Bukefalos 28 år!

Tävla D-ponny mot stora hästar

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag har en maxad D-ponny som jag skulle vilja börja tävla med så småningom i hoppning, fast bland de stora hästarna då givetvis, då jag fyllt 18. Ponnyn har tävlat 110 för D-ponny, så hon har kapaciteten, men i nuläget är inte JAG klar för att starta en 90-klass p.g.a. hopprädsla.

Nu till min fråga. När jag började tävla med min C-ponny fanns det "kråkhoppning", alltså clear round där man fick välja höjden själv. Det känns rent spontant som något jag skulle vilja testa, då man kan hoppa på en lägre höjd först och känna sig för, men kommer ut på tävlingsbanan samtidigt och får lite rutin. Får man göra det på ponny även om man fyllt 18? Eller måste jag hoppa 90 för att få tävla henne?
 
Sv: Tävla D-ponny mot stora hästar

Det brukar finnas Pay & Jump (banhoppningsträning) i de flesta län där man kan välja höjden själv, brukar vara allt från 50/60 - 110/120. Mycket vettiga att hoppa på om man inte vill hoppa de officiella tävlingshöjderna. Annars är ju klubbtävlingar ett alternativ.
 
Sv: Tävla D-ponny mot stora hästar

Som ovan: klubbtävlingar är ju bra då är det ju både tävling men ändå så kan man se det som träning eftersom det inte är så stort.Och sen Pay and Jump men det är ju kanske inte så ofta att klubbarna har det. Så satsa på en klubbtävling.:)
 

Liknande trådar

Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 326
Senast: Lady_S
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 815
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 529
Senast: Ramona
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 484
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp