Taggtrådsförbud

F

Fortuna

Nu äntligen snart, rättare sagt from nästa år blir det ju förbjudet att ha taggtråd till hästar. Vad händer med alla dessa som inte har några planer på att byta (vet flera st) Kommer det att ske kontroller? Blir det böter?
 
Sv: Taggtrådsförbud

Om man har det kvar så kommer det att bli ett brott mot Djurskyddslagen. Det är en sak som man då när förbudet trätt i kraft kan anmäla till djurskyddet men också sådant som inspektörerna kommer att kontrollera vid alla sina besök.
Troligen blir gången sådan att den som upptäcks med det blir anmanad att åtgärda det. Sker inte det så kan det i slutändan leda till både böter och djurförbud beroende på grovt det är.
 
Sv: Taggtrådsförbud

jag trodde att det redan var förbud på taggtråd till hästar och att det skulle bli förbud på taggtråd till andra djur åxå :confused: har jag helt fel?
 
Sv: Taggtrådsförbud

Det trodde jag med :confused:
Blev det inte redan förbjudit fö hästar för ett par år sedan?

Här ska googlas!
 
Sv: Taggtrådsförbud

jag trodde att det redan var förbud på taggtråd till hästar och att det skulle bli förbud på taggtråd till andra djur åxå :confused: har jag helt fel?

Jag har hört att för ett par år sedan förbjöds taggtråd med el i för hästar, och och ett par år efter det (årsskifte 07-08 eller 08-09 tro?) förbjöds taggtråd för häst helt. Har även hört att årskiftet 08-09 eller 09-10 förbjuds det för ALLA djur, det får alltså då inte finnas i någon som helst hage odyl. Vet tyvärr också ett antal personer som inte tänker byta med resonemanget "Ja det finns många regler nufötiden" Men kolla jordbruksverket, borde stå på deras sida!
 
Sv: Taggtrådsförbud

Det har inte varit förbjudet, det har däremot stått som ett råd att "Taggtrådsstängsel BÖR inte användas till häst"

Tillägg: SJV har en skrift från 2008, där detta står:

"Reglerna som gäller från den 1 augusti 2007 säger att du inte får sätta upp nya taggtrådsstängsel. Har du redan hagar med taggtrådsstängsel behöver du inte byta ut stängslet förrän den 31 december 2009"
 
Senast ändrad:
Sv: Taggtrådsförbud

Det har inte varit förbjudet, det har däremot stått som ett råd att "Taggtrådsstängsel BÖR inte användas till häst"


jha det stämmer, kollade upp det och fick se att jag hade hört helt fel :)

Såhär skriver jordbruksverket:

Hästars beteende gör att de löper högre risk att skada sig på taggtråd än andra djur. Från 2010 blir det därför förbjudet att hålla hästar bakom taggtråd.

Hästars flyktbenägenhet och snabbhet gör dem mer benägna att skada sig på taggtråd än t.ex nötkreatur. Detta visade sig när Djurskyddsmyndigheten genomförde en undersökning för att belysa vilka risker som finns med olika typer av stängsel.

Merparten av Sverige hästägare avstår redan idag från att använda taggtråd. Trots detta förekommer det att hästar skadar sig på taggtrådsstängsel. Djurskyddsmyndigheten vill komma tillrätta med problemet och ändrar därför i sina föreskrifter. Resultat är att det blir förbjudet att hålla hästar bakom taggtrådstängsel.

Befintliga stängsel som innehåller taggtråd får användas till häst fram till 31 december 2009. Därefter får inga hästar finnas bakom taggtråden.
 
Sv: Taggtrådsförbud

Det har inte varit förbjudet, det har däremot stått som ett råd att "Taggtrådsstängsel BÖR inte användas till häst"

Tillägg: SJV har en skrift från 2008, där detta står:

"Reglerna som gäller från den 1 augusti 2007 säger att du inte får sätta upp nya taggtrådsstängsel. Har du redan hagar med taggtrådsstängsel behöver du inte byta ut stängslet förrän den 31 december 2009"

Ja det var väl det jag läste då (2007). För att man inte BÖR använda taggtråd till häst har det väl stått i en herrans massa år?
 
Sv: Taggtrådsförbud

Ja det tror jag med. Har en skrift från Djurskyddsmyndigheten (som för övrigt inte finns längre väl?) från 2005 där det också står att man inte bör. Bra att det är och blir förbjudet! :)
 
Sv: Taggtrådsförbud

Är det någon som har koll på om det fortsättningsvis kommer vara OK med så kallade distansisolatorer innanför taggtråd? Vi sambetar med kor och tycker att det är ett smidigt sätt att tillgodose bägge djurslagens behov vad gäller stängsel.
Om det inte är tillåtet med distansisolatorer; hur långt innanför måste elstaketet stå för att det ska vara okej?
 
Sv: Taggtrådsförbud

Jag har precis varit i kontakt med jordbruksverket om detta problemet.. De skall återkomma till mig då de inte hade svar på mina frågor...?? hmm..

Jag förklarade problemet med att ha växelbete med kor, kobönder gör ju inte något i onödan och detta med taggtråd gäller inte dem..de får bara inte sätta upp ny taggtråd.

Dessutom så går ju markena ofta ihop, så grannen som har kor har ju taggtråd..så även om vi tar bort taggtråden så finns den ju kvar eftersom grannen inte tar bort sin taggtråd...??

Hon trodde inte att det var ok med så kallade distansisolatorer innanför taggtråd..

Jag inväntar ett telefonsamtal från någon som förhoppningsvis kan lösa detta problem... :-)
 
Sv: Taggtrådsförbud

OM inte jag är felunderrättad kan du sätta ett elstängsel innnaför taggtråden, avstånd MINST 2 m. Så är det OK. Blir förmodligen tvungen att göra så då grannens kossor går på andra sidan taggtråden och dom respekterar INTE eltråd..... Tjockskalliga saker.....
 
Sv: Taggtrådsförbud

*kl*

Det är väl så att det är förbjudet att sätta upp ny taggtråd för hästhagar nu. Nästa år kommer det bli helt förbjudet.
Vi har hållt på i 1-2 år att byta ut all vår gammla taggtråd men det finns ff mkt kvar bitvis (har väldigt mkt bete).

Jag tror det enda man kan göra är att anmäla till djurskyddet...
 
Sv: Taggtrådsförbud

När du flytat ditt stängsel kommer sedan Länstyrelsen och talar om att du måste beta gärdet ända ut i kanten annars får du betala tillbaka delar av betesstödet. Enligt länstyrelsen här får man inte ha gångar mellan hagarna så att hästarna inte ska nå varandra över staketen och de gångarna är ju betydligt smalare än 2 m. Det blir altså fel hur du än gör.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 864
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
469
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 049
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp