takformad rygg vilken sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare teammalmgren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 4 539
T

teammalmgren

Är det sant att pessoa sadlarna ska passa "takformade" hästar?

Finns det något annat märke som påminner om dem och som har samma takformad passning?

Är alla pessoa sadlar permanent stoppade, även äldre modellerna?

Sv: takformad rygg vilken sadel?

Kan bara svara på den sista av dina frågor: Flera av dem går att stoppa om, leta rätt på någon internetsida med återförsäljare så står det vilka märken som kan stoppas om.

Ja, Pessoa passar takformade hästar. Det finns en del märken som passar lite mer takformade hästar, men det beror på hur takformad du menar.

Jag kommer inte på något annat märke på rak arm som också har en ganska takformad passform, så du får nog prova dig fram.
Ring och hör med utprovare eller sadelmakare som har koll på Pessoa och såna sadlar...

Ja du det är min sadel utprovare som tycker att jag ska fråga här.

Har frågat många men ingen vet riktigt... Finns ingen som säljer dessa sadlar här.. knappt nån som har en.

teammalmgren skrev:
...knappt nån som har en.

Nej, och det är förståeligt.
De sadlarna är nog de som är minst prisvärda du kan hitta. De som jag sett (fem stycken kanske) har alla varit sneda på något sätt. Antingen i själva sömnaden, stoppningen (som inte gick att byta ut = permanent alltså) eller rentav i bommen. Och då var dessa nya i stort sett, inte äldre än 2 år iaf och skötta enligt alla konstens regler.
Sedan att de kostar x antal dyra tusenlappar gör ju det ännu mer förvånande...

jo jag har sett på bilder av dem som säljs nu inge vidare i lädret ävn den jag har klämt på var taskigt läder.

Har dock inte planerat ha den mera än ett halvår..

Dock tycker jag 7000:- för en beg väldigt ful märkes sadel är rena rånet...

Oftast, men det finns ju hästar som helt enkelt är skapta så, isär fullblod.

Nja det är en treårigt fullblod som tyvärr är ganska takformad, vilket gör att alla sadlar ligger skit..

Han har gått löp så muskler finns det väl men inte "rätt muskler", tyvärr kommer han nog alltid vara lite takformad.

pratade med min sadelmakare i dag och hon sa att pessoa sadlarna ska vara väldigt platta! (inte takformade)
*förvirrrad*

Zaldin och andra med kilbossor kan man göra takformade med rätt stoppning? har jag rätt el fel?

Ja, man kan justera stoppningen så att den blir mer takformad.

Jag har en bild på en Pessoa bakifrån, på en häst med en platt rygg. Jag ska bara fråga fotografen om jag får använda den...

Ok, men är det sadel med bred kanal man behöver då? Isf kan ju Prestige vara ett alternativ.:idea: Har ingen som helst erfarenhet av dessa takformade ryggar så det är svårt att ge tips då...

pessoa002.jpg

Nä prestige är inget alternativ eftersom han har väldigt rak rygg men är som sluttande från ryggraden.

Det som ska passa bäst är raka bommar med kilbossor.

De som tyvärr kostar mest på beg. marknaden och med begränsad ek. försöker jag hitta så många olika alt. det bara går.

Tack för bilden.
Har hittat en sån som ser ut att vara stoppad lika som även verkar vara omstoppningsbar för 3700.- dock e det lite över budget så jag får se.. (väldigt bra pris på en riktigt snygg sadel inte missfärgad alls)

Ok, hade ingen aning om hur ryggen på hästen såg ut. Mer än att den är takformad;)

Ja det är en pesso. såg riktigt fin ut..

Fast å andra sidan köper jag nästan vad som helst har ev en pampas lite på G. Brode ju duga i ett halvår?

Dock vet jag inte riktigt vad de passar för sorts rygg. Vet du?
Har du hittat nån sadel föresten?

Pampa`s? Det är väl inte ett märke, det är väl en modell? Vad heter sadeln mer?

Nej, har ingen sadel än, men jag ahr ju beställt en ST CC dressyr.

Tror att det är den där sadeln som börjes sålde förr...

Den finns på tradera om man söker på pampas. du får gärna titta och säga vad du tror.

Som sagt ska den ju inte användas särskilt länge bara nån månad och det tror jag den ska hålla för om den är hel nu, det vill säga.

Jaha jag trodde att du fått hem den men att den inte passade.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
526
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur