Bukefalos 28 år!

Tävlingsskydd unghäst

Sofie_B

Trådstartare
Nu vet jag att det här är en uttjatad fråga, men jag tycker inte att jag hittar den information jag behöver någonstans så jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag upprepar en tidigare utredd fråga.

Jag har nu blivit med unghäst, vilket är en ny bekantskap för min del. Han är 6 år i år, så jag kommer få tävla under unghästregler i 1,5 år lite knappt.

Nu är det så att jag inte riktigt förstår vad jag får tävla med eller inte. Jag förstår ju vad det står i TR, men så har jag blivit rekommenderad Veredus Young Jump skydden. Dom ser ju ut att ha ett resårband som man spänner? Samma sak på Hööks, deras "unghästskydd" ser ju också ut att ha ett elastiskt resårband?

Jag har nu Veredus Carbon Gel, men jag förstår det som att dom är big no no. Är det för att man spänner i "piggar"? Hur är det med framskydd, får man ha dom där? På dom bilder jag har sett när jag googlar Young Jump-skydden så får jag nämligen upp Carbon Gel som framskydd parat med bakskydden.

Hur är det med lindor? Får man ha det? Vad har ni alla för skydd? Fungerar det bra?

Förlåt för tusen frågor, men jag har tydligen lite svårt att förstå det här.. Tacksam för all hjälp!
 
Sv: Tävlingsskydd unghäst

Ska se om jag lyckas svara på allt :)

Det är ingen resår i Young Jump, har dem själv. Hööks vet jag inte.
Lindor är inte tillåtet.
Carbon Gel faller på flera punkter, tex resår i spännet, för smala remmar och (utan att ha mätt) för höga.
Reglerna gäller endast bakskydden så fram går det bra med CG!

Jag har en uppsättning Eskadron senskydd+kotskydd och en uppsättning Veredus Carbon Gel + Young Jump :)
 
Sv: Tävlingsskydd unghäst

Tack för ditt svar!

Okej, då behöver jag egentligen bara komplettera med ett par Young Jump i bak då, så kan jag köra på mina Carbon Gel i fram?

Sitter Young Jump-skydden bra? Är dom liksom "bäst på marknaden"? Och jag läste någonstans att dom är lite små i storlekarna?
 
Sv: Tävlingsskydd unghäst

Jag kikade på dom också, men det ser inte riktigt ut som att dom sitter på plats?

Ja, utan kan man ju också köra. Min har dock en viss tendens till att slå på sig i bak så jag tar nog det säkra före det osäkra.
 
Sv: Tävlingsskydd unghäst

De sitter bra på min häst iaf :) Snäppet bättre än Eskadron, men det är ju olika från häst till häst. Jag har hört tvärt om att de är stora men L sitter bra både fram och bak på min normalstora häst, M var för små fram.
 
Sv: Tävlingsskydd unghäst

Har annvänt eskadrons på olika hästar under alla år och de har aldrig snurrat eller kanat det minsta :)
 
Sv: Tävlingsskydd unghäst

De sitter bra på min häst iaf :) Snäppet bättre än Eskadron, men det är ju olika från häst till häst. Jag har hört tvärt om att de är stora men L sitter bra både fram och bak på min normalstora häst, M var för små fram.

Mina Carbon Gel i medium sitter bra (både fram och bak), mina large blev för stora. Då kanske han ska ha medium i Young Jump också då?
 
Sv: Tävlingsskydd unghäst

Har annvänt eskadrons på olika hästar under alla år och de har aldrig snurrat eller kanat det minsta :)

Vad bra, då ska jag överväga sådana också. Det var ju lite mer humana priser på dom, men jag tycker nog att Young Jump är lite snyggare.. hm. Får fundera på saken! :)
 
Sv: Tävlingsskydd unghäst

jag har aldrig annvänt veredus baksydd men framskydden är ju verkligen trevliga om än lite dyra :d

Du får fundera.
 
Sv: Tävlingsskydd unghäst

Ett bra "budget" alternativ kan vara Lami-cell Elit PRO Youngster. Utseendemässigt är de snarlika Veredus men priset skiljer sig markant. Jag köpte mina på Hööks. Har även Veredus Young Jump och märker ingen skillnad på hästen och de sitter lika bra på benen.
 
Sv: Tävlingsskydd unghäst

Ett bra "budget" alternativ kan vara Lami-cell Elit PRO Youngster. Utseendemässigt är de snarlika Veredus men priset skiljer sig markant. Jag köpte mina på Hööks. Har även Veredus Young Jump och märker ingen skillnad på hästen och de sitter lika bra på benen.

Ja, det var ett bra tips! Dom var ju snygga för att vara så prisvärda. Det ska jag kika på, tack!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 213
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Jag älskar benskydd, samlar på dom som en galen :o:p och tycker alltid att jag hittar bättre och bättre modeller som jag bara måste ha...
2
Svar
28
· Visningar
7 502
Fälttävlan Det här är egentligen två frågor i en. Ni med erfarenhet, vad kollar ni efter och vad anser ni vara viktigast när ni kollar på...
Svar
4
· Visningar
4 721
Senast: Janni
·
Hoppning Jag är lite förvirrad så jag måste höra med er, som tur nog vet allt. :D Jag fick påpassning av en funktionär på tävlingen senast ang...
Svar
9
· Visningar
6 186
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp