J

jessie90

Jag läste nån tråd om det här förut, men jag fattade inte riktit. När jag är typ 19 får jag tävla med en islandshäst som är 135cm i mkh :confused: i hoppning för stora hästar?
 
Sv: Tävla

Vad jag vet så får man fortsätta tävla ponny i hoppning om det är i utbildningssyfte, alltså unghästar.
 
Sv: Tävla

Jag tror du måste lösa licens för stor häst också.

/Sara
 
Sv: Tävla

Du kanske skulle få mer svar på hoppning eller?? :confused:
bara en tanke :idea:
 
Sv: Tävla

Nu vet jag inte riktigt vad du vill få fram, men detta kanske hjälper: Man får tävla ponny i storhästklasser, problem blir ju bara att avstånden inte stämmer, framförallt inte på en islandshäst på 135.
Du får ju också fortsätta tävla ponny när du är äldre än 18, så länge ekipaget ser proportionerliga ut.
 
Sv: Tävla

Jag skrev ett ganska långt svar i en tidigare tråd, men försöker igen.

Du får tävla din islandshäst i hoppning med stora hästar, tävlar du på lokal nivå behöver du ingen hästlicens men en ryttarlicens. På regionel nivå och över behöver du både häst-och ryttarlicens. På lokal nivå finns det tävlingar i klasserna 0.90-1.10, högre en så tror jag inte att du kommer kunna tävla med din islandshäst (men man ska aldrig säga aldrig). En 0.90 hoppning tror jag inte ska vara ngr problem för er med avstån doch sånt, där finns inga kombinationer och banorna är ofta ganska lätta.
På ponnytävlingar får du bara tävla om din islandshäst är ung (upp till 7 år) och då i avd B. Då kan läsa mer på www.ridsport.se

Gå in på sidan ovan och leta upp en klubb nära dig, som du blir medlem i, de kommer att hjälpa dig att fixa licens och även att ta grönt kort som du måste ha för att få tävla.

Hoppas jag har förklarat så du förstår, annars får du gärna fråga igen.

/fd. tävlingsryttare på ponny, numera islandshästbiten
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
837
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 877
Senast: Cambrie
·
Tävling hej jag undrar om icke godkända hästar får tävla i pay and jump eller inte? :)
Svar
7
· Visningar
1 567
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 176
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp