Tävlingskläder

Fillifjonkan

Trådstartare
Ska köpa tävlingskläder till dottern i födelsedagspresent (hoppning). Är det vanlig tröja som gäller eller kavaj? Känns som om kavaj blir väldigt knöligt, fult och obekvämt till säkerhetsvästen.
 
Sv: Tävlingskläder

Många har kavaj, men många (speciellt på lägre nivå) har tröja också.
Hur gammal är hon?
Är hon i en ålder då hon växer fort, och hon inte tävlar så jättemycket, tycker jag gott du kan köpa en fin tävlingströja åt henne. Den kan hon ju också ha till vanliga träningar och så om hon vill.
 
Sv: Tävlingskläder

Vad vill din dotter ha?

Ser man fram emot en snygg kavaj så blir man kanske lite besviken om man får en tröja, oavsett hur fin den är?!
Kavaj kan man absolut ha under västen men då är det ganska bra att prova innan för en del modeller funkar inte riktigt.
Har faktiskt ridit med kavaj över västen ibland men det är inte så bekvämt.

Tävlar man bara lokalt så har jag gärna en snygg jacka över västen istället.
 
Sv: Tävlingskläder

Hon fyller 12 år och har hittills bara varit med på pay and jump men hon vill börja tävla. Jag tror inte att hon ens tänkt på detta med tävlingskläder men det låter ju sunt att köpa tröjor som hon även kan ha på träningarna, kanske en långärmad och en kortärmad så köper vi kavaj när hon kommit upp sig i klasserna lite.
 
Sv: Tävlingskläder

Tänk på att hon inte får tävla i enbart kortärmad tröja, bara. Det har du/ni kanske redan koll på men ändå.

På den nivån, om hon inte själv har några invändningar mot det, tycker jag att en snygg tröja under västen fungerar minst lika bra som kavaj.
 
Sv: Tävlingskläder

Till säkerhets väst så tycker jag att man ska ha en mörk v ringad tröja och tävlings topp under. Eller en långärmad vit polotröja.

Har man kavaj under västen så ser man inte kavajen= varför ha kavajen alls då?
Har man kavajen över västen så blir det stelt och knöligt + att man ser 4 gånger tjockare ut än vad man är :p.

Min 11 åriga kusin som rider på ridskola 1gång i veckan och har tävlat på klubbtävling (20-30cm) 2ggr, har snöat in sig på en spooks kavaj :banghead:.. har försökt få henne att förstå att det är svindyrt för en kavaj som hon sällan kommer använda.
När jag tävlade på klubben så var det vanliga ridkläder man hade, helt och rent bara. Var otroligt sällan ngn hade hel tävlings utstyrsel på sig.

Min kavaj jag har nu köpte jag för 50kr på loppis, tävlar bara lokalt så varför spendera pengar på en kavaj värd lika mycket som 3 års ryttarlicenser :/.
 
Sv: Tävlingskläder

Nähä, får man inte ha kortärmat?! Inte till säkerhetsvästen heller? Det finns ju kortärmade tävlingströjor, ska man ha nåt över dem då?
 
Sv: Tävlingskläder

Kortärmat går bra under kavajen/pullover.
Så lämpligt är då tex en snygg stickad tröja att ha över tävlingstoppen.
 
Sv: Tävlingskläder

Överdomaren kan ge dispens för kortärmat, men det händer sällan.

Anledningen till att det finns kortärmade tävlingströjor är för att man måste ha "polotröja", eller i alla fall något som går upp lite i halsen. Vet inte hur det ordagrant står i TR, men min kompis (som inte har koll på något) fick tillsägelse på tävling då hon bara hade en vit t-shirt under kavajen. T-shirten var något urringad, och inte godkänd.

Så jag har till exempel en kortärmad tävlingströja med polokrage som jag har på sommaren under kavajen, och en långärmad som jag har på vintern.

Jag tävlar på lokal nivå, visserligen på häst då men jag tycker det är ungefär 50 % som har kavaj (vi över 18 har ju inget krav på säkerhetsväst), 30 % har någon snygg v-ringad långärmad tröja och 20% någon enklare jacka.
 
Sv: Tävlingskläder

Precis som de andra har sagt kan överdomaren ge dispens (till exempel om det är tokvarmt) så man får rida i kortärmat, annars ska det vara långärmat.
Så en kortärmad tävlingströja eller skjorta med vit hals och en snygg t.ex. stickad tröja att ha över är nog bästa valet, då slipper hon bli så varm på sommaren och på höst/vinter/vår kan hon ha en tunn tröja under tävlingströjan för extra värme :)
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
8
· Visningar
235
Senast: Sassy
·
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
209
Senast: vilde
·
Utrustning Familjens ponny ska snart springa Pay n Ride och Pay n Jump med såväl matte, 10 år , som husse 14. Man måste ju inte vara finklädd, men...
Svar
4
· Visningar
648
Senast: ako
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp