil:

Mom 220

"Ponny med ryttare som under året fyller lägst 19 år, får tävla i klasser för häst i
dressyr tom Msv A-klass på regional tävling. Detta kräver licens för häst resp senior.
Ponny som på detta sätt startat i dressyrklass för häst får därefter inte starta i tävling
för ponny
. Vid stadigvarande (minst 6 månader) ryttar- och/eller ägarbyte får ponny,
efter anmälan till Ridsportförbundet, åter starta i dressyrklass för ponny"

Det säger ju emot. Jag vill bestämt ha det till att det ÄR ändrat till det du säger, att den kan starta som häst och ponny "kors och tvärs" bara inte samma tävling/meeting. Men jag hittar det inte nu??
 
Fast, ur din länk, min fetstil:

Mom 220

"Ponny med ryttare som under året fyller lägst 19 år, får tävla i klasser för häst i
dressyr tom Msv A-klass på regional tävling. Detta kräver licens för häst resp senior.
Ponny som på detta sätt startat i dressyrklass för häst får därefter inte starta i tävling
för ponny
. Vid stadigvarande (minst 6 månader) ryttar- och/eller ägarbyte får ponny,
efter anmälan till Ridsportförbundet, åter starta i dressyrklass för ponny"

Det säger ju emot. Jag vill bestämt ha det till att det ÄR ändrat till det du säger, att den kan starta som häst och ponny "kors och tvärs" bara inte samma tävling/meeting. Men jag hittar det inte nu??
jag håller ju med, det känns skevt att det är okej att en ponny går 120 mot storhästar lördag vecka 17 och får tävla LD mot ponnyer dagen efter, men om den gått LB dressyr mot storhästar ska det bannemig till ett halvår för att den ska få sätta sin hov på ponnydressyr. Känns motsägelsefullt, men det är ju vad tr säger.
 
jag håller ju med, det känns skevt att det är okej att en ponny går 120 mot storhästar lördag vecka 17 och får tävla LD mot ponnyer dagen efter, men om den gått LB dressyr mot storhästar ska det bannemig till ett halvår för att den ska få sätta sin hov på ponnydressyr. Känns motsägelsefullt, men det är ju vad tr säger.

Mer än 6 mån om den inte byter ryttare eller ägare tom...
 
Detta är hela skrivningen i min länk för Moment 220 (fetstilta det enda som står om ponny):

"2. Särskilda bestämmelser för häst/ponny och ryttare
Mom 220
Hästars och ponnyers rätt att starta
På tävlingsplatsen får hästen/ponnyn arbetas endast av den/de som skall starta den
på meetinget. I samband med ritten får ekipage ej ledas in på eller ut från tävlings
-banan.
Häst/ponny får starta högst två gånger per dag. 4-årig häst/ponny får endast starta
en gång per dag
Häst som startas i Intermediaire I eller högre klass får endast starta en klass/dag.
Vid olika tävlingar samma dag gäller ovanstående det totala antalet starter.
Vid inbjudnings- och lokal tävling tillåts häst/ponny genomföra sina båda starter i
samma klass med olika ryttare. Detta skall i så fall framgå av propositionen.
Vid inbjudnings- och lokaltävling får Clear Round- klass/klasser ingå. Poäng enligt
respektive poängtabell erhålles ej i Clear Round- klasser.

H

För att få starta i vissa klasser gäller, förutom erforderlig kvalifikation, följande
åldersgränser:
4-årig häst får starta i klasser tom Lätt B
5-årig häst får starta i klasser tom Msv C
6-årig häst får starta i klasser tom Msv B
7-årig häst får starta i klasser tom Intermediaire I
8-årig häst får starta alla klasser
Ekipage får, under samma meeting/helg, endast starta i följande kombinationer:
Lätt C, Lätt B och Lätt A
eller
Lätt A, Msv C och Msv B
eller
Msv B och Msv A
eller
Msv A, Intermediaire I och Intermediaire I B
eller
Intermediaire I, Intermediaire I B och Intermediaire II
16
eller
Intermediaire I B Intermediaire II och Grand Prix-klasser.
Genomförda ritter i felaktig kombination av ovanstående klasser leder till
avstängning ur klasserna.

P

För att få starta i vissa klasser gäller, förutom erforderlig kvalifikation, följande
åldersgränser:
4-årig ponny får starta i klasser tom Lätt B
5-årig ponny får starta i alla klasser tom regional tävling där inte öppna, sluta
eller enkla byten ingår
6-årig ponny får starta alla klasser
Kat B-ponny får starta i klasser tom FEI:s Lagtävlansprogram för ponnyryttare.
Om ekipage är proportionerligt får ponny, som under kalenderåret uppnår högst 6 års
ålder, startas av överårig ryttare i klasser utskrivna för ponnyer. Ekipaget skall starta
utom tävlan och starta sist i resp kategori. Ponny som deltagit utom tävlan med över-årig ryttare, får därefter inte starta inom tävlan under samma meeting.

 
Senast ändrad:
@Fiorano Spännande, nu klickade jag på din länk igen, eftersom jag kopierade ur den innan kände jag att "men vafan?" NU får jag upp en annan skrivning. Kanske hade gamla i cache eller nåt?
 
Haha, hur det där med datorer och minnen funkar har jag ingen koll alls på:D. Dom verkar trolla lite som dom själva vill:p.
 
Haha, hur det där med datorer och minnen funkar har jag ingen koll alls på:D. Dom verkar trolla lite som dom själva vill:p.

Trolla var ordet, jag klickade ju på din länk och kopierade ur mom 220 innan. Och som sagt var förvånad själv då jag ju bestämt haft för mig att man faktiskt kunde "blanda vilt" numera (har ju visst egenintresse i det hela). Men då mindes jag inte fel - men datorn bor det TR-troll i, helt klart ;P
 
reglerna jag sa gäller tydligen endast hoppning. I dressyr är hästen storhäst när den väl börjat tävla som det, så länge inget ägarbyte eller stadigvarande ryttarbyte sker.

I TR, moment 132, punkt 4, står det.
"I dressyr och hoppning, kan ponny med ryttare från och med det år ryttaren fyller 19 år, tävlas som häst samtidigt som den tävlas som ponny med junior.
Då ponnyn tävlas som häst, gäller bestämmelser och kvalifikationsregler för häst. För övriga grenar, se grenspecifikt TR."

Därmed torde det vara klart och tydligt att ponnyn också kan vara häst.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
904
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 903
Senast: hhere
·
Skola & Jobb Jag skulle vilja ta truckkort. Det känns som en användbar grej när det gäller jobb. Eftersom jag tar det mycket för att göra mig...
Svar
3
· Visningar
452
Senast: Liten
·
Utrustning Hej. Behöver lite hjälp att tyda TR. Har en ponny och en storhäst och jag skulle vilja tävla de båda, främst hoppning men är intresserad...
2
Svar
21
· Visningar
2 155
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp