Tag med spade på ridturen

(Östgöta Correspondenten)
Hästägare/ryttare i Åtvidaberg med omnejd – jag tycker att det borde vara sunt bondförnuft att kasta bort eller plocka undan hästbajset när de lagt sina mockor på gång- och cykelbanor och även gångstråk och stigar i skogen. Överallt där det finns risk för att folk kan trampa i det.

http://www.corren.se/archive/2003/3/27/1pha609gpriy8pk.xml?category=1mr1l77pc713vmc
 
Jag tycker det är bra om hästbajshögarna håller folk borta från stigarna där jag rider. För det är våra ridstigar och där kan särskilt hundägare låta bli att gå. Det finns andra ställen de kan vara på. Skogen är stor.
 
man behöver inte en spade ..de e ju bara å hoppa av å skuta undan de med foten.. de trodde jag var natuligt att man tog bort efter sin häst..men har upptäkt nu att alla inte gör de å de e lite äkligt för alla andra..
Städa efter er..även i skogen på stigar..!
:bump:
 
Så länge inte ALLA hundägare gör det så kan vi väl inte räkna med att ALLA hästägare kommer göra det.

Jag sitter givetvis av hästen och knuffar ner skiten i diket om vi skulle vara på en gångväg eller någon annanstans där folk ofta promenerar. Men att göra det på grusvägen i skogen eller på ridstigen? Det låte bara löjligt, ska vi ha hästbajspåsar också? :D

/Madelene
 
Men det är inte många som tar upp efter sina hundar heller!! Även fast dom har skyldighet till detta.
"Ta med en spade".. Fan va töntigt egentligen!! Bara och skjuta undan det med foten ju! Dom som inte har bajspåsar med sej till sina hundar kan också skjuta undan det med foten isåfall!!
 
En seriös undran;

När kommunen gjort iordning speciella ridstigar, och det dessutom är skyltat med "Ridstig" - måste man då "ta upp" alt. sitta av och "sparka bort" efter sig? Det är många som promenerar på dessa ridstigar också. Om de skulle klaga, vem har då "rätten på sin sida"? Det är ju faktiskt speciellt iordninggjorda RIDstigar!

Någon som VET (inte bara tror sig veta)?
 
Hästägare är faktiskt inte enligt lag skyldiga att ta upp skiten efter sig... sen tycker jag att man kan "sparka" bort det om det hamnar på gångvägar eller utanför någons hus, men annars får det ligga kvar.

Någon som vet om det är lag på att hundägare ska plocka upp hundbajset??
 
JA, det är lag på att plocka upp hundbajset efter sig, det gäller främst i tätbebyggt område. MEN - det är lite olika bestämmelser mellan olika kommuner, så man får helt enkelt kolla upp i den aktuella kommunen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Åtvidabergs Ridklubb har korkat upp champagnen. – Vi är förstås jätteglada, säger ridklubbens ordförande...
Svar
0
· Visningar
695
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Östgöta Correspondenten) Blir det inget nytt ridhus och stall i Åtvidaberg hotar styrelsen för ridklubben att avgå vilket med stor...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp