tävla ponny som häst även innan 18?

nira

Trådstartare
Ska börja tävla min fjording på allvar nu i vår och var helt inställd på att jag räknade som senior f.r.o.m detta året. Men det gör jag tydligen inte. Jag fyller 18 i maj och min tränare sa att jag kunde tävla min häst som ponny detta året ut.
Men jag undrar om jag kan tävla honom som häst ändå?
Ska jag lösa senior- eller juniorlicens? Eller lokallicens, då måste det kvitta hur gammal jag är?
Eftersom han saknar mätintyg tycker jag att det blir enklare att bara lösa hästlicens om vi ska tävla regionalt någon gång.
Mitt mål är försöka kvala till fjord-SM i dressyr och jag är inte så resultatintresserad när det gäller de "vanliga" tävlingarna, utan de är bara för övning och rutin.

Tänkte betala licensen i nästa vecka, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. :confused:
 
Sv: tävla ponny som häst även innan 18?

Om du bara skall tävla lokala tävlingar så är det lokla licens, du kan ju uppgradera licenset till regional senare.
Du får tävla han som ponny året ut men behöver ju då mätintyg. (jag tycker du skall tvälan som ponny)
Och Häst/ponny licens behöver ju du inte lösa fören det är dax.
 
Sv: tävla ponny som häst även innan 18?

Har du inget mätintyg till hästen, ja då är det ju ingen som kan säga att hästen är fööör liten.

Det borde vara tilåttet, men det finns inga exakta regler.
Men skaffa mätintyg och tävla mot ponnysarna, det är roligare!!
 
Sv: tävla ponny som häst även innan 18?

nej, jag tycker inte det är roligare att släpa ut mätman och veterinär och betala en massa pengar för att tävla mot ponnysarna ;)
men jag är nästan helt säker på att det blir lokallicens och hästtävlingar i vår... ska ju som sagt bara tävla för skojs skull och rutin.
 
Sv: tävla ponny som häst även innan 18?

ja om du bara ska ut och tävla för nöjes och rutins skull så spelar det ju absolut ingen roll hur du gör... Då blir det ju enklast att tävla i storhästklasser, och eftersom du ändå bara skulle ha ett år kvar på ponny så är det väl lika bra att "gå upp" direkt?? Så skulle nog jag gjort iaf!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla hästfolk hoppas ni har det bra och tar hand om er i dessa tider!! Jag är en tjej på 17 (snart 18) som går i trean på...
2
Svar
32
· Visningar
4 258
Senast: Morran
·
Tävling Hittar ingen tråd att posta i så skapar en egen.. Tänkte ev. starta vår fjord bland stora hästar då jag är överårig:D.. Men går han på...
Svar
1
· Visningar
1 073
Tävling Jag har köpt mig en 3åring liten blivande dressyr häst som just nu är 146,5 i mh. jag är 33 år och planerar att tävla dressyr med min...
Svar
4
· Visningar
1 663
Senast: Joyride
·
Hoppning Jag har en maxad D-ponny som jag skulle vilja börja tävla med så småningom i hoppning, fast bland de stora hästarna då givetvis, då jag...
Svar
2
· Visningar
1 092
Senast: materia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp